New Paths of Figuration
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Migração. Artistas portugueses. Nova-figuração. Escola de Londres. Escola de Paris.

How to Cite

BAIÃO, Joana; OLIVEIRA, Leonor de. New Paths of Figuration: The Migration of Portuguese Artists to London and Paris in the Post-War Period. MODOS, Campinas, SP, v. 4, n. 1, p. 92–111, 2020. DOI: 10.24978/mod.v4i1.4358. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662879. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

their creative experiences in London and Paris. The point of departure is the Portuguese context and the new artistic challenges of the post-Second World War period. Subsequently, this analysis explores the distinct contributions of the artists in London and in Paris to the formulation of a new aesthetic current, the new figuration, and to a critical approach to contemporaneity, from a political point of view or from a perspective centered on mass culture and consumerism. This article pays special attention to the reception of the works produced by the migrant artists by Portuguese art criticism. Those works were interpreted as being specifically Portuguese and, consequently, as the result of previous creative movements and of the political, economic and social environment of the country. The “nationalization” of the new figuration is confronted, in this article, with the Portuguese artists’ critical attitude towards the new international creative currents, such as the “modernist realism”, pop art and nouveau réalisme. It finally proposes that the migrant artists were defining in the international stage authorial lines of work which suggested a more complex picture of the European artistic landscape by intersecting a specific reality, marked by totalitarianism and repression, and new forms of expression.

https://doi.org/10.24978/mod.v4i1.4358
PDF (Português (Brasil))

References

ALFARO, C.; OLIVEIRA, L. (eds.). 1961: Ordem e Caos. Paula Rego, Victor Willing, Eduardo Batarda, Bartolomeu Cid dos Santos. Catálogo de exposição. Cascais: Fundação D. Luís I - Casa das Histórias Paula Rego, 2015.

AZEVEDO, F. de; RIBEIRO, R.; RIBEIRO, A. Conflito e unidade da arte contemporânea. Almada: Galeria Municipal de Arte, 1992.

AMORIM, R. Uma exposição discutida: Problemas e anseios de sete jovens pintores. Diário Ilustrado, 17 dez. 1956, pp. 8 e 12.

BAIÃO, J. Artistic emigration from Lisbon to Paris in the first half of the 1960s: six Portuguese painters from Paris revisited. Artl@s Bulletin 6 (2), 2017, pp. 12-125. Acessível em URL: ˂https://docs.lib.purdue.edu/artlas/vol6/iss2/8/˃; acedido em 2 nov. 2019.

BERTHOLO, R. Quebrar o isolamento deve ser o objectivo essencial dos pintores portugueses – pensam Lourdes Castro e René Bértholo. Entrevista. Jornal de Letras e Artes, 31 jul. 1963, p. 10.

_____. [Entrevista conduzida por Bernard Monitot]. In: René Bertholo. Catálogo de exposição. Paris: Galerie du Dragon, 1985.

CASTRO, L. Serigrafias, s.d. [196?]. Citada em: Lourdes Castro. Além da Sombra. Catálogo de exposição. Porto: Fundação de Serralves, 1992, s.p.

DIAS, F. R. A nova-figuração nas artes plásticas em Portugal, (1958-1975). Tese de Doutoramento em Ciências e Teorias da Arte. 3 volumes. Lisboa: Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa, 2009. Acessível em URL: ˂http://repositorio.ul.pt/handle/10451/1975˃; acedido em 17 out. 2019.

DIONÍSIO, M. [Resposta ao inquérito] A arte e a vida. Diário de Lisboa, 5 abr. 1957, pp. 1 e 7.

ESCADA, J. Souza-Cardoso pintor europeu [1959]. Citado em: H. Freitas; C. Alfaro (eds.) Amadeo de Souza Cardoso: Catálogo Raisonné, vol. II: Pintura. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian. Centro de Arte Moderna José Azeredo Perdigão, 2008, pp. 62–64.

FÉRIA, L. Jorge Vieira: Reminiscências mágicas [entrevista com o artista]. Diário de Lisboa, 9 jan. 1987, pp. 26-27.

FRANÇA, J-A. O Futuro da Pintura Portuguesa? O Comércio do Porto, 23 out. 1956, p. 6.

_____. Pintura de Lourdes Castro e René Bèrtholo. Catálogo de exposição. Lisboa: Galeria de Exposições do Diário de Notícias, 1957.

GARLAKE, M. New art: new world: British art in postwar society. New Haven; London: Yale University Press, 1998.

GONÇALVES, R. M. A II Exposição da Fundação Gulbenkian. Jornal de Letras e Artes, n. 15, 10 jan. 1962a, p. 14.

