Notes about love
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Pedro Escosteguy
Encontros de Arte Moderna
vanguarda
arte brasileira
regime.

How to Cite

FREITAS, Artur. Notes about love: Pedro Escosteguy in Curitiba. MODOS, Campinas, SP, v. 1, n. 1, p. 127–143, 2017. DOI: 10.24978/mod.v1i1.734. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662258. Acesso em: 6 jul. 2024.

Abstract

This paper discusses Pedro Geraldo Escosteguy’s participation in IV Encontro de Arte Moderna, in Curitiba city, in 1972. At that time, the artist presented some of his artworks made between 1967 and 1972. The central aim is to understand the changes of avant-garde artistic thinking. These changes were partially motivated by AI-5 (December 1968), a political event that institutionalized the authoritarian repression under Brazilian military dictatorship. This paper will analyze these Escosteguy’s artworks presented in Curitiba: Arte pública, Juillet-14 (Liberté), Ar (Arma) and Do amo ao amor.

https://doi.org/10.24978/mod.v1i1.734
PDF (Português (Brasil))

References

ARANTES, Otília. Depois das vanguardas. Arte em Revista, São Paulo, Centro de Estudos de Arte Contemporânea, nº 7, ago. 1983.

ARAÚJO, Adalice. Vanguarda no IV Encontro de Arte Moderna, Diário do Paraná, Curitiba, 20 ago. 1972a.

_____. Arte – é hoje pró-texto, Diário do Paraná, Curitiba, 27 ago. 1972b.

_____. Participe do IV Encontro de Arte Moderna, Diário do Paraná, Curitiba, 06 ago. 1972c.

ARTE PÚBLICA. Direção de Jorge Sirito de Vives e Paulo Roberto Martins. Roteiro de Pedro Escosteguy. Totem Filmes, 1967. Filme (14 min 28 seg), sonoro, colorido, 35 mm.

BINI, Fernando. Entrevista a Artur Freitas, PUC-PR, Curitiba, 05 dez. 2002.

BRAGANÇA, Soraya. Pedro Geraldo Escosteguy: a poética que ultrapassa fronteiras. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2009.

CINEMATECA BRASILEIRA. Site, São Paulo, s.d. Disponível em: www. cinemateca.gov.br

COUTO, Maria de Fátima Morethy. Por uma vanguarda nacional: a crítica brasileira em busca de uma identidade artística (1940-1960). Campinas-SP: Ed. Unicamp, 2004.

DECLARAÇÃO dos princípios básicos da vanguarda, diversos autores, Rio de Janeiro, 1967. In: MORAIS, Frederico. Cronologia das artes plásticas no Rio de Janeiro – 1816-1994. Rio de Janeiro: Topbooks, 1995, pp. 294-295.

ESCOSTEGUY, Pedro. Texto de narração do audiovisual Arte pública. Roteiro de Pedro Escosteguy. Totem Filmes. Filme (14 min 28 seg), 1967.

_____. Entrevista com Pedro Geraldo Escosteguy, depoimento concedido a Soraya Bragança, Porto Alegre, 01 maio 1989. Arquivo audiovisual, sonoro, colorido. Disponível em: www.pucrs.br/edipucrs/pge/frame.htm

FREITAS, Artur. Arte de guerrilha: vanguarda e conceitualismo no Brasil. São Paulo: Edusp, 2013.

IV ENCONTRO de Arte Moderna, programação do evento, folha única, datilog, 1972 (disponível no Setor de Pesquisa do MAC-PR).

IX BIENAL de São Paulo. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 1967, catálogo de exposição.

MATOS, Olgária. Paris 1968: as barricadas do desejo. São Paulo: Brasiliense, 1981.

MOTA, Carlos Guilherme. A revolução francesa: 1789-1799. São Paulo: Ática, 1989.

NAPOLITANO, Marcos. Coração civil: arte, resistências e lutas culturais durante o regime militar brasileiro (1964-1980). Tese de Livre-Docência, Depto. de História, Universidade de São Paulo, 2011.

OITICICA, Hélio. Esquema geral da nova objetividade [1967]. In: FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecilia (orgs). Escritos de artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

OLIVEIRA, Liliana de. A bienal pop: a pop art analisada através das representações dos Estados Unidos e do Brasil na IX Bienal Internacional de São Paulo. Dissertação (Mestrado em História da Arte), Unicamp, Campinas-SP, 1993.

PECCININI, Daisy. Figurações Brasil anos 60: neofigurações fantásticas e neo-surrealismo, novo realismo e nova objetividade. São Paulo: Itaú Cultural; Edusp, 1999.

PLATÃO. O banquete. In: Diálogos. São Paulo: Abril Cultural, 1979.

REIS, Paulo. Exposições de arte: vanguarda e política entre os anos 1965 e 1970. Tese (Doutorado em História), Curitiba, UFPR, 2005.

ROSA, Renato; PRESSER, Decio. Pedro Escosteguy. In: Dicionário de artes plásticas no Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Ed. UFRGS, 1997.

SALOMÃO. Waly. Contradiscurso: do cultivo de uma dicção da diferença. In: SEVCENKO, Nicolau (et alii). Anos 70: trajetórias. São Paulo: Iluminuras; Itaú Cultural, 2005.

VOVELLE, Michel. A revolução francesa explicada à minha neta. São Paulo: Unesp, 2007.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.