The house that wanted to be a palace
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Escultura
estatuária
Segundo Reinado
artes decorativas.

How to Cite

CHILLON, Alberto Martin. The house that wanted to be a palace: The residence of the plasterers Meira. MODOS, Campinas, SP, v. 3, n. 2, p. 239–256, 2019. DOI: 10.24978/mod.v3i2.4199. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662987. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The magazine A Renascença, in December of 1905, published a small article titled "As Parcas" [The Fates ]. From Chaves Pinheiro, dealing with a pediment made by the sculptor, commissioned by plasterer Antônio Alves Meira, member of one of the most important families of plasterers in Rio de Janeiro. The house of the Meira's family house is an extraordinary example of an artist's house, building the image of the plasterer both socially, making use of traditional and prestigious artistic elements such as the pediment and the marble sculptures that finish the facade, as artistically, witness the claim of the artificers and the role of the artist.

https://doi.org/10.24978/mod.v3i2.4199
PDF (Português (Brasil))

References

ALFREDO, M. F. Diálogo neoclassicismo/romantismo na obra de Chaves Pinheiro. Dissertação de mestrado, Programa de pós-graduação em Artes Visuais, EBA, UFRJ, Rio de Janeiro, 2009.

ARNONE, M. F. A gravura como difusora da arte:Um estudo sobre a gravura brasileira no final do século XIX a partir da análise dos textos e produção crítica de Félix Ferreira. Dissertação de mestrado. Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

AZEVEDO, André Nunes de. A reforma Pereira Passos: uma tentativa de integração urbana. Revista Rio de Janeiro, n. 10, maio-ago. 2003.

BIELINSKI, A. C. O Liceu de Artes e Ofícios - sua história de 1856 a 1906. 19&20, Rio de Janeiro, v. IV, n. 1, jan. 2009. Disponível em: <http://www.dezenovevinte.net/ensino_artistico/liceu_alba.htm>. Acesso em: 10 de dezembro de 2018.

BRASIL: MINISTÉRIO DO IMPÉRIO, 1855.

BRASIL: MINISTÉRIO DO IMPÉRIO, 1863.

BRASIL: MINISTÉRIO DO IMPÉRIO, 1867.

BRASIL: MINISTÉRIO DO IMPÉRIO, 1871.

BRASIL: MINISTÉRIO DO IMPÉRIO, 1875.

BRASIL: MINISTÉRIO DO IMPÉRIO, 1888.

CARDOSO, Rafael. A Academia Imperial de Belas Artes e o Ensino Técnico. 19&20, Rio de Janeiro, v. III, n. 1, jan. 2008. Disponível em: <http://www.dezenovevinte.net/ensino_artistico/rc_ebatecnico.htm>. Acesso em: 10 de dezembro de 2018.

CHILLÓN, A. M. O Gênio do Brasil e as Musas: Um manifesto ideológico numa nação em construção. 19&20, Rio de Janeiro, v. IX, n. 1, jan./jun. 2014. Disponível em: <http://www.dezenovevinte.net/obras/obras_amc.htm>. Acesso em: 10 de dezembro de 2018.

CHILLÓN, A. M. O gênio e o copiador de cavalos ou Almeida Reis e Chaves Pinheiro: originalidade e cópia na escultura brasileira oitocentista. Figura, v. 6, n. 1, jan-jun. 2018, p. 33-67.

DUQUE-ESTRADA, L. G. A arte brasileira: pintura e escultura. Rio de Janeiro. Campinas: Mercado das letras, 1995.

FERNANDES, C. V. N. Os Caminhos da arte: o ensino artístico na Academia Imperial das Belas Artes (1850-1890). Rio de Janeiro: UFRJ, 2001. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-graduação em História Social, Faculdade de História, UFRJ, Rio de Janeiro, 2001.

FERRARI, Paula (org.). Manoel de Araujo Porto-Alegre: Discurso pronunciado na Academia das Belas Artes em 1855, por ocasião do estabelecimento das aulas de matemáticas, estéticas, etc. 19&20, Rio de Janeiro, v. III, n. 4, out. 2008. Disponível em: <http://www.dezenovevinte.net/txt_artistas/mapa_1855_discurso.htm>. Acesso em: 10 de dezembro de 2018.

FERREIRA, F. Belas Artes: estudos e apreciações. Introdução e notas Tadeu Charelli, Porto Alegre: Zouk, 2012.

GALVÃO, F. A. Francisco Manuel Chaves Pinheiro, um grande escultor do século XIX brasileiro. Revista do Instituto Histórico e Geográfico Brasileira, v. 324, 1979.

GAZETA DE NOTÍCIAS, 25 de outubro de 1884.

JUNQUEIRA, E; CRUZ, P. O. Arte francesa do ferro no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Memória Brasil, 2005.

MARQUES, Maria Augusta. Dos estuques do Porto – o contributo dos Meiras. In: Livro de Actas I Encontro sobre estuques portugueses, 2008.

MENDONÇA, Isabel M. G. O estuque ornamental e o apelo do exótico em interiores portugueses: Domingos Meira e as gravuras de Owen Jones. In: IV Encontro Luso-Brasileiro de Museus Casas. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 2012.

O BRASIL ARTÍSTICO. Revista da Sociedade Propagadora das Belas Artes do Rio de Janeiro, 1857, tomo I, Typ. Imparcial de de B. Baptista Brazileiro.

PORTO-ALEGRE, M. de A. Illustração Brasileira, julho de 1854, p. 139-141.

RIOS, A. M. de los. O ensino artístico: subsídio para a sua história. Rio de Janeiro: [s.n.], 1938.

SANTOS, A. L. V. dos; SANTOS, A. M. P. dos. Estucadores portugueses no Rio de Janeiro. In: I Congresso Internacional da História da Construção Luso-brasileira, 2013, Vitória - ES. Anais do I Congresso da História da Construção Luso-brasileira. Rio de Janeiro: PoD, 2013. v. 1. Disponível em: http://www.casaruibarbosa.gov.br/arquivos/file/artigos/Estucadores%20portugueses%20no%20Rio%20de%20Janeiro.pdf Acesso em: 10 de dezembro de 2018.

SQUEFF, L. C. A Reforma Pedreira na Academia de Belas Artes (1854-1857) e a constituição do espaço social do artista. Cadernos Cedes, ano XX, n. 51, nov. 2000.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.