Abstract
In this text I present an analysis of the exhibition Histórias Afro-Atlânticas, held at the Museu de Arte de São Paulo and Instituto Tomie Ohtake in 2018, with considerations about its curatorial choices. I'll highlight the singularities of each section of the exhibition and point out its relevance to the history of exhibitions in Brazil.
References
FRANÇOSO, Mariana de Campos. De Olinda à Holanda: o gabinete de curiosidades de Nassau. Campinas: Editora Unicamp, 2018.
GILROY, Paul. O Atlântico Negro: modernidade e dupla consciência. São Paulo/Rio de Janeiro: 34/Universidade Cândido Mendes – Centro de Estudos Afro-Asiáticos, 2001.
MBEMBE, Achile. Necropolítica: biopoder, soberania, estado de exceção, políticas de morte. Revista Arte & Ensaio, Rio de Janeiro, n. 32, p. 123-155, jul-dez 2016.
MENEZES NETO, Hélio Santos. Entre o visível e o oculto: a construção do conceito de arte afro-brasileira. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – FFLCH/USP, São Paulo, 2018.
YOUNG, Robert J. C. Desejo colonial: hibridismo em teoria, cultura e raça. São Paulo: Editora Perspectiva, 2005.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2019 MODOS