Banner Portal
The teaching of the pedagogical ideas’ history in brazil in the Education History discipline
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Pedagogical ideas’ History
Historical-Critical Pedagogy
Historical education

How to Cite

BORDIGNON, Talita; LOMBARDI, José Claudinei. The teaching of the pedagogical ideas’ history in brazil in the Education History discipline: the importance of historical-critical pedagogy in teacher education. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 24, n. 00, p. e024004, 2024. DOI: 10.20396/rho.v24i00.8674132. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8674132. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

This article aims to present a study on the teaching of the pedagogical ideas’ history, in the context of the teacher training, seeking to deepen reflection on the importance and validity of the Historical-Critical Pedagogy’ study in the Education History discipline, in the undergraduate courses curricula. From the book “History of pedagogical ideas in Brazil”, our objective is to demonstrate that the study of the pedagogical theories, throughout Brazilian history, allows students to develop a critical and profound perception about the development of capitalist relations of production, of so that they are able to make a historical reading of education, always treated in context, making it possible to position themselves in front of it as subjects of history and their own narrative. Adopting the theoretical referential of the historical and dialectical materialism, we defend the importance of studying the pedagogical theories for the understanding the movement that led to the proposal of skills and competences of the National Common Curricular Base (BNCC) and of the BNC-Training, just like the consequences that this proposal brings to the students’ education, making the teaching-learning process precarious and making it difficult to understand the concrete reality that we experience in the wake of neoliberalism.

https://doi.org/10.20396/rho.v24i00.8674132
PDF (Português (Brasil))

References

ANDERSON, P. O fim da história: de Hegel a Fukuyama. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1992.

BATISTA, A. G. O ensino de história da educação nos cursos de pedagogia. 2019. 272 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília, 2019.

BUFFA, E. Contribuição da história para o enfretamento dos problemas educacionais contemporâneos. Em aberto, Brasília, v. 9 n. 47, 1990. e-ISSN: 2176-6673.

CERRI, L. F. Ensino de história e consciência histórica – implicações didáticas de uma discussão contemporânea. Rio de Janeiro: FGV, 2011.

DUARTE, N. A importância da concepção de mundo para a educação escolar: porque a Pedagogia Histórico-Crítica não endossa o silêncio de Wittgenstein. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, v. 7, p. 8-25, 2015. Disponível em https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/12808 . Acesso em: 8 jan. 2024.

FREITAS, L. C. de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

FREITAS, L. C. de. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educ. Soc., Campinas, CEDES, v. 33, n. 119, p. 379-404, abr./jun. 2012. Disponível em https://www.scielo.br/j/es/a/PMP4Lw4BRRX4k8q9W7xKxVy/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 8 jan. 2024.

FREITAS, L. C. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educ. Soc., Campinas, v. 35, n. 129, p. 1085-1114, out./dez. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/xm7bSyCfyKm64zWGNbdy4Gx/abstract/?lang=pt Acesso em: 8 jan. 2024.

FREITAS, L. C. Três teses sobre as reformas empresariais da educação: perdendo a ingenuidade. Cad. Cedes, Campinas, v. 36, n. 99, p. 137-153, maio/ago. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/RmPTyx4p7KXfcQdSMkPGWFy/abstract/?lang=pt. Acesso em: 8 jan. 2024.

GASPARIN, J. L. Uma Didática para a pedagogia histórico-crítica. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2003.

GRUPPI, L. O pensamento de Lenin. 2015. Publicado na página da Fundação Maurício Grabois. Disponível em: https://grabois.org.br/2015/02/04/o-pensamento-de-lenin/. Acesso em: 8 jan. 2024.

LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: pedagogia crítico-social dos conteúdos. 14. ed. São Paulo: Loyola, 1985.

LOURENÇO FILHO, M. B. Introdução ao estudo da escola nova. São Paulo: Melhoramentos, 1978.

MARSIGLIA, A. C. G.; PINA, L. D.; MACHADO, V. de O.; LIMA, M. A Base Nacional Comum Curricular: um novo episódio de esvaziamento da escola no Brasil. Germinal: marxismo e educação em debate, v. 9, n. 1, p. 107-121, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/21835. Acesso em: 2 ago. 2023.

MARTINS, E. C. de R. História: consciência, pensamento, cultura, ensino. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 42, p. 43-58, out./dez. 2011. Editora UFPR. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/5rPGbWrjFXfNwdJDJhkjf4S/abstract/?lang=pt. Acesso em: 8 jan. 2024.

MARX, K. Introdução à Contribuição para a Crítica da Economia Política. 1859. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/marx/1859/contcriteconpoli/introducao.htm. Acesso em: 8 jan. 2024.

MARX, K. O capital. Crítica da economia política. Livro 1 – O processo de produção do capital. Volume 1. 10. ed. São Paulo: DIFEL, 1985.

MARX, K. O dezoito brumário de Luís Bonaparte. Rio de Janeiro: Vitória, 1961.

MOLINA, R. S.; BORDIGNON, T. F. A BNCC, a intencionalidade da pedagogia das competências e o ensino de História. Revista Práxis e Hegemonia Popular, v. 7, n. 10, p. 89-109, 2022. DOI: 10.36311/2526-1843.2022.v7n10.p89-109. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/PHP/article/view/13951 . Acesso em: 5 jul. 2023.

SÃO PAULO. Novo currículo paulista. Secretaria de Estado da Educação de São Paulo, SEE-SP, 2019.

SAVIANI, D. Escola e democracia. Edição comemorativa. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2007a.

SAVIANI, D. O debate teórico e metodológico no campo da história e sua importância para a pesquisa educacional. In: SAVIANI, D.; LOMBARDI, J. C.; SANFELICE, J. L. (org.). História e história da educação – o debate teórico-metodológico atual. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 5. ed. São Paulo: Autores Associados, 1995

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 34, p. 152-165, jan./abr. 2007b. Disponível em https://www.scielo.br/j/rbedu/a/wBnPGNkvstzMTLYkmXdrkWP/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 8 jan. 2024.

SILVEIRA, R. J. T. A importância da abordagem histórica da gestão educacional. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. esp., p. 11-19, ago. 2006. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/lancamentos/histedbr-line-v-agosto2006-n-especial-2006. Acesso em: 8 jan. 2024.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Talita Bordignon; José Lombardi

Downloads

Download data is not yet available.