Abstract
The paper aims to demonstrate that Brazilian artistic and cultural production of the 1970s, far from a supposed emptiness, established an extensive process of invention, which included the re-elaboration of previous experiences, which happened outside of the official culture policy and the cultural industry. From the tropicalist moment on emerged different, alternative cultural manifestations that extended to the 1970s. These manifestations differed from those of most of the previous projects, mainly due to the emphasis now attributed to behavioral aspects, to the emergence of the body as the locus of activities.
References
ARTE EM REVISTA, nº 5. São Paulo: Kairós/CEAC, 1981.
BARTHES, R. Como viver junto. Trad. Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BENJAMIN, W, O surrealismo – o mais recente instantâneo da inteligência europeia. Trad. Erwin Theodoro Rosental. São Paulo: Abril Cultural, 1975 (Col. Os Pensadores).
DELEUZE, G. Sobre o teatro: um manifesto a menos. Trad. Fátima Saadi. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010, p. 34-35.
GALARD, J. L’art sans oeuvre. GALARD, J. et al (orgs). L’oeuvre d’art totale. Paris: Galimard/Musée du Louvre, 2003.
GASPARI, E.; HOLLANDA, H; VENTURA, Z. Cultura em trânsito: da repressão à abertura. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.
HOLLANDA, H. 26 poetas hoje. Rio de Janeiro, Editorial Labor do Brasil, 1976.
JABOR, A. “Debaixo da terra”. O Pasquim, nº 131. Rio de Janeiro: Codecri, 10 de janeiro de 1972.
JEUDY, H.-P. O corpo como objeto de arte. trad. Tereza Lourenço. São Paulo: Estação Liberdade, 2002.
LEMINSKI, Paulo. Catatau. Curitiba: Ed. do autor, 1975.
LYOTARD, J.-F. Esquisse d’une économique de l´hipperréalisme. In : Dispositifs pulsionnels. Paris, U.G.E., 1973.
MACIEL, L.C. Um manifesto. Nova consciência. Rio de Janeiro: Eldorado, 1973.
MARTINS, L. A geração AI-5. In: RIBEIRO, Darcy et al. Ensaios de opinião. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1979.
MATOS, G. Urubu-Rei. Rio de Janeiro: Gernasa, 1972.
________. Os morcegos estão comendo os mamãos maduros. Rio de Janeiro: Eldorado, 1973.
MAUTNER, J. Fragmentos de sabonete. Rio de Janeiro: Ground, 1976.
MICELI, S. (org.). Estado e cultura no Brasil. São Paulo: Difel, 1984.
MUNIZ de BRITTO, J. Escrevivendo. mimeo. Recife, 1973.
OITICICA, H. Brasil diarréia. GULLAR, Ferreira (org.). Arte brasileira hoje. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1973.
OITICICA, H. Experimentar o experimental. In: Waly Salomão e Torquato Neto (orgs.). Navilouca (1972). Rio de Janeiro: Ed. Gernasa, 1974.
OITICICA, H. Carta a Guy Brett. In: Luciano Figueiredo, Lygia Pape e Waly Salomão (orgs). Aspiro ao grande labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986.
OITICICA, H. Entrevista a Ivan Cardoso. Folha de S. Paulo - Ilustrada, 16 nov. 1985; rep. em Encontros/Hélio Oiticica. César Oiticica Filho e Ingrid Vieira (orgs). Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2009.
ORTIZ, R. A moderna tradição brasileira. São Paulo: Brasiliense, 1988.
PELBART, Peter Paul. Vida Capital - ensaio de biopolítica. São Paulo: Iluminuras, 2003.
REVISTA VISÃO. As marcas da inocência perdida, São Paulo, 01 de março de 1967.
REVISTA VISÃO. A cultura posta em questão. São Paulo, 24 de março de 1967.
REVISTA VISÃO. A crise da cultura brasileira. São Paulo, 05 de junho de 1971.
REVISTA VISÃO. Da ilusão do poder a uma nova esperança. São Paulo. 11 de março de 1974.
SAILORMOON, Waly. Me segura q’eu vou dar um troço. Rio de Janeiro: José Álvaro, 1972.
SANTIAGO, Silviano. Abutres: a literatura do lixo. Revista Vozes, ano 66, v. LXVI, nº 10. Petrópolis: Vozes, 1972. Rep. em Uma literatura nos trópicos. São Paulo: Perspectiva, 1978.
SCHWARZ, R. O pai de família e outros estudos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
SIMÃO, José. Folias brejeiras. São Paulo: Ed. do autor 1975.
TORQUATO NETO. Os últimos dias de paupéria. Waly Salomão (org). Rio de Janeiro: Ground, 1973; 2ª.ed. São Paulo: Max Limonad, 1983.
VELOSO, Caetano. Alegria, Alegria. Waly Salomão (org.). Rio de Janeiro: Pedra Q Ronca, s/d.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2018 MODOS