Abstract
This essay focuses on storytelling based on the thesis that it takes place in the living movement of the social unit between the one that tells, the one that listens and the narrative. Refuting his most frequent conception of a subjectivist and relativist background, it sustains, based on Lev Vygotsky, the essentially cultural-historical character of subjectivity and imagination and that only in this dimension can its cultural and pedagogical pertinence be understood. Storytelling is not a simple activity, requiring conceptual support and artistic sensitivity on the part of the narrator. Pedagogically, the child's cultural experience needs to be expanded, pluralized to the maximum, and storytelling represents a possibility in this direction.
References
BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução Sergio Paulo Rouanet. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 114-119. (Obras Escolhidas, v. I)
GIRARDELLO, G. Imaginação, arte e ciência na infância. Pro-posições, v. 22, n. 2 (65), p. 75-92, maio/ago. 2011. DOI: doi.org/10.1590/S0103-73072011000200007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/NzsgHwpBkM6X9gv7NvDvRWL/?format=pdf&lang=pt (Acesso em: 30 jun. 2023)
GIRARDELLO, G. Uma clareira no bosque: contar histórias na escola. São Paulo: Papirus, 2014.
GIRARDELLO, G. Voz, presença, imaginação: a narração de histórias para crianças pequenas. In: FRITZEN, C.; CABRAL, G. (org.). Infância: imaginação e educação em debate. Campinas: Papirus, 2007.
GUEVARA, J. L. (org.). El vuelo de la flecha: teoria y técnica del arte de narrar. Havana: Babieca, 2012.
MACHADO, R. Acordais: fundamentos teórico-poéticos da arte de contar histórias. Ilustrações de Luiz Guimarães Monforte. São Paulo: DCL. 2004.
MATOS, G. A. A arte de contar histórias e a arte-educação. In: MORAES, F.; GOMES, L. (org.). A arte de encantar: o contador de histórias contemporâneo e seus olhares. Ilustrações Tati Moés. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 111-131.
PACHECO, F. E. da C. Num tempo do era... Foi um principezinho (des)encantado: contação de histórias. Imaginação. Educação Infantil. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, PA, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/bitstream/123456789/500/1/Disserta%c3%a7%c3%a3o_NunTempodoEra.pdf (Acesso em: 26 dez. 2023)
PATRINI, M. de L. A renovação do conto: emergência de uma prática oral. São Paulo: Cortez, 2005.
SHEDLOCK, M. Princípios básicos. In: El vuelo de la flecha: teoria y técnica del arte de narrar. GUEVARA, J. L. (org.). Havana: Babieca, 2012. p. 181-187.
VELASCO, C. O conto tradicional da educação infantil. São Paulo: Panda Books, 2018.
VIGOTSKI, L. S. 7 Aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Tradução e organização Zoia Prestes e Elisabeth Tunes. Tradução Claudia da Costa Guimarães Santana. Rio de Janeiro: E-papers, 2018a.
VIGOTSKI, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Seleção de textos José Cipolla-Neto, Luiz Silveira Menna Barreto, Maria Thereza Fraga Rocco, Marta Khol de Oliveira. Tradução Maria da Pena Villalobos. 16. ed. São Paulo: Ícone, 2018b. (Coleção Educação Crítica)
VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico livro para professores. Tradução e revisão técnica Zoia Prestes e Elisabeth Tunes. 1. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2018c.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia da arte. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia pedagógica. Tradução Claudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2003.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia pedagógica. Tradução Paulo Bezerra. 1. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia, educação e desenvolvimentos: escritos de L. S. Vigotski. Organização e tradução Zoia Prestes e Elisabeth Tunes. São Paulo: Expressão Popular, 2021.
VYGOTSKI, L. S. História del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. In: VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas III. Edición em lengua castellana, redacción y revisión A. Alvarez y P. del Rio. 1. ed. Madrid: Visor Dis., 2000.
VYGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R. El instrumento y el signo em el desarrollo del niño. In: VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas VI. Edición em lengua castellana, redacción y revisión Pablo del Rio. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje, 2007.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Francisco Pacheco; Luiz Britto; Sinara Costa