Warburg, Agamben, Deleuze
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Aby Warburg. Gilles Deleuze. Giorgio Agamben. Teoria da imagem. Filosofia da diferença.

How to Cite

CARVALHO NUNES, Mateus. Warburg, Agamben, Deleuze: The image and the philosophy of difference . MODOS, Campinas, SP, v. 4, n. 3, p. 210–223, 2020. DOI: 10.24978/mod.v4i3.4568. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662709. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This paper aims to approximate the structural operations and epistemological dynamics on the work of Aby Warburg (1866-1929), Giorgio Agamben (1942-) and Gilles Deleuze (1925-1995) to a certain philosophy of difference. It discuss about the common nature of the three authors’ conceptual matrix (highlighting Warburg’s “Pathosformel” and “Nachleben”, Deleuze’s “inflection point”, “difference” and “repetition”, and Agamben’s “paradigm” and “analogy”), operated mainly by dynamic structures based on difference and repetition devices. This reflection is motivated by the insurgent epistemological revision of contemporary art historiography and by the operational force possible by this structure when dealing with images’ multiple complexities.

https://doi.org/10.24978/mod.v4i3.4568
PDF (Português (Brasil))

References

AGAMBEN, G. Signatura rerum: sobre o método. São Paulo: Boitempo, 2019.

_____. Aby Warburg e a ciência sem nome. In: AGAMBEN, Giorgio. A potência do pensamento: ensaios e conferências. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017, p. 111-132.

_____. Ninfas. São Paulo: Hedra, 2012.

AGOSTINHO, Santo. Confissões. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.

ARISTÓTELES. Categorias. São Paulo: Editora Unesp, 2019.

BAXANDALL, M. Patterns of Intention. On the Historical Explanation of Pictures. New Haven/Londres: Yale University Press, 1985.

CORAZZA, S. M. Os cantos de Fouror: escrileitura em filosofia-educação. Porto Alegre: Sulina, Editora da UFRGS, 2008.

DELEUZE, G. A dobra: Leibniz e o barroco. Campinas: Papirus, 2012.

_____. Difference and Repetition. New York: Columbia University Press, 1994.

_____. Différence et repétition. Paris: Presses Universitaires de France, 1993.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, vol. 1. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995.

DIDI-HUBERMAN, G. The Surviving Image: Phantoms of Time and Time of Phantoms: Aby Warburg’s History of Art. University Park: The Pennsylvania State University Press, 2017.

FOUCAULT, M. Surveiller et punir. Naissance de la prison. Paris: Gallimard, 1975.

HAGELSTEIN, M. Mémoire et Denkraum. Réflexions épistémologiques sur la Kulturwissenschaftliche Bibliothek Warburg. Conserveries mémorielles, Québec-Paris, n. 5, p. 38-46, 2008.

NUNES, M. C. Entre sobrevivências e deslocamentos: a imagem e o fantasma em Aby Warburg. ARTis ON. n. 9, dezembro 2019, pp. 86-96. Disponível em: <http://artison.letras.ulisboa.pt/index.php/ao/article/view/241>, acesso em 09 fev. 2019. DOI: ˂https://doi.org/10.14568/aion.v0i9.241˃.

_____. Dobra barroca, dobra pós-moderna. Asas da Palavra, v. 15, n. 2, dez. 2018, pp. 7-17. Disponível em: <http://revistas.unama.br/index.php/asasdapalavra/article/view/1251/pdf>, acesso em 12 jul. 2020. DOI: ˂http://doi.org/10.17648/1415-7950-v15n2-1251˃.

PÉRES-ORAMAS, L. Introdução. In: AGAMBEN, Giorgio. Ninfas. São Paulo: Hedra, 2012.

PLATÃO. Fedro. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2016.

VISCHER, F. T. Das Symbol. In: VISCHER, Robert (ed.). Kritische Gänge. Munique: Meyer und Jenssen, 1922, p. 420-456.

VITRUVIUS. The Ten Books on Architecture. Cambridge: Harvard University Press, 1914.

WARBURG, A. Dürer e a arte italiana. In: WAIZBORT, Leopoldo (org.). História de fantasma para gente grande: escritos, esboços e conferências. Tradução de Lenin Bicudo Bárbara. São Paulo: Companhia das Letras, 2015a, p. 87-98.

WARBURG, A. Arte italiana e astrologia internacional no Palazzo Schifanoia em Ferrara. In: WAIZBORT, Leopoldo (org.). História de fantasma para gente grande: escritos, esboços e conferências. Tradução de Lenin Bicudo Bárbara. São Paulo: Companhia das Letras, 2015b, p. 99-128.

WARBURG, A. Memórias da viagem à região dos índios pueblos na América do Norte. In: WAIZBORT, Leopoldo (org.). História de fantasma para gente grande: escritos, esboços e conferências. Tradução de Lenin Bicudo Bárbara. São Paulo: Companhia das Letras, 2015c, p. 225-288.

WARBURG, A. A astrologia orientalizante. In: _____. A renovação da Antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Tradução de Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013a, p. 623-626.

WARBURG, A. O problema está no meio. In: _____. A renovação da Antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Tradução de Markus Hediger. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013b, p. 657-658.

_____. Atlas Mnemosyne. Madrid: Akal, 2010.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.