“Un’idea del Brasile”
PDF (English)

Palavras-chave

Pietro Maria Bardi. Artistic relation between Italy and Brazil. Transnational networks of artists. Gastone Novelli. Roberto Sambonet. Artistic hybridization. Tropicalization.

Como Citar

RUSCONI, Paolo. “Un’idea del Brasile”: Pietro Maria Bardi’s second life. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 4, n. 1, p. 241–253, 2020. DOI: 10.24978/mod.v4i1.4537. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662868. Acesso em: 25 abr. 2024.

Resumo

The biography of Pietro Maria Bardi (1900-1999), journalist, art dealer, and founder of MASP (Museu de Arte de São Paulo), presents itself as an exemplary story of Italian intellectual migration to South America during the second half of the 20th Century. This paper privileges a perspective that, taking into consideration the latest results of historiographical research, aims at explaining his vision of Brazil through the relationships previously formed into Fascist Italy and through the dense overlap initiatives related to the experimentation of modern artistic languages. Bardi’s first journey to South America has been in 1933, when he organised and staged an exhibition of new modern Italian architecture. The aim of the trip was to create a consensus around fascism abroad, although the rhetoric of the approach was soon embraced by modernist experiences, particularly by Le Corbusier.  The following travel, in 1946 to Brazil, corresponded, for him, to a second life. Around the MASP project, he established a creative colony of artists and architects who took to Brazil the experiences of modernity matured in Europe. The experiences achieved in the urban environment of tropical expanding metropolis, such as the travels to the coasts and the inland areas of Brazil, discovering the nature, the folklore and the native cultures, were crucial sources of inspiration for intellectuals and artists, like the young Italians Roberto Sambonet and Gastone Novelli, who kept a gaze close to the Avant-Garde expressive syntaxes.

https://doi.org/10.24978/mod.v4i1.4537
PDF (English)

Referências

AGUILAR, N. (ed.). Pietro Maria Bardi, Constructor de um novo paradigma cultural. Campinas: Editora da Unicamp, 2019.

ARRUDA, M. A. do N. Metrópole e Cultura. São Paulo no Meio Século XX. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2015, 2 ed..

BARDI, P. M. Leitura critica de Le Corbusier. São Paulo: Habitat, 1950.

_____. Un’enciclopedia brasiliana. In Fanfulla, May 11, 1951.

_____. The Arts in Brazil. A new Museum at São Paulo. Milan: Edizioni del Milione, 1956.

_____. Tempo dos Modernistas. São Paulo: Museu de Arte de São Paulo/Formaespaço, 1974.

_____. Lembrança de Le Corbusier. Atenas, Itália, Brasil. São Paulo: Nobel, 1984.

BONADIO, M. C. A moda no MASP de Pietro Maria Bardi (1947-1987). In Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, XXII, 2, (Dec. 2014): pp. 35-70.

BONANI, P. Mondi, montagne, segni di terra. La scultura di Gastone Novelli. In: Gastone Novelli. Catalogo generale. 1. Pittura e scultura, ed. by Paola Bonani, Marco Rinaldi, Alessandra Tiddia. Milan: Silvana Editoriale, 2011, p. 69-83.

_____. (ed.) Gastone Novelli. Scritti ’43-’68 . Rome: Nero, 2019.

BRÉSIL. In L’Architecture d’Aujourd’hui, n. 13-14, Sept. 1947.

CAMESASCA, E. Dalla linea al colore. L’attività pittorica di Roberto Sambonet, In Roberto Sambonet. Artista e designer, ed. by Matteo Iannello, Milan: Casva, 2016, p. 19-31.

COELHO SANCHES CORATO, A. Além do “silêncio de um oceano”. Ideias de Brasil nas representações de um crítico e de artistas e arquitetos italianos depois da Segunda Guerra Mundial. In Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, XXIV, n. 2, (Aug. 2016): 187-215.

FERNANDES, F. Deslocamentos Milão-São Paulo: estrangeiros na cidade. In: LANNA, A. L. D. et.al. (eds.) São Paulo, os estrangeiros e a construção das cidades. São Paulo: Alameda, 2011, p. 497-520.

GIGLI BUONANO, D. O olhar curatorial de Pietro Maria Bardi nas exposições de design no MASP, PHD, Universidade Presbiteriana Mackenzie de São Paulo, 2016.

GOODWIN, P. Brazil Builds. Architecture new and old. 1652-1942. New York: The Museum of Modern Art, 1943.

GORINI ESMERALDO, E. Breve comentário sobre o papel de Pietro Maria Bardi e a fundação do MASP, In: MAGALHÃES, A (ed.). Modernidade Latina. Os Italianos e os Centros do Modernismo Latino-americano. São Paulo: MAC USP, 2014.

_____. Bardi, jornalista e criador de um grande Museu de arte. In: AGUILAR, N. Pietro Maria Bardi, Constructor de um novo paradigma. Campinas: Editora da Unicamp, 2019, p. 203-223.

