Banner Portal
Quality of education from the perspective of historical-critical pedagogy
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Historical-critical pedagogy
Public school
Teaching quality

How to Cite

SILVA, João Carlos da; NIESVALD, Kerlyn Tatiana Schulz. Quality of education from the perspective of historical-critical pedagogy: some approaches. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e021050, 2021. DOI: 10.20396/rho.v21i00.8664084. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8664084. Acesso em: 17 aug. 2024.

Abstract

This article discusses the theme of quality of education, from the perspective of Historical-Critical Pedagogy (PHC), in the sense of building some analytical references, present in this pedagogical theory. It addresses its conception of the world, society and education, highlighting those elements that could qualify the nature, properties and desirable attributes of a quality educational process. The appropriation of scientific, artistic and philosophical knowledge occurs through a systematic pedagogical practice, developed from concrete reality and political commitment. Historical-Critical Pedagogy consists of a political-pedagogical, counter-hegemonic theory that defends the access of the working class to the knowledge historically produced by humanity. In this perspective, what is meant by quality education differs from the standard imposed by capitalist society. In this sense, PHC stands in defense of the quality public school and its importance within society through the reorganization of educational work, having as its primary axis the systematized knowledge under which the specificity of school education is defined.

https://doi.org/10.20396/rho.v21i00.8664084
PDF (Português (Brasil))

References

AZEVEDO, J. M. L. de. Notas sobre a análise da gestão da educação e da qualidade do ensino no contexto das políticas educativas. Revista Brasileira de Política Administração da Educação, Recife, v. 27, n. 3, p. 409-432, set./dez. 2011 Disponível em: https://bit.ly/3FqM8Ib. Acesso em: 01 ago. 2019.

BEISIEGEL, C. de R. A qualidade de ensino na escola pública. Brasília: Liber Livro, 2005.

BOTTOMORE, T. (Org.). Dicionário do pensamento marxista. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

DUARTE, N. A individualidade para si: contribuição a uma teoria histórico-crítica da formação do indivíduo. 3. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

DUARTE, N. Os conteúdos escolares e a ressureição dos mortos: contribuição a teoria histórico-crítica do currículo. Campinas, SP: Autores Associados, 2016.

DUARTE, N. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

ENGUITA, M. F. O discurso da qualidade e a qualidade do discurso. In: GENTILI, P. A. A.; SILVA, T. T. da (Org.). Neoliberalismo, qualidade total e educação: visões críticas. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.

FERNANDES, F. Educação e sociedade no Brasil. São Paulo: Dominus, 1966.

FRIGOTTO, G. Educação e a crise do capitalismo real. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

GASPARIN, J. L. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. 5. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

HELLER, A. O cotidiano e a história. 7. ed. São Paulo: Paz e Terra S/A, 2004.

MARTINS, L. M. O que ensinar na educação escolar. You tube, 28 de julho de 2016. Disponível em: https://bit.ly/3aeigAj. Acesso em: 25 out. 2019.

MARTINS, L. M. O que ensinar? O patrimônio cultural humano como conteúdo de ensino e a formação da concepção de mundo no aluno. In: PASQUALINI, J. C.; TEIXEIRA, L. A.; AGUDO, M. de M. (Org.). Pedagogia histórico-crítica: legado e perspectivas. 1. ed. eletrônica. Uberlândia, MG: Navegando publicações, 2018. Disponível em: https://bit.ly/2ZXkfa9. Acesso em: 06 nov. 2018.

MARX, K. Para a crítica da economia política. In: Marx. Os pensadores. 2. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1978. Disponível em: https://bit.ly/3mq52pM. Acesso em: 05 jan. 2019.

MÉSZÀROS, I. A educação para além do capital. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

MICHAELIS. Dicionário online. 2019. Disponível em: https://bit.ly/3izbcTt. Acesso em: 27 mar. 2021.

NIESVALD. K. T. S. Qualidade da educação na perspectiva da pedagogia histórico-crítica: contribuições para pensar a escola pública. 2020. 136 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, PR, 2020.

ROMANELLI, O. de O. História da educação no Brasil. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1982.

SAVIANI, D. Do senso comum a consciência filosófica. 14. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2002.

SAVIANI, D. Escola e democracia. 24. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 1991.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 2019.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. Campinas, SP; Autores Associados, 2013.

SAVIANI, D. Políticas educacionais em tempos de golpe: retrocessos e formas de resistência. Roteiro, v. 45, p. 1-18, 3 jun. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3D3LVJ3. Acesso em: 22 jan. 2020.

SOUZA, S. M. Z. L. Avaliação do rendimento escolar como instrumento de gestão educacional. In: OLIVEIRA, D. A. (Org.). Gestão Democrática da educação: desafios contemporâneos. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 João Carlos da Silva, Kerlyn Tatiana Schulz Niesvald

Downloads

Download data is not yet available.