Question to reaffirm
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Bienal de São Paulo
curadoria
Goethe
Mário Pedrosa
poder
autoridade.

How to Cite

DINIZ, Clarissa. Question to reaffirm : Reflections on the curatorial and political “rolezinho” of the 33rd São Paulo Biennial. MODOS, Campinas, SP, v. 3, n. 1, p. 250–265, 2019. DOI: 10.24978/mod.v3i1.4088. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662927. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The paper analyzes the curatorial project of the 33rd São Paulo Biennial from its conceptual structure. For this, it develops an analysis that confronts the two main references of the curatorship: Elective Affinities, by Goethe, and Da natureza afetiva da forma na obra de arte, by Mário Pedrosa. In pointing out what the author considers to be a conceptual amputation that conceals contexts, intentions and complexities from the curatorship, the text develops a reflection on how much the curatorial gesture dissipates its intention of horizontality in performing and reiterating an exercise of power and authority. This aspect was reinforced by the mobilization of a sort of democratic pedagogy that, based on the experience of art, bet on the “dissolution of identities” and the “advance beyond identity discourses” as its political horizon. Defending that art does not occur as an instance apart from its social contexts, the author argues that the curatorial gamble in a relationship between subject and object of art resulted in a conservative project, for not having taken into account the complexity of the historical constructions that constitute and circumscribe both one and the other.

https://doi.org/10.24978/mod.v3i1.4088
PDF (Português (Brasil))

References

BANIWA, Denilson. Aparição do pajé-onça no pavilhão da Bienal de São Paulo. Ação realizada na 33ª Bienal de São Paulo, 17 nov. 2018a.

_____. Sobre a retomada da antropofagia como resistência da arte indígena. Texto lido na Casa do Povo, São Paulo, 13 nov. 2018b.

BORGES, Sofia. NO SOUND [texto de apresentação do projeto]. São Paulo, Galeria Milan, 2015.

_____. A infinita história das coisas ou o fim da tragédia do um. Apresentação da exposição [texto de parede]. 33ª Bienal de São Paulo, 2018.

CALDAS, Waltercio. Os aparecimentos. Disponível em: <http://33.bienal.org.br/pt/exposicao-coletiva-detalhe/5223>. Acesso em: 10 nov. 2018.

FUNDAÇÃO BIENAL DE SÃO PAULO. Bem-vindo. In: 33bienal/sp [afinidades afetivas] 2018 mapa [folder da exposição].

GOETHE, Johann Wolfgang von. As afinidades eletivas. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2014.

KELIAN, Lilian L’Abbate; WEFFORT, Helena Freire. O exercício da atenção. In: 33ª Bienal de São Paulo: afinidades afetivas: convite à atenção. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2018, p. 33-55.

PEDROSA, Mário. Arte culta e arte popular (1975). In.: MAMMI, Lorenzo (org.). Ensaios: Mário Pedrosa. São Paulo: Cosac Naify, 2015, p. 537-550.

_____. As tendências sociais da arte e Käthe Kollwitz (1933). In: MAMMI, Lorenzo (org.). Ensaios: Mário Pedrosa. São Paulo: Cosac Naify, 2015, p. 25-47.

_____. Crise do condicionamento artístico (1966). In: MAMMI, Lorenzo (org.). Ensaios: Mário Pedrosa. São Paulo: Cosac Naify, 2015, p. 351-358.

_____. Da natureza afetiva da forma na obra de arte (1949). In: Arte, forma e personalidade. São Paulo: Kairós, 1979, p. 12-86.

_____. Discurso aos tupiniquins ou nambás (1975). In: MAMMI, Lorenzo (org.). Ensaios: Mário Pedrosa. São Paulo: Cosac Naify, 2015, p. 551-559.

_____. Mundo em crise, homem em crise, arte em crise (1967). In: MAMMI, Lorenzo (org.). Ensaios: Mário Pedrosa. São Paulo: Cosac Naify, 2015, p. 432-439.

PÉREZ-BARREIRO, Gabriel. A atenção como prática curatorial. In: 33ª Bienal de São Paulo: afinidades afetivas: convite à atenção. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2018, p. 25-32.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.