Portraits of Groups of Artists in Brazil
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Retratos
Arthur Timótheo da Costa
Angelo Bigi.

How to Cite

CHRISTO, Maraliz de Castro Vieira. Portraits of Groups of Artists in Brazil: The works of Arthur Timótheo da Costa and Angelo Bigi. MODOS, Campinas, SP, v. 3, n. 2, p. 103–124, 2019. DOI: 10.24978/mod.v3i2.4192. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663030. Acesso em: 23 jul. 2024.

Abstract

Despite the significant associational activity involving visual artists in Brazil, there are few representations of groups of artists in paintings. In this article we will study the paintings Alguns colegas [Some colleagues] (1921) by Arthur Timótheo da Costa and Artistas da SBAAP [Artists of the Antônio Parreiras Fine Arts Society] (1952) by Angelo Bigi. The research with group portraits requires that we analyze the relationships that were established by the authors of the paintings themselves, their models, and the public, but also the networks formed by the represented artists at the time of their creation. We will start with some basic questions: Who are they? What brought them together? What are the motivations for creating the artwork? Who is present or absent and why? How were they represented?

https://doi.org/10.24978/mod.v3i2.4192
PDF (Português (Brasil))

References

AMANCIO, Kleber Antonio de Oliveira. Reflexões sobre a pintura de Arthur Timotheo da Costa. Tese (Doutorado em História Social), FFLCH/USP, São Paulo, 2015.

AMANCIO, Kleber Antonio de Oliveira. Artistas brasileiros e a arte decorativa na Esposizione Internazionale dell'Industria e del Lavoro de 1911. 19&20, Rio de Janeiro, v. VII, n. 3, jul./set. 2012.

AMARAL, Lucas Marques. A Parreiras e seus artistas. Juiz de Fora: FUNALFA Edições, 2004.

A NOITE, Rio de Janeiro, 03 mai. 1952.

ARAUJO, Emanuel. João e Arthur Timótheo da Costa: os dois irmãos pré-modernistas brasileiros. São Paulo: Museu Afro Brasil, 2013.

ARMOND, Geralda. Relatório anual de 1953. Arquivo Museu Mariano Procópio.

BITTENCOURT, Renata. Introdução. Um dândi negro: o retrato de Arthur Timótheo da Costa de Carlos Chambelland. Tese (Doutorado em História da arte), IFCH/UNICAMP. Campinas, 2015

BONNET, Alain, Artistes en groupe. La représentation de la communauté des artistes dans la penture du XIXe siècle. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2007.

CARDOSO, Rafael, Helios Seelinger, Boemia. In: Idem, A arte brasileira em 25 quadros (1790-1930). Rio de Janeiro: Record, 2008, 132-140.

CHIARELLI, Tadeu. Às margens do modernismo. In: AGUILAR, Nelson (org.). Bienal Brasil século XX. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo. 1994.

CHRISTO, Maraliz de C. V. O mundo das artes nos jornais: Juiz de Fora no séc. XIX. In: VILLALTA, Luiz Carlos e RESENDE, Maria Efigênia Lage de (orgs.). As Minas Oitocentistas. Belo Horizonte: Companhia do Tempo, 2012.

EDMUNDO, Luiz. O Rio de Janeiro do meu tempo. Brasília: Senado Federal, 2003.

FREIRE, Laudelino, Um século de pintura. Apontamentos para a História da pintura na Brasil. Rio de Janeiro: Tipographia Röhe, 1916.

ILLUSTRAÇÃO BRASILEIRA, Rio de Janeiro, 16 ago. 1913.

L’OPERA COMPLETA DI HAYEZ. Milano: Rizzoli Editore, 1971.

LEITE, José Roberto Teixeira. Pintores negros do oitocentos. São Paulo: MWM-IFK, 1988.

LEITE, José Roberto Teixeira. Dicionário Crítico da Pintura no Brasil. Rio de Janeiro: Artlivre, 1988.

LOTIERZO, Tatiana, Contornos do (in)visível. Racismo e estética na pintura brasileira (1850-1940). São Paulo: EDUSP, 2017.

MAZZOCCA, Fernando. Autoritratto in un gruppo di amici. In: Francesco Hayez. Milano: Silvana Editoriale, 2015.

MOLINA, Ana Heloisa. A influência das artes na civilização. Eliseu D'Ângelo Visconti e modernidade na Primeira República. Tese (Doutorado em História), Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2004.

MORAES, Frederico. Núcleo Bernardelli; arte brasileira nos anos 30 e 40. Rio de Janeiro: Ediões Pinakotheke, 1982.

MUSEU NACIONAL DE BELAS ARTES. Artistas de Juiz de Fora. Rio de Janeiro: MNBA, 1978.

NÓBREGA, Dormevilly. Revendo o passado – (Memória juiz-forana) – 1ª Série. Juiz de Fora: Edições Caminho Novo, 1997.

O GLOBO, Rio de Janeiro, 08 set. 1952.

______. 08 de jan. 1953.

OLIVEIRA, Cristina Teófilo de. A pintura decorativa de Angelo Bigi: uma contribuição à identidade pictórica e cultural de Juiz de Fora. Monografia de bacharelado em História. UFJF, Juiz de Fora: 1998

O PAIZ, Rio de Janeiro, 19 jan. 1921.

______. 05 mar. 1921.

______. 26 ago. 1921.

POPE-HENNESSY, John. Paolo Uccello complete, Paris, Edition Hardcover, 1950.

VALLE, Arthur, Sociabilidade, boêmia e carnaval em ateliês de artistas brasileiros em fins do século XIX e início do XX. In: VALLE, Arthur et at. (orgs.). O ateliê do artista. Rio de Janeiro: CEFET/RJ, 2017, p. 43-56.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.