IANNELLO, M. Un matto delle giuncaie: Roberto Sambonet grafico e designer. In: IANNELLO, M. (ed.). Roberto Sambonet. Artista e designer. Milan: Casva, 2016, p. 33-93.

LANCIANI G. (ed.) Il Brasile di Ungaretti. In: Quaderni di Libri e Riviste d’Italia, n. 52, Rome, Istituto poligrafico e Zecca dello Stato: 2003.

LEON, E. IAC. Primeira Escola de Design do Brasil, São Paulo: Blucher, 2014.

LIERNUR, J. F. Fiebre tropical. Nuevos trayectos y nueva geografia en la cultura arquitectonica internacional como consecuencia de la Segunda Guerra Mundial (1940/1960). In: POZO, J. M.; VILLARIÀS, H. G. D. Viajes en la transición de la arquitectura española hacia la modernidad. Pamplona: T6 Ediciones SL, 2010, p. 49-57.

LOBÃO, L. A missão artística do primeiro MASP: um estudo da concepção de Pietro Maria Bardi para os primeiros anos do MASP. In: AGUILAR, N. (ed.) Pietro Maria Bardi, Constructor de um novo paradigma cultural.. Campinas: Editora da Unicamp, 2019, p. 189-201.

MAIOLINI MESQUITA, A. A presença estrangeira em Habitat (1950-54) e Mirante das Artes, Etc. (1967-1968). In: LANNA, A. L. D. et.al.(eds.) São Paulo, os estrangeiros e a construção das cidades. São Paulo: Alameda, 2011, p. 521-542.

MARTIN BARBOSA, M. MASP e MAM: Percursos e movimentos culturais de uma época (1947-1969). PhD diss., Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, 2015.

MAYRINK, J. M. Pietro Maria Bardi 1900-1999. Masp perde seu criador. In: Jornal do Brasil, October 2 ,1999.

MOURE CECCHINI, L. The Nave Italia and the Politics of Latinità: Art, Commerce, and Cultural Colonization in the Early Days of Fascism. In: Italian Studies 71, n. 4 (November 2016): 447-476.

MIGLIACCIO, L. Pietro Maria Bardi no Brasil: história, crítica e crônica de arte. In: MAGALHÃES, A (ed.). Modernidade Latina. Os Italianos e os Centros do Modernismo Latino-americano. São Paulo: MAC USP, 2014.

MAGALHAES, A. G. (ed.). Modernidade Latina. Os Italianos e os Centros do Modernismo Latino-americano. São Paulo: MAC USP, 2014.

PANZA, P. Bardi, padre del razionalismo dimenticato. In Corriere della sera, November 10, 1999.

PEDRO, C. G. Pietro Maria Bardi, cronista em revista: 1976-1988. Master diss., Universidade de São Paulo, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, 2014.

POLITANO, S. Exposição didática e vitrine das formas. A didática do Museu de Arte de São Paulo. Master diss., Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, 2010.

PORTINARI OF BRAZIL. New York: Museum of Modern Art, 1940.

POZZOLI, V. 1946! Por que Pietro Maria Bardi decide deixar a Itália e partir para o Brasil? In: MAGALHAES, A. G. (ed.). Modernidade Latina. Os Italianos e os Centros do Modernismo Latino-americano. São Paulo: MAC USP, 2014.

_____. Lo Studio d’Arte Palma: storia di un’impresa per il commercio artistico nell’Italia del dopoguerra, ACME 69, n. 2 (2016): 145–73.

RINALDI, M. Arte per l’architettura: Novelli in Brasile (1949-1954). In: VIVARELLI, P. (ed.) Gastone Novelli 1925-1968. Geneva-Milan: Skira, 1999, p. 30-39.

RUSCONI, P. Pietro Maria Bardi’s first journey to South America. A narrative of travel, politics and Architectural Utopia. In: GALIMI, V.; GORI, A. (eds.) Intellectuals in the Latin Space during the Era of Fascism. Crossing borders. London: Routledge, 2020 (on press), 57-84.

RUSCONI, P. (ed.) Italiani sull'Oceano. Storie di artisti nel Brasile moderno alla metà del '900. Milan/Macerata: Fondazione Passaré/Quodlibet, 2020 (forthcoming).

SAMBONET, R. 22 cause + 1. Milan: Edizioni del Milione, 1953.

SILVA PAIVA, R. O. da, Max Bill no Brasil. Berlin: Verlag 13, 2011.

SOARES CARÁ, Milene. O MASP, os Bardi e o design no Brasil. In: MAGALHÃES, A (ed.). Modernidade Latina. Os Italianos e os Centros do Modernismo Latino-americano. São Paulo: MAC USP, 2014.

TENTORI, F. Pietro Maria Bardi con le cronache artistiche de “L’Ambrosiano” 1930-1933. Milano: Mazzotta, 1990.

UNGARETTI, G. (ed.). Poesia Brasiliana. In Poesia, III-IV (January 1946): 188-231.

Creative Commons License

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 MODOS

Downloads

Não há dados estatísticos.