The first reception of Minimal Art in Brazil in 1965
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Minimal Art. 8ª Bienal Internacional de São Paulo. Arte contemporânea. Anos 1960.

How to Cite

MOREIRA SANTOS, Guilherme. The first reception of Minimal Art in Brazil in 1965: An interpretative tension. MODOS, Campinas, SP, v. 4, n. 1, p. 53–70, 2020. DOI: 10.24978/mod.v4i1.4326. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662881. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper investigates what we consider to be the first reception of Minimal Art in Brazil, based on the presence of preambular artworks attributed to this artistic movement at the 8th São Paulo International Biennial in 1965. Analyzing the main reviews and critical commentaries focused on the United States’ delegation participating in the Brazilian event, we highlight the essays of Walter Zanini and Laís Moura, both published on the nationwide newspaper O Estado de S. Paulo on October 2nd, 1965, as metonymic statements of the Brazilian reception of the Minimal Art movement. Therefore, this paper aspires to indicate arguments in order to clarify the existence of an interpretative tension between the discourses announced by the various subjects involved in this receptive web.

https://doi.org/10.24978/mod.v4i1.4326
PDF (Português (Brasil))

References

AMARAL, Aracy. Bienais ou a impossibilidade de reter o tempo. Revista USP, São Paulo, n. 52, p.16-25, dez-fev 2001-2002.

BOIS, Y. A questão do pseudomorfismo: um desafio para a abordagem formalista. In: Anais do XXVI Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte. Organização: Marília Andrés Ribeiro e Maria Izabel Branco Ribeiro; Coordenação Editorial: Fernando Pedro da Silva. Belo Horizonte : C / Arte, 2007.

CHANDLER, John; LIPPARD, Lucy R. A desmaterialização da arte. Revista Arte & Ensaios, Rio de Janeiro, n. 25, p. 151-165, maio 2013.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 2010.

GULLAR, Ferreira. Experiência neoconcreta: momento-limite da arte. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

HOPPS, Walter. Estados Unidos da América. In: Catálogo da 8ª Bienal de São Paulo. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 1965, p. 205-210.

______. Representação dos Estados Unidos da América. Califórnia: Museu de Arte de Pasadena, 1965. Arquivo Histórico Wanda Svevo. Tombo: 1842.

JUDD, D.; STELLA, F. Questões para Stella e Judd. In: COTRIM, Cecilia; FERREIRA, Glória [orgs.]. Escritos de artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

KRAMER, Hilton. U. S. art from São Paulo on view in Washington. New York Times, Nova York, p.L22, 29 jan. 1966.

MOREIRA SANTOS, G. Notas sobre a recepção da Minimal Art no Brasil: a 8ª Bienal de São Paulo e os anos 1980. 2019. Dissertação (Mestrado em Artes) – Universidade de Brasília, Brasília, 2019.

MOURA, Laís. Paris x Nova York. O Estado de S. Paulo, São Paulo, 02 out. 1965. Suplemento Literário, p. 2.

NEWMAN, Barnett. Barnett Newman: selected writings and interviews. Editado por John P. O’Neill; notas e comentários por Mollie McNickle; introdução de Richard Shiff. Nova York: Alfred A. Knopf, 1990.

ZANINI, Walter. A escultura, relevos e objetos da VIII Bienal. O Estado de São Paulo, São Paulo, 02 out. 1965. Suplemento Literário, p. 2.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.