On the stamp of Aby Warburg
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Retorno a Aby Warburg. Selo Idea vincit. Iconografia política do fascismo. Trânsitos de modelos. Retorno crítico em Didi-Huberman.

How to Cite

PUGLIESE, Vera. On the stamp of Aby Warburg: Frontiers, transits and returns. MODOS, Campinas, SP, v. 4, n. 3, p. 359–384, 2020. DOI: 10.24978/mod.v4i3.4738. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662692. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

The paper discusses theoretical, cultural and poetic aspects of the conditions of realization of the Idea vincit stamp project in the face of Aby Warburg’s theoretical work, based on three axes that intertwine with the Bilderatlas Mnemosyne. Firstly, we will explore the concept of frontier and the operative elements that emerge from the design of the stamp to think about Warburg’s gaze into the past and the present. Then, we will reflect upon the concept of transit of images and models in Warburg’s work, linking it to that of epistemological shifting. Finally, we will discuss some elements from Warburg's work and its repercussion, focusing on the Idea vincit project, Warburg's return to the Antique and the current interest of Art Historiography to his work. We will also draw attention to the concept of critical return in Warburg, according to Georges Didi-Huberman conception of game between image and time.

https://doi.org/10.24978/mod.v4i3.4738
PDF (Português (Brasil))

References

AGAMBEN, G. Aby Warburg e la scienza senza nome (1975). Rivista Aut Aut, Milão, n.199-200, p. 51-66, (jan.-abr. 1984) reed. 1998.

BAITELLO JUNIOR, N. Idea vincit! Algumas imagens tangenciais à elipse de Aby Warburg. In: Revista Figura: Studies on the Classical Tradition, v. 5, n. 1, p. 29-44, 2017.

BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Magia e técnica, arte e política – Obras escolhidas. v. 1. São Paulo: Brasiliense, 1994, p. 165-196.

BINSWANGER, L. La guarigione infinita: Istoria clinica di Aby Warburg. Chantal Marazia e Davide Stimilli (eds.). Vincenza: Neri Pozza, 2005.

DESPOIX, P. Conférence-projection et performance orale: Warburg et le mythe de Kreuzlingen. Intermédialités: Histoire et théorie des arts, des lettres et des techniques, n. 24-25, não paginado, out. 2014-primav. 2015. Disponível em: ˂https://www.erudit.org/en/journals/im/2014-n24-25-im02279/1034167ar/˃. Acesso em: 10 set. 2018.

DIDI-HUBERMAN, G. Devant les temps: l’histoire de l’art et anachronisme des images. Paris: Minuit, 2000.

_____. Désastres: “La dilocation du monde, voilà le sujet de l’art”. In: Atlas ou le gai savoir inquiet. Paris: Minuit, 2011, p. 175-296.

_____. Le timbre-poste, forme mineure, survivante, allégorique. Aby Warburg et Walter Benjamin philatélistes. In: Sur le fil. Paris: Minuit, 2013 p. 67-77.

ESPOSITO, F. Idea non vincit: Warburg and the Crisis of Liberal Modernity. In: Fascism, Aviation and Mythical Modernity. Tübingen: Universität Tübingen, 2015, p. 49-119.

FORTI, M. Dal realismo all’espressionismo: Warburg e la cultura artistica contemporanea. In: CIERI VIA, C.; MONTANI, P. (Org.) Lo sguardo di Giano: Aby Warburg fra tempo e memoria. Torino: Nino Aragno Editore. 2004, p. 377-410.

FRESSOLA, A. La danza delle Pathosformeln: Formulazioni dell’espressione corporea secondo la lezione di Mnemosyne. In: La Rivista di Engrama, n. 157, lug.-ago. 2018. Disponível: ˂http://www.engramma.it/eOS/index.php?id_articolo=3462˃. Acesso: 19 fev. 2019.

GOMBRICH, E. H. Aby Warburg: An intelectual biography. Londres: Warburg Institute, 1970.

_____. Reflexões sobre a “revolução grega”. Arte e ilusão. São Paulo: Martins Fontes, 1995, p. 123-155.

JOHNSON, C. D. Memory, Metaphor, and Aby Warburg’s Atlas of Images. Ithaca: Cornell University Press/Cornell University Library, 2012.

McEWAN, D. “Idea Vincit”, la volante e vittoriosa Idea. Una commissione artistica di Aby Warburg. Traduzione: GUIDI, Benedetta C. In: CIERI VIA, Claudia; MONTANI, Pietro (Eds.). Lo sguardo di Giano. Aby Warburg fra tempo e memoria. Torino: Nino Aragno Editore. 2004, 345-376.

MICHELS, K. ; SCHOELL-GLASS, C. Aby Warburg et les timbres en tant que document culturel. Protée, 30(2), 85–92, 2002. Disponível em:˂https://www.erudit.org/fr/revues/pr/2002-v30-n2-pr535/006734ar/˃. Acesso: 03 jul. 2017.

