Collections like ships, fragile are not just the migrants
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Leila Danziger
arquivo
memória
identidade
migração.

How to Cite

FREITAS LIMA, Pedro Ernesto. Collections like ships, fragile are not just the migrants. MODOS, Campinas, SP, v. 3, n. 2, p. 297–304, 2019. DOI: 10.24978/mod.v3i2.4089. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663012. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

Leila Danziger’s exhibition Navio de emigrantes [Emigrants Ship] (2018), departs from the Lasar Segall’s homonymous painting to reflect on migrations, be it by the Jews of the first half of the 20th century, or the recent diaspora of Africans and Asians towards Europe. Analyzing the conections between memory and identity, we will raise some possible discussions suggested by the exhibition.

https://doi.org/10.24978/mod.v3i2.4089
PDF (Português (Brasil))

References

CANDAU, Joël. Antropologia da memória. Lisboa: Instituto Piaget, 2013.

COSTA, Luiz Cláudio da. O artista an-arquivista: os dispositivos de coleção na arte contemporânea. In: Porto Arte, 2011, n. 30, p. 77-89.

FONSECA, Raphael; DANZIGER, Leila; SELIGMANN-SILVA, Márcio. Navio de emigrantes [catálogo de exposição]. Brasília – São Paulo: Caixa Cultural / ADUPLA, 2018.

LISPECTOR, Clarice. Uma esperança. In: LISPECTOR, Clarice; MOSER, Benjamin (org.). Todos os contos: Clarice Lispector. Rio de Janeiro: Rocco, 2016. p. 411-413.

PHILLIPS, Caryl. Uma margem distante. Tradução de Maria José Silveira. Rio de Janeiro: Record, 2006.

RANCIÈRE, Jacques. O desentendimento: política e filosofia. São Paulo: Editora 34, 1996.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.