_____. A terceira geração na II Exposição Gulbenkian. Jornal de Letras e Artes, n. 23, 7 mar. 1962b, p. 15.

_____. Lourdes Castro e René Bértholo – Galeria Divulgação. Colóquio. Revista de Artes e Letras, n. 31, dez. 1964, pp. 39-40.

_____. Seis pintores portugueses de Paris. Catálogo de exposição. Lisboa: Galeria Buchholz, 1966.

_____. Recordando os anos sessenta. In: Anos 60, anos de ruptura: uma perspectiva da arte portuguesa nos anos sessenta. Catálogo de exposição. Lisboa: Sociedade Lisboa 94: Livros Horizonte, 1994, [s.p.].

HYMAN, J. The battle for realism: figurative art in Britain during the Cold War, 1945-1960. New Haven; London: Yale University Press, 2001.

JORGE VIEIRA. Catálogo de exposição. [Lisboa]: Secretaria de Estado da Cultura. Instituto Português de Museus: Museu do Chiado, 1995.

LACERDA, A. Labareda: Poemas escolhidos. Lisboa: Tinta da China, 2018.

LEVEQUE, J-J. Chemay – Bertholo. Une ère baroque. Arts, n. 934, 30 out.-5 nov. 1963, p. 12.

MATOS, L. A. Escultura em Portugal no século XX, 1910-1969. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian; Fundação para a Ciência e a Tecnologia, 2007.

OLIVEIRA, L. Fundação Calouste Gulbenkian: estratégias de apoio e internacionalização da arte portuguesa 1957–1969. Tese de Doutoramento em História da Arte – Museologia e Património Artístico. Lisboa: Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa, 2013. Acessível em URL: ˂https://run.unl.pt/handle/10362/10646˃; acedido em 17 out. 2019.

_____. Iconografias de resistência: O caso de quatro artistas portugueses em Londres nos anos 1950. Ler História, n. 74, 2019, pp. 187-212. Acessível em URL: ˂https://journals.openedition.org/lerhistoria/4854˃; acedido em 1 nov. 2019.

_____. Portuguese Artists in London: Shaping Identities in Post-War Europe. London; New York : Routledge, 2020.

PERNES, F. A minha pintura não é neo-dada [entrevista com Paula Rego]. Jornal de Letras e Artes, n. 223, 5 jan. 1966a, p. 1.

_____. Exposições na S.N.B.A. galeria de arte moderna: Paula Rego, Conduto, Pomar, Sá Nogueira. Colóquio: Revista de Artes e Letras, n. 38, abr. 1966b, pp. 60-62.

READ, H. New aspects of British Sculpture. In: Exhibition of works by Sutherland, Wadsworth, Adams, Armitage, Butler, Chadwick, Clarke, Meadows, Moore, Paolozzi Turnbull [exposição organizada pelo British Council para a XXVI Bienal de Veneza]. [London]: British Council, 1952.

RESTANY, P.; BERTHOLO, R. O real para além da narrativa. In: René Bertholo. Catálogo de exposição. Porto: Fundação de Serralves, 2000, pp. 51-56.

RESTANY, P. Paris, 1958-1963. In: KWY Paris 1958-1968. Catálogo de exposição. Lisboa: Centro Cultural de Belém / Assírio & Alvim, 2001, pp. 49-51.

RODRIGUES, A. [Introdução]. In: Anos 60, anos de ruptura: uma perspectiva da arte portuguesa nos anos sessenta. Catálogo de exposição. Lisboa: Sociedade Lisboa 94: Livros Horizonte, 1994, [s.p.].

SKAPINAKIS, N. Amadeo S. Cardoso: livro de J. Augusto França. Arquitectura, n. 62, 1958c, pp.56–57.

_____. Inactualidade da arte moderna. [Lisboa]: Seara Nova, 1958b.

_____. Livros. Conflito e unidade da arte contemporânea – dr. Mário Dionísio. Arquitectura, n. 63, dez. 1958a, p. 53.

_____. Amadeo de Souza-Cardoso: retrospectiva (1959). Citado em: H. Freitas; C. Alfaro (eds.) Amadeo de Souza Cardoso: Catálogo Raisonné, vol. II: Pintura. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian. Centro de Arte Moderna José Azeredo Perdigão, 2008, pp. 60–61.

STEYN, J. Realism versus Realism in British Art of the 1950s. Third Text v. 22, n. 2, mar. 2008, pp. 145-156.

SYLVESTER, D. Round the London Galleries. The Listener, 27 jan. 1955, p. 162.

_____. About Modern Art: Critical Essays 1948-2000. London: Pimlico, 2002.

_____. The Brutality of Fact: Interviews with Francis Bacon. London: Thames & Hudson, 2012.

TICKNER, L.; CORBETT, D. P. Being British and Going... Somewhere. Art History, Special Issue: British Art and the Cultural Field, 1939-69 v. 35, n. 2, abr. 2012, pp. 207-215.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.