Mnemosyne Atlas on line [2004] 2012-. In: La Rivista di Engramma. Disponível em: ˂http://www.engramma.it/eOS/core/frontend/eos_atlas_index.php?id_articolo=865˃. Acesso: 03 jul. 2017.

MOREL, R. S. From Neptune to Trident: How the Colonial Deputed Seal for Barbados evolved into a national symbol. In: American Collections Blog. British Library, jul. 2018. Disponível em: ˂https://blogs.bl.uk/americas/2018/07/from-neptune-to-trident-how-the-colonial-deputed-seal-for-barbados-evolved-into-a-national-symbol.html˃. Acesso: 20 fev. 2019.

PANOFSKY, E. Introdução. In: Estudos de Iconologia. Lisboa: Estampa, 1986, p. 19-40.

_____. Sobre o problema da descrição e interpretação do conteúdo das obras de artes plásticas. In: LICHENSTEIN, J. (org.). A pintura. Textos essenciais, v. 4. Descrição e interpretação. São Paulo: Editora 34, 2005, p. 83-109.

PUGLIESE, V. Entre duas Barcas: notas sobre regimes de visualidade e de discursos na história da arte. In: Revista Ars. v. 15, nº 29, p. 25-34, 2017. Disponível: ˂https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/125972/136723˃. Acesso: 15 out. 2017

RAMPLEY, M. From Serpent Ritual to Cosmic Allegory. In: The Remembrance of Things Past: On Aby M. Warburg and Walter Benjamin. Wiesbaden: Harrassowitz Verlag, 2000, p. 32-49.

RAULFF, U. Wilde Energien: Vier Versuche zu Aby Warburg. Göttingen: Wallstein Verlag, 2003.

RECHT, R. L’Atlas Mnémosyne d’Aby Warburg, In: WARBURG, A. L’Atlas Mnémosyne. Paris: L’Écarquillé, 2019, p. 274-287.

SERVA, L. A coleção de fotografias da Primeira Guerra Mundial do Arquivo Warburg: Conclusões de uma primeira abordagem. In: Revista Figura: Studies on the Classical Tradition, v. 5, n. 1, p. 45-69, 2017.

SETTIS, S. Aby Warburg, il demone della forma: Antropologia, storia, memoria. In: La Rivista di Engrama, n. 100, set. 2012, não paginado. Disponível em: ˂http://www.engramma.it/eOS/index.php?id_articolo=1139˃. Acesso: 15 ago. 2018.

STAMM, R.; SCHREIBER, D. (orgs.). Bau einer neuen Welt, Architektonische Visionen des Expressionismus, Köln, 2003.

STROHMEYER, O. H. Hamburgische Abstraktionen [1925-1926]. Hamburg: Galerie am Klosterstern, 1970. Disponível em: ˂https://galeriehochdruck.com/mappenwerke_beschreibungen/mappenwerke_strohmeyer_hamburgische_abstraktionen.html˃. Acesso em: 23 set. 2019.

WARBURG, A. Tagebuch der Kulturwissenschaftlichen Bibliothek Warburg. mit Einträgen von Gertrud Bing und Fritz Saxl. In: MICHELS, K; SCHOELL-GLASS, C. (eds.) Warburg, Gesammelte Schriften. Studienausgabe, vol. 7. Berlin: Akademie Verlag, 2001.

_____. Aeronave submergível no imaginário medieval [1913]. A renovação da Antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013a, p. 313-321.

_____. A arte italiana e a astrologia internacional no Palazzo Schifanoia, em Ferrara [1912]. A renovação da Antiguidade pagã. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013b, p. 453-513.

_____. Imagens da região dos índios pueblos na América do Norte. Histórias de fantasmas para gente grande - Aby Warburg. São Paulo: Companhia das Letras, 2015a, p. 199-253.

_____. O Déjeuner sur l’Herbe de Manet. Histórias de fantasmas para gente grande - Aby Warburg. São Paulo: Companhia das Letras, 2015b, p. 349-362.

_____. L’Atlas Mnémosyne. Paris: L’Écarquillé, 2019.

WEDEKIN, L. M. Os diagramas pedagógicos de Malevich: uma tradução/criação visual de sua teoria. In: BAMONTE, J. L.; SARZI-RIBEIRO, R. A. (Org.). Interstícios da pesquisa nas artes visuais. Bauru: Canal6, 2017, v. 1, p. 43-58.

ZÖLLNER, F. Von der Philatelie zur Bildwissenschaft. Aby Warburg und die Briefmarke. In: NAGUSCHEWSKI, D.; SCHÖTTKER, U. D. (Eds.) Philatelie als Kulturwissenschaft: Weltaneignung im Miniaturformat. Berlin, p. 17-39, 2019.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.