Between stage and song
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teatro
MPB
ditadura
anos 1960.

How to Cite

GARCIA, Miliandre. Between stage and song: Elective affinities between Brazilian Popular Music (MPB) and Engaged Theater in the 1960s. MODOS, Campinas, SP, v. 1, n. 3, p. 264–283, 2017. DOI: 10.24978/mod.v1i3.892. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662233. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

In Brazil, during the 1960s, ocurred a rapprochement between various artists and artistic movements, of varied languages and forms of expression, which took place both in the field of politics and aesthetics. Before 1964, what approached them were the possibilities of artistic engagement and interpretation of national-popular themes. After the coup, their rapprochement came as variations of cultural resistance for strategic struggles against the dictatorship. This paper shall therefore discuss the approach of exponents of the Teatro de Arena with some icons of the emerging MPB (Brazilian Popular Music) which, in the political plane, can be analyzed under the category of elective affinities and, in the aesthetic plane, as a result of the polyphony.

https://doi.org/10.24978/mod.v1i3.892
PDF (Português (Brasil))

References

ARENA vai contar a verdade sobre Zumbi. Folha de S. Paulo, São Paulo, 27 abr. 1965.

BESANCENOT, Olivier; LÖWY, Michael. Afinidades revolucionárias: nossas estrelas vermelhas e negras. Por uma solidariedade entre marxistas e libertários. São Paulo: Unesp, 2016.

BIÁFORA, Rubem. Contradição e Equívoco. O Estado de S. Paulo, São Paulo, 19 jan. 1968.

BOAL, Augusto. A deliciosa e sangrenta aventura latina de Jane Spitfire: espiã e mulher sensual! Rio de Janeiro: Codecri, 1977.

BRANDÃO, Tania. Uma empresa e seus segredos: Companhia Maria Della Costa. São Paulo: Perspectiva; Rio de Janeiro: Petrobras, 2009.

CAMPOS, Cláudia de Arruda. Zumbi, Tiradentes (e outras histórias contadas pelo Teatro de Arena de São Paulo). São Paulo: Perspectiva, 1988.

CAVALCANTE, Edi. A famigerada passeata contra a guitarra elétrica. Disponível em < https://anos60.wordpress.com/2012/04/02/a-famigerada-passeata-contra-a-guitarra-eletrica/>. Acesso em 28 set. 2016.

CONVERSA com Carlos Lyra. O Jornal, Rio de Janeiro, 1 dez. 1963.

CORRÊA, José Celso Martinez. A hora é de libertar. Folha de S. Paulo, São Paulo, 9 jul. 1978. Folhetim, p. 2-4. Entrevista realizada por Jary Cardoso.

COSTA, Armando; VIANNA FILHO, Oduvaldo; PONTES, Paulo. As intenções de Opinião. Programa do espetáculo. São Paulo: Teatro Ruth Escobar, abr. 1965.

FREDERICO, Celso. “Afinidades eletivas” ou “relações perigosas”, por Michael Löwy. Estudos Avançados, São Paulo, v. 29, nº 83, p. 331-334, jan./abr. 2015.

FREDERICO, Celso. A política cultural dos comunistas. In: MORAES, João Quartim de Moraes (org.) História do marxismo no Brasil: Volume III: Teorias, Interpretações. Campinas: UNICAMP, 1998, p. 275-304.

GARCIA, Miliandre. Da resistência à desobediência: Augusto Boal e a I Feira Paulista de Opinião (1968). Varia Historia. Belo Horizonte, v. 32, nº 59, p. 357-398, maio/ago. 2016.

GARCIA, Miliandre. Do teatro militante à canção engajada: a experiência do CPC da UNE. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2007.

GIL, Gilberto. Expresso 70. O Estado de S. Paulo, 28 jan. 2012. Caderno 2. Entrevista realizada por Júlio Maria. Disponível em <http://acervo.estadao.com.br/pagina/#!/20120128-43201-nac-84-cd2-d5-not>. Acesso em 28 set. 2016.

GOETHE, Johann Wolfgang von. As afinidades eletivas. São Paulo: Nova Alexandria, 1992.

GUARNIERI, Gianfrancesco. Sufoco. Folha de S. Paulo, São Paulo, 11 nov. 1979. Folhetim, p. 3. Entrevista realizada por Florestan Fernandes Jr..

HERMETO, Miriam. ‘Olha a Gota que falta’: um evento no campo artístico-intelectual brasileiro (1975-1980). Belo Horizonte, 2010. Tese (Doutorado em História) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais.

HOLLANDA, Heloísa Buarque de. Impressões de viagem: CPC, vanguarda e desbunde: 1960/70. 3a ed. Rio de Janeiro: Rocco, 1992.

KÜHNER, Maria Helena. Teatro em tempo de síntese. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1971.

LÖWY, Michael. Sobre o conceito de “afinidade eletiva” em Max Weber. Plural, São Paulo, v. 17, nº 2, p. 129-142, 2010.

MAGALDI, Sábato. Um palco brasileiro: o Arena de São Paulo. São Paulo: Brasiliense, 1984.

MALETTA, Ernani de Castro. A formação do ator para uma atuação polifônica: princípios e práticas. Belo Horizonte, 2005. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais.

MALETTA, Ernani. Imagens sonoras: a música no Grupo Galpão como criadora de espaços cênicos-dramáticos. In: PARANHOS, Kátia Rodrigues; LEHMKUHL, Luciene; PARANHOS, Adalberto (orgs.) História e imagens: textos visuais e práticas de leituras. Campinas: Mercado das Letras, 2010, p. 33-51.

MOSTAÇO, Edélcio (org.). Para uma história cultural do teatro. Florianópolis/Jaraguá do Sul: Design Editora, 2010.

MOSTAÇO, Edélcio. Teatro e história cultural. Baleia na Rede, Marília, v. 1, nº 9, p. 1-14, jul./dez. 2012.

NAPOLITANO, Marcos. 1964: história do regime militar. São Paulo: Contexto, 2014.

NAPOLITANO, Marcos. A arte engajada e seus públicos (1955/1968). Estudos Históricos, Rio de Janeiro, nº 28, p. 103-124, 2001.

NAPOLITANO, Marcos. Coração civil: arte, resistência e lutas culturais durante o regime militar brasileiro (1964-1980). São Paulo, 2011. Tese (Livre-docência em História) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo.

ORTIZ, Renato. A moderna tradição brasileira: cultura brasileira e indústria cultural. São Paulo: Brasiliense, 1988.

PACE, Eliane. Sérgio Ricardo: Canto Vadio. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2010.

SERÔDIO, M. H. Zumbi. O Diário, Lisboa, 24 fev. 1978.

VIANNA FILHO, Oduvaldo. Um pouco de pessedismo não faz mal a ninguém. Revista Civilização Brasileira, Rio de Janeiro, a. 4, nº 2, p. 69-78, jul. 1968.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.