From the exhibition New Brazilian Objectivity to the event From Body to Earth
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Arte e política
neovanguarda
Hélio Oiticica
Frederico Morais.

How to Cite

RIBEIRO, Marília Andrés. From the exhibition New Brazilian Objectivity to the event From Body to Earth. MODOS, Campinas, SP, v. 1, n. 3, p. 136–148, 2017. DOI: 10.24978/mod.v1i3.870. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662240. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

The text discusses the manifestations of the neo-avant-garde that occurred in Brazil during the beginning of the military dictatorship (1964/85), focusing on Hélio Oiticica’s articulation of the exhibition New Brazilian Objectivity and on Frederico Morais’ organization of the event From Body to Earth.

https://doi.org/10.24978/mod.v1i3.870
PDF (Português (Brasil))

References

ALVARADO, D.P. O objeto na arte. Brasil – anos 60. São Paulo: FAAP, 1978.

AMARANTE, L. X Bienal – 1969. In: ______. As Bienais de São Paulo, 1951-1987. São Paulo: Projeto, 1989, p. 182-198.

ARANTES, O. Depois das vanguardas. Arte em Revista, São Paulo, n.7, ano 5, ago. 1983.

COUTO, M.F.M. Por uma vanguarda nacional. A crítica brasileira em busca de uma identidade artística. Campinas: Editora UNICAMP, 2004.

BRAGA, P. (Org.). Fios soltos: a arte de Hélio Oiticica. São Paulo: Perspectiva, 2008.

BRETT, G. Brasil Experimental: arte/vida, proposições e paradoxos. Rio de Janeiro: Contra Capa Livraria, 2005.

BRETT, G.; DAVID, C.; DERCON, C.; FIGUEIREDO, L.; PAPE, L. (Orgs.). Hélio Oiticica. Catálogo de exposição itinerante. Rio de Janeiro: Projeto Hélio Oiticica, 30 setembro 1996-30 janeiro1997.

DUARTE, P.S. Hélio Oiticica. Da adversidade vivemos. In: _____. Anos 60. Transformações da arte no Brasil. Rio de Janeiro: Campos Gerais, 1998. p. 58-65.

FAVARETTO, C. Tropicália, alegoria, alegria. São Paulo: Kairos, 1979.

FOSTER, H. Quem tem medo da neovanguarda? In: ______. O retorno do real: a vanguarda no final do século XX. São Paulo: Cosac Naify, 2014. p. 21-49.

MORAIS F. A crise da vanguarda no Brasil. In: ______. Artes plásticas: a crise da hora atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1975. p. 69-117.

MORAIS, F. (Org.). Opinião 65. Rio de Janeiro: BANERJ, 1985.

MORAIS, F. Contra a arte afluente: o corpo é o motor da obra. Revista de Cultura Vozes. Vanguarda brasileira: caminhos &situações, Petrópolis, ano 64, v. 35, p. 45-59, 1970.

MORAIS, F. Do Corpo à Terra. Um marco radical na arte brasileira. Catálogo da exposição realizada no Itaú Cultural, Belo Horizonte, 26 de outubro de 2001-25 de janeiro de 2002.

MORAIS, F. Manifesto Do Corpo à Terra. In: RIBEIRO, Marília Andrés. Neovanguardas, Belo Horizonte, anos 60. Belo Horizonte: C/Arte, 1997, p. 295-299.

OITICICA, H. Esquema geral da Nova Objetividade. In: ______. Aspiro ao grande labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986, p. 94-98.

RIBEIRO, M. A. Neovanguardas, Belo Horizonte, anos 60. Belo Horizonte: C/Arte, 1997.

SCHENBERG, M. Proposta 65. In: ______. Pensando a arte. São Paulo: Nova Stella Editorial, 1988, p. 179-180.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.