Anticlassicism of present-day image appropriation
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Apropriação de Imagem. Anticlassicismo. Arte no Brasil.

How to Cite

MIDLEJ, Dilson Rodrigues. Anticlassicism of present-day image appropriation. MODOS, Campinas, SP, v. 4, n. 2, p. 272–287, 2020. DOI: 10.24978/mod.v4i2.4550. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662845. Acesso em: 17 aug. 2024.

Abstract

Procedure often seen by art historiography as marginal and peripheral, image appropriation has been fundamental for artists to oppose values ​​between different historical times. The article aims to reflect on the semantic deviations present in the production of Brazilian artists Caetano de Almeida, Renato Medeiros, Alex Flemming, Odires Mlászho, Camila Soato and Calasans Neto, who use image appropriation of classicizing works, with emphasis on the French Orlan as well. These reflections originate from subjects initially addressed in my doctoral research, now expanded, and use a combination of analysis and synthesis, analytical-comparative methods and knowledge of the historical method. The focused artists show critical and anti-classical views to oppose different cultures and traditions, especially classicizing works by Ingres and David. Their artwork results in appropriation of works from different origins and historical times, constituting hybrid manifestations that reject colonialist and Eurocentrist values, and bring to light relevant pluralist issues of the present time. The article concludes that image appropriation is one of the preferred locus of the expressions of contemporary art, because it gives ancient art new and different meanings.

https://doi.org/10.24978/mod.v4i2.4550
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, C. de. Enciclopédia Itaú Cultural. Disponível em: . Acesso em: 3 jan. 2016.

AMARAL, A. Visita a Caetano de Almeida. In: _____. Textos do Trópico de Capricórnio: artigos e ensaios (1980-2005), vol. 3. São Paulo: Editora 34, 2006, p. 267-268.

ARGAN, G. C. Clássico anticlássico: o Renascimento de Brunelleschi a Bruegel. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

BHABHA, H.K. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

COELHO, T; MOLINO, D. D. B. Olhar e ser visto. São Paulo: Comunique, 2008. Catálogo de exposição (Coleção Masp).

DAVIES, P. J. E. et al. A nova história da arte de Janson: a tradição ocidental. 9. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2010.

DIDI-HUBERMAN, G. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013 (Coleção ArteFíssil; 5).

FRAGA, M. (org.). Calasans Neto. Salvador: Oiti Editora e Produções Culturais, 2007.

GINZBURG, C. Medo, reverência, terror: quatro ensaios de iconografia política. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

MARCHI, S.M.O. Presenças do corpo feminino na arte: aproximações a partir de Orlan. 2009. 123 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais). Rio Grande do Sul: Universidade Federal de Santa Maria, 2009.

MASP abre espaço para a fotografia: FotoBienalMASP rompe as fronteiras da arte. In: casavogue.globo.com. 16 ago. 2013. Disponível em:<http://casavogue.globo.com/ MostrasExpos/noticia/2013/08/masp-fotografia-fotobienalmasp.html>. Acesso em: 6 jun. 2017.

MIDLEJ, D. R. Apropriação de imagens nas artes visuais no Brasil e na Bahia. 2018. 386 f. Tese (Doutorado em Artes Visuais). Salvador: EBA, Universidade Federal da Bahia, 2017.

RIBEIRO, C. F. As fontes de inspiração. In: ______. Velázquez e o realismo. 1. ed. São Paulo: Grua, 2017, p. 249-280.

SCHMIDLIN, C.; GERNER, C. E. O gótico. [s.l.]: Ullmann Publishing, 2009.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.