Panel 25 of Atlas Mnemosyne and Agostino di Duccio:
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Prancha 25 do Atlas Mnemosyne. Método warburguiano. Agostino di Duccio. Oratório de São Bernardino.

How to Cite

WEDEKIN, Luana Maribele; MAKOWIECKY, Sandra. Panel 25 of Atlas Mnemosyne and Agostino di Duccio: : Apollonian and Dionysian at San Bernardino’s Oratory at Perugia. MODOS, Campinas, SP, v. 4, n. 3, p. 146–175, 2020. DOI: 10.24978/mod.v4i3.4569. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662708. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This article aims to reflect on the theoretical and methodological assumptions of the Warburguian legacy through two aspects: a closer look to the reliefs of the San Bernardino Oratory in Perugia and the study of Panel 25 of Atlas Mnemosyne. We believe that Warburg bequeathed a method, revealed in premises distilled from his writings, as proposed by several Italian researchers nowadays. We emphasize the direct contact with the monuments; the attention to detail and towards the exception; the precedence of images; the dialogue between images. Panel 25 is mostly composed of reliefs sculpted by Agostino di Duccio (1418-1481), little known in art history compendiums. On this panel there are two images of the San Bernardino Oratory: its facade and a relief on a miracle of the saint. We carry out a close look at this facade, in order to explore the poetry of this artist, unique in the incorporation of the Dionysian element in Renaissance art. Angels, allegories of the Liberal Arts and Virtues appear in Pathosformeln of dancing Menades, and Nymphs in exile erupt in the scenes of miracles. It is from this guiding thread that we propose an interpretative path to Panel 25, focusing on the polar forces between Pagan and Christian, Apollonian and Dionysian, in dialectical synthesis in Duccio's reliefs.

https://doi.org/10.24978/mod.v4i3.4569
PDF (Português (Brasil))

References

AGAMBEN, G. Ninfas. São Paulo: Hedra, 2012.

_____. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó, SC: Argos, 2009.

_____. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.

AGOSTINO Di Duccio. Disponivel em: ˂https://www.britannica.com/biography/Agostino-di-Duccio#ref104635˃. Acesso em: 25/03/2020.

AGOSTINO Di Duccio. Sommario schede. Disponivel em:˂http://www.arte-argomenti.org/schede/bernardino/duccio.html˃. Acesso em: 27 mar. 2020.

ALLOA, E. Introdução: Entre a transparência e a opacidade – o que a imagem dá a pensar. In: Pensar a imagem. ALLOA, E. (org). Belo Horizonte: Autêntica, 2015, p. 7-18.

BING, G. A. M. Warburg. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, v. 28, p. 299-313, 1965.

CAMPIGLI, M. Um donatelliano in trasferta e l’antico: Agostino di Duccio nel Tempio Malatestiano. In: MUCCIOLI, F.; CENERINI, F. (ed.) Gli Antichi alla corte dei Malatesta. Milano: Editoriale Jouvence, 2018, p. 77-111.

CASSIRER, E. Epitáfio a Aby Warburg (1929). Tradução de I.C. Fragelli. In: Discurso, 46(1), p. 271-282, 2016. Disponível em: ˂https://doi.org/10.11606/issn.2318-8863.discurso.2016.119172˃. Acesso em: 23 mar. 2020.

CENTANNI, M. Hercules gradivus nel Tempio Malatestiano. In: Engramma, n. 61, gennaio 2008. Disponível em: ˂http://www.engramma.it/eOS/index.php?id_articolo=2011˃. Acesso em: 14 mar. 2020.

_____. Prefazione. In: FORSTER, K.W. Introduzione ad Aby Warburg e all’Atlante della Memoria. Milano: Bruno Mondadori, 2002, p. VII-XI.

CENTANNI, M.; MAZZUCCO, K. Letture da Mnemosyne. In: FORSTER, K.W.; MAZZUCCO, K. Introduzione ad Aby warburg e all’Atalante della Memoria. Milano: Bruno Mondadori, 2002, p. 166-244.

COMMODI, B. L’Oratório di San Bernardino. Presso la chiesa di San Francesco al Prato in Perugia. Perugia: F.E. Ventura Editore, 1996.

DELEUZE, G. Diferença e Repetição. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

DIDI-HUBERMAN, G. A imagem sobrevivente. História da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Editora Contraponto/Museu de Arte do Rio de Janeiro, 2013.

_____. La condition des images: Entretien avec Frederic Lambert et François Niney. In: Mediamorphoses, n. 22, p. 6-17, 2008. Disponível em: ˂http://documents.irevues.inist.fr/handle/2042/28239˃. Acesso em: 23 nov. 2018.

_____. Ninfa fluida: Essai sur le drapé-desir. Paris: Éditions Gallimard, 2015.

FERNANDES, C. Aby Warburg entre a arte florentina do retrato e um retrato de Florença na época de Lorenzo de Medici. In: História: Questões & Debates, Curitiba, n. 41, p. 131-163, 2004.

GINZBURG, C. Mitos, Emblemas, Sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

GOMBRICH, E. Aby Warburg une biographie intellectuelle. Péronnas: Klincksieck, 2015.

HOMERO. Ilíada. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2011.

HUCHET, S. O historiador e o artista na mesa de (des)orientação: alguns apontamentos numa certa atmosfera warburguiana. In: Revista Ciclos, Florianópolis, v.1, n.1, Ano 1, setembro de 2013. Disponível em: ˂https://www.udesc.br/arquivos/ceart/id_cpmenu/3430/Stephane_Huchet_0_Ciclo_2013_15167209050519_3430.pdf˃. Acesso em: 04 abr. 2020.

MAZZUCCO, K. I seminari della KBW. Un laboratorio di metodo. In: Engramma, n. 56, aprile 2007. Disponível em: ˂http://www.engramma.it/eOS/index.php?id_articolo=2596˃. Acesso em: 17 jan. 2020.

NIETZSCHE, F. O nascimento da tragédia. Tradução de J. Guinsburg. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

ROUVE, S. Lecionando História da Arte. In: Revista Ar’te, São Paulo: Max Limonad, (10):12, 1984.

SETTIS, S. Aby Warburg, il demone della forma. In: Engramma, n. 100 settembre/ottobre, 2012. Disponível em: ˂http://www.engramma.it/eOS/index.php?id_articolo=1139˃. Acesso em: 23 mar. 2020.

WARBURG, A. De arsenal a laboratório (1927). In: A presença do antigo. Campinas: UNICAMP, 2018, p. 37-52.

_____. Dürer e a Antiguidade italiana (1905). In: A renovação da Antiguidade pagã. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013, p. 435-445.

_____. L’Atlas Mnemosyne. Paris: L’Écarquillé, 2012.

_____. Le forze del destino riflesse nel simbolismo all’antica (1924). In: Per monstra ad sphaeram. Milano: Abscondita, 2014, p. 21-31.

_____. Ninfa fiorentina (1900-01). In: Domenico Ghirlandaio. Lisboa: Ymago, 2015, p.5-16.

WINCKELMANN, J. J. Reflexões sobre a arte antiga. Porto Alegre: Movimento, 1975.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.