Banner Portal
Children and toys: an inquisitable relationship?
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Chid. Toy. Media.

How to Cite

LIRA, Aliandra Cristina Mesomo; DOMINICO, Eliane; NUNES, Maristela Aparecida. Children and toys: an inquisitable relationship?. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 19, p. e019012, 2019. DOI: 10.20396/rho.v19i0.8653568. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8653568. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The objective is to reflect on the toy, its production, dissemination, role and relation with the children in the contemporaneity. After the Industrial Revolution, the transformations occurred in the modes of production also happened with the toys that started to be produced by the big companies and spread by the media. It is a theoretical study, based on authors such as Benjamin (1984), Brougère (1995, 2004), Bujes (2000a) and Kishimoto (1995, 1999), among others, which help us to think about toy as a cultural artifact and that goes through an intense process of industrialization, with effects for the constitution of children’s subjectivities. Thinking about that helped to recognize that it is necessary to question the relation between children and toys to understand to what extend this connection is conducted and manipulated by media and manufacturers.

https://doi.org/10.20396/rho.v19i0.8653568
PDF (Português (Brasil))

References

BENJAMIN, W. Reflexões: a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Summus, 1984.

BROUGÉRE, G. Brinquedo e companhia. São Paulo: Cortez, 2004.

BROUGÉRE, G. Brinquedo e cultura. São Paulo: Cortez, 1995.

BUJES, M. I. Criança e brinquedo: feitos um para o outro? In: COSTA, M. V. (org.). Estudos culturais em educação: mídias, arquitetura, brinquedo, biologia. Porto Alegre: Ed. UFGRS, 2000a. p. 205-228.

BUJES, M. I. O fio e a trama: as crianças nas malhas do poder. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 25, n. 1, jan./jun. 2000b. Disponível em: file:///C:/Users/ususario/Downloads/71363-296150-1-PB%20(1).pdf. Acesso em: 25 maio 2017.

CABANNE, J. I. Brinquedo, memória de uma sociedade. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 1, p. 63-72, jan./jun. 2012. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/454399. Aceso em: 25 maio 2018.

COELHO, P. M. F.; COSTA, M. R. M.; NETO, J. A. M. Saber digital e suas urgências: reflexões sobre imigrantes e nativos digitais. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 3, p. 1077-1094, jul./set. 2018.

CORAZZA, S. M. História da infância sem fim. São Paulo: Ed. UNIJUI, 2004.

FISCHER, R. M. B. O estatuto pedagógico da mídia: questões de análise. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 59-80, jul./dez. 1997. Disponível em: file:///C:/Users/ususario/Downloads/71363-296150-1-PB.pdf. Acesso em: 01 jun. 2018.

FISCHER, R. M. O desafio da colaboração: práticas de responsabilidade social entre empresas e terceiro setor. São Paulo: Gente, 2002.

HENRIQUE, I. V. M. Publicidade abusiva dirigida à criança. Curitiba: Juruá, 2012.

JARVIS, P.; BROCK, A.; BROWN, F. Três perspectivas sobre a brincadeira. In: BROCK, A.; DODDS, S.; JARVIS, P.; OLUSOGA, Y. (org.). Brincar: aprendizagem para a vida. Porto Alegre: Penso, 2011. p. 22-61. Disponível em: https://www.larpsi.com.br/media/mconnect_uploadfiles/c/a/cap_01_43_.pdf. Acesso em: 25 jan. 2019.

KISHIMOTO, T. M. Jogo, brinquedo, brincadeira e educação. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1999.

KISHIMOTO, T. M. O brinquedo na educação: considerações históricas. Séries Ideais, São Paulo, n. 7, p. 39-45, 1995. Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/ideias_07_p039-045_c.pdf. Acesso em: 06 maio 2018.

LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. (org.). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone: Ed. EDUSP, 1998.

LIRA, A. C. M. Brinquedo: história, cultura, indústria e educação. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 4, n. 3, p. 507-525, set./dez. 2009. Disponível em: file:///C:/Users/ususario/Downloads/1730-5809-1-PB%20(1).pdf. Acesso em: 02 jun. 2018.

SARMENTO, M. J. As culturas da infância nas encruzilhadas da segunda modernidade. In: SARMENTO, M. J.; CERISARA, B. (org.). Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto: ASA, 2004.

TOQUINHO. Casa de Brinquedos. [1983]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=7Bw14WTT3o4. Acesso em: 15 fev. 2018.

VOLPATO, G. Jogo e brinquedo: reflexões a partir da teoria crítica. Educação e Sociedade, Campinas. v. 23, n. 81, p. 217-226, dez. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v23n81/13938. Acesso em: 15 fev. 2018.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.