Banner Portal
Influences of Italian studies on the creation of experience fields in early childhood education in Brazil
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Early childhood education
Experience fields
Brazil
Italy

How to Cite

BRAVALHERI, Rubens de Sousa; GARANHANI, Marynelma Camargo. Influences of Italian studies on the creation of experience fields in early childhood education in Brazil: a conceptual analysis. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 24, n. 00, p. e024015, 2024. DOI: 10.20396/rho.v24i00.8674271. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8674271. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

Early Childhood Education in Brazil received influences from other countries and, more specifically in relation to the curriculum, it was inspired by the Fields of Experience proposed in Italy. This approximation between the two countries generates interest in the discussion of the concepts used in the legislation by them, since they live different realities and present their own particularities, mainly in relation to Education. Thus, we propose a conceptual discussion about the term Fields of Experience(s) in its origin, in the view of researchers of Italian legislation compared to those existing in Brazilian legislation contained in the Base Nacional Comum Curricular (BNCC). To make this possible, texts were consulted in Italian, by Italian researchers, in English, for authors who were mentioned as inspiring and in Portuguese, for comparison with what is contained in Brazilian legislation.

https://doi.org/10.20396/rho.v24i00.8674271
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, L. B. P. Educação infantil: discurso, legislação e práticas institucionais. São Paulo: Editora UNESP: Cultura Acadêmica, 2010.

BARBOSA, M. C. S.; RICHTER, S. R. S. Campos de experiência: uma possibilidade para interrogar o currículo. In: FINCO, D.; BARBOSA, M. C. S.; FARIA, A. L. G. (org.). Campos de experiencias na escola da infância: contribuições italianas para inventar um currículo de educação infantil brasileiro. Campinas, SP: Leitura Crítica, 2015.

BERTIN, G. M. Educazione alla ragione. Lezioni di pedagogia generale. Roma: Armando, 1995.

BOSELLI, G. L’esercizio de conoscere. In: MELUCCI, A.; SEGANTI, M. Idea di persona: un progetto di ricerca nella scuola dell’infanzia. Napoli: Tecnodid, 2007.

BRASIL. MEC. CONSED. UNDIME. Base Nacional Comum Curricular. Proposta preliminar. Segunda versão revista. MEC/Consed/Undime, abril de 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara De Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Para a Educação Infantil. Resolução CNE/CEB 5/2009. Diário Oficial da União, Brasília, 17 de Dezembro de 2009. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional da Educação. Câmara Nacional de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional da Educação. Câmara Nacional de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

BURNES, B.; BARGAL, D. K. L. 70 years on. Journal of Change Management, v. 17, n. 2, p. 91-100, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1080/14697017.2017.1299371. Acesso em: 07 abr. 2023.

CAPALDO, N. et al. Strategie di insegnamento e apprendimento. In: IANES, D. et al. Insegnare domani nella scuola dell'infanzia. Competenze psicopedagogiche e metodologie didattiche. Trento: Erickson, 2019.

CAPALDO, N.; RONDANINI, L. Il grande cambio. In: IANES, D. et al. Insegnare domani nella scuola dell'infanzia. Competenze psicopedagogiche e metodologie didattiche. Trento: Erickson, 2019.

CUNHA, C.; CINTRA, L. Nova gramática do português contemporâneo. 7. ed. Rio de Janeiro: Lexikon, 2017.

DAHLBERG, G.; MOSS, P. Introdução: nossa Reggio Emilia. In: RINALDI, C. (org.). Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar e aprender. Tradução: Vania Cury. 15. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2022.

DEWEY, J. Vida e educação. Tradução de Anísio Teixeira. 5. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1980.

FELINI, D. La prospettiva della media education nei programmi scolastici italiani. Orientamenti Pedagogici. v. 49, n. 5, 2002. Disponível em: https://shre.ink/kPH7. Acesso em: 09 abr. 2023.

FINCO, D.; BARBOSA, M. C. S.; FARIA, A. L. G. Conversações de ponta-cabeça sobre crianças pequenas para além da escola. In: FINCO, D.; BARBOSA, M. C. S.; FARIA, A. L. G. (org.). Campos de experiencias na escola da infância: contribuições italianas para inventar um currículo de educação infantil brasileiro. Campinas, SP: Leitura Crítica, 2015.

