The Nymph as a theoretical character of Aby Warburg
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Aby Warburg. Ninfa. Nachleben. Pathosformel. Bilderatlas Mnemosyne.

How to Cite

QUEIROZ CAMPOS, Daniela. The Nymph as a theoretical character of Aby Warburg. MODOS, Campinas, SP, v. 4, n. 3, p. 225–245, 2020. DOI: 10.24978/mod.v4i3.4567. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662710. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This article addresses the nymph as a character in the works of the art historian Aby Warburg. To achieve this goal, I proceeded with two research approaches. The Nymph was studied from the analytical presentations by the German art historian but also as a theoretical character, in whom we can perceive part of the precepts imagined by Warburg, such are: Nachleben – created by Springer –, Pathosformel, and Mnemosyne. This article has been divided in three main parts, each constructed around a text and a concept. The first part starts discussing the correspondence between the "Ninfa Florentina" and the concept of Nachleben. Afterward, we review the PhD thesis on “The Birth of Venus and the spring by Sandro Botticelli” and the Pathosformel. And in the third moment, the concept of memory is problematized in the Bilderatlas Mnemosyne. In addition to Aby Warburg's writings, this article also indicates the character's afterlife through the history of the art and the researches and writings on the subject in the XX and XXI centuries.

https://doi.org/10.24978/mod.v4i3.4567
PDF (Português (Brasil))

References

AGAMBEN, G. Aby Warburg y la ciencia sin nombre. In: La potencia del pensamiento. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2007.

_____. Ninfas. Valencia: Pre-Textos, 2010.

ALBERTI, L.B. Da Pintura. Campinas: Editora Unicamp, 2014.

ARASSE, D. Histórias de pinturas. Lisboa: KKYM, 2016.

BELTING, H. Antropologia da Imagem: por uma ciência da imagem. Lisboa: KKYM, 2014.

BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Obras Escolhidas, vol. 1. Ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2010.

BRANDÃO, J. Dicionário Mítico-Etimológico. Petrópolis/RJ. Editora Vozes: 2010.

BREDEKAMP, H. Teoria do ato icônico. Lisboa: KKYM, 2015.

BURUCÚA, J. E. Historia, arte, cultura. De Aby Warburg a Carlo Ginzburg. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2007.

CHECA, F. La Biblioteca de Aby Warburg: “orientación” para la mente y “arena” para la Historia del Arte. In: SETTIS, S. Warburg Continuatus: Descripción de una biblioteca. Madrid: Ediciones de La Central, 2010.

DARWIN, C. Expressão das Emoções no Homem e nos Animais. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

DIDI-HUBERMAN, G. A imagem sobrevivente. História da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Editora Contraponto, 2013.

_____. Ninfa Dolorosa: Essai sur la mémoire d’un geste. Paris: Gallimard, 2019.

_____. Ninfa Moderna: Essai sur le drapé tombé. Paris : Gallimard, 2002.

_____. Ninfa Profunda: Essai sur le drapé-tourmente. Paris: Gallimard, 2017.

_____. Peuples en larme, Peules en armes. L’Œil de l’histoire, 6. Paris : Minuit, 2016.

_____. Que Emoção! Que Emoção? Lisboa: KKYM, 2015.

FREUD, S. A interpretação dos sonhos. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

_____. Delírios e sonhos na Gradiva de Jensen. Rio de Janeiro: Imago Editora, 2003.

GINZBURG, C. Medo, reverência, terror: quatro ensaios de iconografia política. São Paulo: Companhia da Letras, 2014.

_____. Mitos, Emblemas, Sinais: Morfologia e História. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

HUCHET, S. A história da arte, disciplina luminosa. Revista UFMG, Belo Horizonte, v.21, n. 1 e 2, p. 222-245, jan/dez. 2014. Disponível em:˂https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistadaufmg/article/view/2649˃.

KLEIN, R. A forma inteligível: Escritos sobre Renascimento e Arte Moderna. São Paulo: Edusp, 1998.

LAHUERTA, J. J. Aby Warburg Marginalia Carl Einstein. Madrid: Ediciones Asimétricas, 2015.

OVÍDIO. Metamorfose. Lisboa: Livros Cotovia, 2007.

PARACELSO. Libro De Las Ninfas, Los Silfos, Los Pigmeos, Las Salamandras y los Demás Espíritus. Madrid: Obelisco Ediciones, 2004.

RECHT, R. L’Atlas Mnemosyne d’Aby Warburg. In: WARBURG, A. L’Atlas Mnémosyne. Paris: l’Écarquillé, 2012.

SAXL, F. La Kulturwissenschaftliche Bibliothek Warburg en Hamburgo. In: SETTIS, S. Warburg continuatus: Descripción de una biblioteca. Barcelona: Ediciones La Central, 2010.

SZIR, S. A Ninfa. In: BURUCÚA, J.E. Ninfas, Serpientes, Constelaciones. La Teoría artística de Aby Warburg. Buenos Aires: Museo de Bellas Artes, 2019.

WARBURG, A. A presença do antigo: Escritos inéditos. Vol. 1. Campinas: Editora Unicamp, 2018.

_____. Atlas Mnemosyne. Madrid: AKAL, 2010.

_____. História de fantasmas para gente grande. São Paulo: Companhia das Letras, 2015a.

_____. Fragments sur l’expression: Textes établis et présentés par Susanne Müller. Paris: L’écarquillé, 2015b.

YATES, F. A. A arte da memória. Campinas: Editora da Unicamp, 2015.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.