Abstract
Tropicália, the work presented by Hélio Oiticica in the exhibition New Brazilian Objectivity, as well as the catalogue text the artist wrote for the show announce the emphasis on the collective and on the potential of art to promote subjectivities that do not separate the realms of ethics, politics and aesthetics. Thus, it is possible to align the ambiental structures developed by Oiticica to the conceptual structures built by thinkers such as Jacques Rancière, Gilles Deleuze and Toni Negri, identifying Oiticica's labyrinths as structures that are emancipating, nomadic and constructive of the multitude.
References
ARQUIVO HÉLIO OITICICA (AHO). Rio de Janeiro, Projeto Hélio Oiticica, 2006.
BARTHES, Roland. S/Z. trad. do francês por Richard Miller. London: Blackwell Publishing Ltd, 2002.
BRAGA, Paula. Hélio Oiticica: Singularidade, Multiplicidade. São Paulo: Perspectiva, 2013.
COELHO, Frederico. Livro ou livro-me: os escritos babilônicos de Hélio Oiticica (1971-1978). Rio de Janeiro: EdUERJ, 2010.
DEBORD, Guy. A Sociedade do Espetáculo, Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Felix. Mil Platôs: Capitalismo e Esquizofrenia - vol. 5, S. Paulo: Ed 34, 1997.
MARCUSE, Herbert. Eros e Civilização. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1975.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martin Fontes, 2006.
NEGRI, Antonio e HARDT, Michael. Multidão: guerra e democracia na era do império. Rio de Janeiro: Record, 2005.
OITICICA, Hélio. Aspiro ao Grande Labirinto, Rio de Janeiro: Rocco, 1986.
LAGNADO, Lisette (ed.) Programa Hélio Oiticica. São Paulo: Itaú Cultural; Rio de Janeiro: Projeto HO, 2002. Disponível em http://www.itaucultural.org.br/programaho/. Acessado em 08/05/2017.
RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado, Lisboa: Orfeu Negro, 2010.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2018 MODOS