GARDNER, H. Perspectivas complementares sobre Reggio Emilia. In: EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. (org.). As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Traduzido por Dayse Batista. Porto Alegre: Penso, 2018.

GUZZI, A. Campi di esperienza e competenze nella scuola dell’Infanzia. Educare.it. v. 19, n. 12, 2019. Disponível em: http://www.educare.it/j/temi/scuola/scuola-e-dintorni/3916. Acesso em: 07 abr. 2023.

HOHR, H. The concept of experience by John Dewey revisited: conceiving, feeling and “enliving”. Studies in Philosophy and Education, v. 32, p. 25-38, 2013. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11217-012-9330-7. Acesso em: 03 abr. 2023.

ITÁLIA. Decreto Ministeriale 3 giugno 1991. Orientamenti dell'attività educativa nelle scuole materne statali. Gazzetta Ufficiale della Repubblica Italiana. Anno 132. Numero 139. Roma. 15 giugno 1991. Disponível em: https://www.gazzettaufficiale.it/eli/gu/1991/06/15/139/sg/pdf. Acesso em: 30 mar. 2023.

ITALIA. Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca. Indicazioni nazionali per il curricolo della scuola dell’infanzia e del primo ciclo d’istruzione. 2012. Disponível em: https://www.miur.gov.it/documents/20182/51310/DM+254_2012.pdf/1f967360-0ca6-48fb-95e9-c15d49f18831?version=1.0&t=1480418494262. Acesso em: 30 mar. 2023.

LAZZARI, A.; BALDUZZI, L. ECEC Professionalisation at a crossroad: realizing an integrated system in time of reforms in Italy. Cadernos CEDES, v. 43, p. 17-29, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/CC256513. Acesso em: 30 mar. 2023.

MALAGUZZI, L. História, ideias e filosofia básica. In: EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Traduzido por Dayse Batista. Porto Alegre: Penso, 2018.

MALAGUZZI, L. et al., I cento linguaggi dei bambini. Catalogo della mostra, Reggio Children, Reggio Emilia, 1996.

MELUCCI, A.; BOSELLI, G. Documento iniziale. In: MELUCCI, A.; SEGANTI, M. Idea di persona: un progetto di ricerca nella scuola dell’infanzia. Napoli: Tecnodid, 2007.

MENDONÇA, S.; ADAID, F. A. P. Experiência e educação no pensamento educacional de John Dewey: teoria e prática em análise. Prometheus-Journal of Philosophy, v. 11, n. 26, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.52052/issn.2176-5960.pro.v11i26.8614. Acesso em: 02 abr. 2023.

NERI, S. Il curricolo del nuovo progetto educativo della scuola materna. In: Studi e Documenti Degli Annali Della Pubblica Istruzione. Gli orientamenti della scuola materna, Studi e documenti degli annali della Pubblica Istruzione. n. 63. Firenze: Le Monnier, 1993.

PETRACCHI, G. Il significato dei Campi di Esperienza Educativa. In: Studi e Documenti Degli Annali Della Pubblica Istruzione. Gli orientamenti della scuola materna, Studi e documenti degli annali della Pubblica Istruzione. n. 63. Firenze: Le Monnier, 1993.

ROSSI, D. et. al. Il curricolo della scuola dell’infanzia. In: MELUCCI, A.; SEGANTI, M. (coord.). Idea di persona: un progetto di ricerca nella scuola dell’infanzia. Napoli: Tecnodid, 2007.

RUSSO, D. Campi di esperienza o campo dell’esperienza? Zero-a-seis, v. 22, n. 41, p. 90-106, 2020. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7529484. Acesso em: 21 fev. 2024.

SCURATTI, C. Itinerari d’infanzia. In: BOBBIO, A. Il bambino tra teoria ed educazione: visioni, interpretazioni e problemi di pedagogia dell'infanzia. 2. ed. Milano: Vita e Pensiero, 2008.

ZUCCOLI, F. As indicações nacionais italianas: campos de experiência e arte. In: FINCO, D.; BARBOSA, M. C. S.; FARIA, A. L. G. (org.). Campos de experiencias na escola da infância: contribuições italianas para inventar um currículo de educação infantil brasileiro. Campinas, SP: Leitura Crítica, 2015.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Rubens Bravalheri; Marynelma Garanhani

Downloads

Download data is not yet available.