Resumen
In this interesting exercise of reviewing a book, which includes a reflexive action, the text tries to rescue traces of the work entitled “The emergence of the School”, written by the head professor of the Department of Education of the State University of Rio de Janeiro, José Gonçalves Gondra, published in the second half of the year 2018. It is a breath-taking work, whose reflections had their genesis approximately ten years before its publication. It is, therefore, an interesting undertaking to resume necessary reflections on the history of our education and the contributions of an intellectual engaged in the Brazilian educational cause.
Citas
FARIA FILHO. L. M. de. Instrução elementar no século XIX. In. LOPES, E.; VEIGA, C.; FARIA FILHO, L. M. de (Org.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
FOUCAULT, M. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 2006.
FOUCAULT, M. Historia da sexualidade. A vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1997.
GONDRA, J. G. A emergência da escola. São Paulo: Cortez, 2018.
LE GOFF, J. História e memória. 7. ed. Campinas: Ed. da UNICAMP, 2013.
MARTINEZ, A. F. Educar para instruir. A instrução pública na Corte Imperial (1870-1889). 1998. Dissertação (Tese) – Faculdade de História, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 1998.
MATTOS, I. R. de. O tempo Saquarema: a formação do estado imperial. São Paulo: Ed. Hucitec, 1987.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.
Derechos de autor 2021 Jailton Oliveira