Banner Portal
African modernism
PDF (Português (Brasil))

Keywords

African art history
Teaching
Law 10.639/2003

How to Cite

PORFIRIO, Fernando. African modernism: questions, problems and challenges for the teaching of african art history in the brazilian context. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 24, n. 00, p. e024019, 2024. DOI: 10.20396/rho.v24i00.8673979. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8673979. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article proposes a critical study on the modes of reading and teaching of art history and African modernism applied to basic and higher education in Brazil, based on the knowledge of visuality created by African artists. In a first moment, certain narratives about the field of art history in the African continent and its relation with the European modernist production will be approached, presenting the fissures and the epistemological violences that marked this field. Next, the African contributions to the debate on artistic modernity will be discussed, starting from the visual production of some African modern artists, situating their creations as contemporary and parallel to the main stream of modernism. Finally, a critical analysis of the problems and possibilities of teaching African art history and their cultures in the context of the Brazilian education network is presented, and how they can contribute to the discussion about the importance of recognizing and valuing cultural and ethnic-racial diversity in education.

https://doi.org/10.20396/rho.v24i00.8673979
PDF (Português (Brasil))

References

ADICHIE, C. O perigo de uma história única. Tradução Julia Romeu. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

AMANCIO, K. A História da arte branco-brasileira e os limites da humanidade negra. FAROL, Vitória, v. 1, p. 27-38, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/farol/article/view/36351/23932. Acesso em: 26 fev. 2024.

AMANCIO, K. Reflexões sobre a pintura de Arthur Timotheo da Costa. 2016. Tese (Doutorado em História Social) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.11606/T.8.2016.tde-05082016-143537. Acesso em: 26 fev. 2024.

ARAEEN, R. Modernity, Modernism, and Africa's Place in the History of Art of Our Age. Third Text, v. 4, n. 19, 2005. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/09528820500123943. Acesso em: 26 fev. 2024.

ARAÚJO, E. Para nunca esquecer: negras memórias/memórias de negros. Catálogo exposição. São Paulo, 2001.

BELTING, H. O fim da história da Arte. Tradução Rodnei Nascimento. São Paulo: Cosac Naify, 2009.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática ‘História e Cultura Afro-Brasileira’, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 10 jan. 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/leis/2003/L10.639.htm. Acesso em: 21 jul. 2023.

CARDOSO, R. A história da arte e outras histórias. Cultura Visual, Salvador, n. 12, p. 105-113, out. 2009. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/rcvisual/article/view/3393. Acesso em: 26 de fev. 2024.

CASTELNUOVO, E. Retrato e sociedade na arte italiana: ensaios de história social da arte. Tradução Franklin de Mattos. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

CAVALLEIRO, E. Educação antirracista: compromisso indispensável para um mundo melhor. In: CAVALLEIRO, E. (org.). Racismo e anti-racismo na educação: repensando nossa escola. 5. ed. São Paulo: Summus, 2001. p. 141-160.

CÉSAIRE, A. Discurso sobre o colonialismo. Tradução Claudio Willer. São Paulo: Veneta, 2020.

ENWONWU, B. Retratos de Adetutu ‘Tutu’ Ademiluyi. 1974. Óleo sobre tela, 83,5 × 103,5 cm.

HASSAN, S. M. African modernism: beyond alternative modernities discourse. South Atlantic Quarterly, v. 109, n. 3, p. 271-284, jul. 2010.

HERNÁNDEZ, F. Catadores da cultura visual. Proposta para uma nova narrativa educacional. Porto Alegre: Mediação, 2007.

HERNÁNDEZ, F. Da alfabetização visual ao alfabetismo da cultura visual. In: MARTINS, R; TOURINHO, I (org.). Educação da cultura visual: narrativas de ensino e pesquisa. Santa Maria: UFSM, 2009. p. 189-212.

KASFIR, S. Arte africana e autenticidade: um texto com uma sombra. Trad. Marina Santos do original: African Art and Authenticity: A Text with a Shadow. In: ENWEZOR, O.; OGUIBE, O. (ed.). Reading the Contemporary. African Art from Theory to the Marketplace. London: Institute of International Visual Arts; Cambridge, MA: MIT Press, 1999. p. 88-113.

KI-ZERBO, J. Introdução geral. In: KI-ZERBO, J. (org.). História geral da África: metodologia e pré-história da África. Brasília: UNESCO: Secad/MEC: UFSCar, 2010. v.1.

KOIDE, E.; SILVA FILHO, F. R.; LEME, S. S. B.; COSTA, T. C.; LUZ, N. Relato de experiências no desenvolvimento de materiais didáticos e atividades educativas no campo de arte africana pelo grupo de estudos e extensão Áfricas nas Artes (CAHL - UFRB). Capoeira - Revista de Humanidades e Letras, v. 7, p. 154-180, 2021. Disponível em: https://www.capoeirahumanidadeseletras.com.br/ojs-3.3.0-10/index.php/capoeira/article/view/43. Acesso em: 26 fev. 2024.

MANCOBA, E. Composition. 1940. Pintura, óleo sobre tela, 59,5 × 49,5 cm.

MBEMBE, A. Crítica da razão negra. Tradução Marta Lança. Lisboa, PT: Antígona, 2014.

MUDIMBE, V. Y. A invenção da África. Gnose, filosofia e ordem de conhecimento. Tradução de Fábio Ribeiro. Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.

MUNANGA, K. Por que ensinar a história da África e do negro no Brasil de hoje? Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 62, p. 20-31, dez. 2015. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/107184/105723. Acesso em: 26 de fev. 2024.

MUNANGA, K. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. Programa de educação sobre o negro na sociedade brasileira. Niterói: EDUFF, 2004.

OKEKE-AGULU, C. Arte africana moderna. Portal Artafrica, 2002. Tradução do original publicado em Enwezor, O. (ed.) The Short Century: Independence and Liberation Movements in Africa 1945-1994. Munich: Prestel Verlag, 2001. Disponível em: http://artafrica.letras.ulisboa.pt/uploads/docs/2016/04/18/5714e7bcb5b9d.pdf. Acesso em 26 jun. 2023.

SALLES, S. M. Narrativas do “moderno” na historiografia da arte africana. In: MATTOS, C.; DALCANALE, P. (org.). Arte não europeia - Reflexões historiográficas a partir do Brasil. São Paulo: Estação Liberdade, 2019.

SHOHAT, E.; STAM, R. Crítica da imagem eurocêntrica: multiculturalismo e representação. Tradução Marcos Soares. São Paulo: Cosac Nayf, 2006.

SILVA, F. S. Emmanuel Zamor: um artista entre coleções. In: CHILLÓN, A.; CAVALCANTI, A.; VALLE, A.; PITTA, F.; NETO, M.; MALTA, M.;

PEREIRA, S. (org.). O artista em representação: coleções de artistas. 1. ed. Rio de Janeiro: NAU, 2020.

SLENES, R. W. "Malungu, ngoma vem!": África coberta e descoberta do Brasil. Revista USP, n. 12, p. 48-67, 1992. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i12p48-67. Acesso em: 26 jun. 2023.

ZAMOR, E. Camarões. 1916. Pintura, óleo sobre madeira, 28 × 36 × 4,5 cm.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Fernando Porfirio

Downloads

Download data is not yet available.