Artist as curator
PDF (Português (Brasil))

Keywords

33ª Bienal de São Paulo
artistas-curadores
práticas artísticas e curatoriais
autorias
curatorialização.

How to Cite

DALCOL, Francisco. Artist as curator: Convergences and dissolutions between artistic and curatorial practices. MODOS, Campinas, SP, v. 3, n. 1, p. 281–299, 2019. DOI: 10.24978/mod.v3i1.4117. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662921. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This paper starts from the curatorial model of the 33rd São Paulo Biennial, in which curator-artists were responsable for the choices and decisions that guided the processes of conception and organization of the set of collective exhibitions that encompassed the exhibition. By analyzing the intention of the chief curator, Gabriel Perez-Barreiro, to discuss curatorial models centralized in the figure of the curator and structured as thematic arrangements of works, the paper argues that the option for artists-curators implies an inevitable tensioning between the role of both curators and artists in organizing a major exhibition. Taking these issues into account, historical antecedents and theoretical references are mobilized to better delineate and understand the problematic around the convergences between artistic and curatorial practices, with special attention to the dissolution of categories and the exchange of roles. The discussion on possible equivalences of practices and authorial conflicts points to questions about the "curatorialisation" of artistic procedures in the institutional sphere.

https://doi.org/10.24978/mod.v3i1.4117
PDF (Português (Brasil))

References

ALAMBERT, Francisco; CANHÊTE, Polyana. As bienais de São Paulo: da era do museu à era dos curadores (1951-2001). São Paulo: Boitempo, 2004.

BISHOP, Claire. “O que é um curador? A ascensão (e queda?) do curador auteur”. Concinnitas – Revista do Instituto de Artes da UERJ. Rio de Janeiro, ano 16, v. 2, nº 27, dez. 2015, p. 270-282.

BUREN, Daniel. “Exhibitions of an Exhibition” [1972]. In: Where are the artists? [contribuição de Buren para o projeto The Next Documenta Should Be Curated by an Artist, organizado por Jens Hoffmann]. Disponível em: <http://projects.e-flux.com/next_doc/d_buren.html#>. Acesso em: 17 dez. 2018.

CARVALHO, Ana Maria Albani de. “Curadoria e potencialidade crítica na arte pós-autônoma”. Anais do XXXIII Colóquio CBHA – Arte e suas instituições, set. 2013. Campinas: Comitê Brasileiro de História da Arte – CBHA, 2014 [2013], p. 257-272.

CHIARELLI, Tadeu. “As funções do curador, o Museu de Arte Moderna de São Paulo e o grupo de estudos de curadoria do MAM”. In: CHAIMOVICH, Felipe (org.). Grupo de estudos de curadoria – 1998-1999. São Paulo: MAM-SP, 2008, p. 13-19.

FERGUSON, Bruce; GREENBERG, Reesa; NAIRNE, Sandy (eds.). “Introduction”. In: Thinking about Exhibitions. London, New York: Routledge, 1996, p. 1-4.

FILIPOVIC, Elena. “When Exhibitions Become Form: On the History of the Artist as Curator”. In: The Artist as Curator. Mousse Magazine, Issue 41. Milan: Mousse Publishing, 2014.

FUNDAÇÃO BIENAL DE SÃO PAULO. “33ª Bienal de São Paulo revê papel da curadoria” [press release]. São Paulo, 2017. Disponível em: <http://imgs.fbsp.org.br/files/33bsp_release_coletiva_PT.pdf>. Acesso em: 17 dez. 2018.

FUNDAÇÃO BIENAL DE SÃO PAULO. “‘Sistema operacional’ alternativo da 33ª Bienal de São Paulo ganha corpo com anúncio de doze projetos individuais” [press release]. São Paulo, mar. 2018. Disponível em: <http://imgs.fbsp.org.br/files/33bsp_anuncio20marco_PT.pdf>. Acesso em: 17 dez. 2018.

GROYS, Boris. “Autoria múltipla”. In: Arte poder. Belo Horizonte: UFMG, 2015, p. 119-127.

GROYS, Boris. “Sobre curadoria”. In: Arte poder. Belo Horizonte: UFMG, 2015, p. 61-71.

HOFFMANN, Jens. “A exposição como trabalho de arte”. Concinnitas, Revista do Instituto de Artes da UERJ. Rio de Janeiro, vol. 5, nº 6, jul. 2004, p. 18-29.

HOFFMANN, Jens. “The Curatorialization of Institutional Critique”. In: WELCHMAN, John C. (ed.). Institucional Critique and After. Zurich: JRP Ringier, 2006, p. 323-335.

HUCHET, Stéphane. “Partilhas no ambiente da crítica”. Porto Arte – Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Artes, Porto Alegre (RS), v. 16, nº 27, nov. 2009, p. 75-87.

KWON, Miwon. “Um lugar após o outro: anotações sobre site-specificity”. Arte & Ensaios – Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro, v. 15, nº 17, dez. 2008, p. 167-187.

O’NEILL, Paul. The Culture of Curating and The Curating of Culture(s). Cambridge and London: The MIT Press, 2012.

PÉREZ-BARREIRO, Gabriel. “Afinidades afetivas”. Apresentação da exposição. 33ª Bienal de São Paulo, 2018. Disponível em: <http://33.bienal.org.br/pt/sobre-a-exposicao/5244>. Acesso em: 17 dez. 2018.

POINSOT, Jean-Marc. “Large exhibition – a sketch of a typology”. In: FERGUSON, Bruce; GREENBERG, Reesa; NAIRNE, Sandy (eds.). “Introduction”. In: Thinking about Exhibitions. London, New York: Routledge, 1996, p. 39-66.

SMITH, Terry. Thinking Contemporary Curating. New York: Independent Curators International, 2012.

SMITHSON, Robert. “Cultural Confinement” [1972]. In: FLAM, Jack (ed.). Robert Smithson: The Collected Writings. Berkeley: University of California Press, 1996, p. 154-155.

STANISZEWSKI, Mary Anne. The Power of Display: A History of Exhibition Installations at the Museum of Modern Art. Cambridge, MA: MIT Press, 1998.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.