Shaping a shapeless sculptor
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Aleijadinho
Henrique Bernardelli
artistas do passado
pintura brasileira do século XIX.

How to Cite

D’ALMEIDA, Fábio. Shaping a shapeless sculptor: Henrique Bernardelli’s Aleijadinho and the depiction of the first genius of Brazilian art history. MODOS, Campinas, SP, v. 3, n. 2, p. 162–183, 2019. DOI: 10.24978/mod.v3i2.4164. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663033. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

In this text, I will discuss the first Latin American known picture which represents a master from our colonial times: Aleijadinho, o escultor Antônio Francisco Lisboa, by the Brazilian painter Henrique Bernardelli. Firstly, it interests me to understand the relation of this painting with other 19th century Brazilian paintings whose objects were also the representation of artists, from the past as well those contemporaneous. Then, an introductory discussion is developed on the process of the biographical construction of Aleijadinho, in order to understand the way by which Bernardelli's painting, with the help of the sculptor's first biography (published in the 1850s), expands the idea of a predestined colonial "genius", although reversing the narrative in some of its fundamental parts. Using an approach drawn on analytical iconography, it is my intention to highlight some of the social and cultural questions depicted in the image, concerning essentially the interpretations of Bernardelli towards Brazilian colonial past. Finally, an analysis is set out on how Bernardelli, representing a poor and handicapped sculptor, significantly subverts the usual formulas practiced in the European artworks dedicated to the lives of masters.

https://doi.org/10.24978/mod.v3i2.4164
PDF (Português (Brasil))

References

BONNET, Alain; JAGOT, Hélène (orgs.). L’artiste en représentation : images des artistes dans l’art du XIXe siècle. Lyon: Fage, 2013.

BRETAS, Rodrigo J. Ferreira; VEIGA, José P. Xavier (org.). Aleijadinho. In: Revista do Arquivo Público Mineiro, 1896 [1858], n. 1, Ouro Preto, Imprensa Official de Minas Gerais.

DUQUE ESTRADA, Luiz Gonzaga. A arte brasileira. São Paulo: Mercado das letras, 1995.

CORSI, Stefano; SISI, C. Michelangelo nell’ottocento. Florença: Charta, 1994.

D’ALMEIDA, Fábio. O jovem Pedro Américo entre arte, ciência do belo e um outro nacional. Tese (Doutorado em Artes Visuais) – ECA/USP, São Paulo, 2016.

DÉMORIS, René. L’Artiste en représentation. Paris: Desjonquères, 1993.

GEORGEL, Pierre. La peinture dans la peinture. Paris: 1982.

GIANNETTI, Ricardo. Henrique Bernardelli em Ouro Preto: contribuição ao trabalho de Celita Vaccani. 19&20, Rio de Janeiro, v. IV, n. 4, out. 2009.

GRAMMONT, G. Aleijadinho e o aeroplano: o paraíso barroco e a construção do herói colonial. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.

HASKELL, F. Les maîtres anciens dans la peinture française du XIXe siècle. In: ______. De l’art et du goût. Paris: Gallimard, 1989.

JOUVE, Claudine Lebrun. Nicolas-Antoine Taunay, 1755-1830. Paris: Arthena, 2003.

KLEFFMANN, Andrea. Atelierdarstellungen im 18. und 19. Jahrhundert. Essen: Verl. Die Blaue Eule, 2000.

KRIS, Ernst; KURZ, Otto. Lenda, mito e magia na imagem do artista. Lisboa: Editorial Presença Lisboa, 1988.

LAUGÉE, Thierry. Figures du génie dans l’art français. Paris: Presses Universitaires de Paris-Sorbonne, 2016.

LEVEY, Michael. The painter depicted. London: Thames & Hudson, 1981.

MÉROT, Alain. ‘Légende dorée’ d’un peintre: Eustache Lesueur au XIXe siècle. B.S.H.A.F., n. 84, 1982, p. 107–118.

S./A. Henrique Bernardelli. Henrique Bernardelli. Minas Gerais: Orgão oficial dos poderes do Estado, Ouro Preto, 2 abr. 1898.

S./A. Henrique Bernardelli. Henrique Bernardelli. Minas Gerais: Orgão oficial dos poderes do Estado, Ouro Preto, 3 abr. 1898.

McQUEEN, Alison. The rise of the cult of Rembrandt: reinventing an old master in nineteenth-century France. Amsterdam: University Press, 2003.

OLIVEIRA, Myriam Andrade R. O Aleijadinho e sua oficina: catálogo das esculturas devocionais. São Paulo: Editora Capivara, 2002.

PITTA, Fernanda. O jabuti e a paleta: o ateliê e o artista em Almeida Júnior. Concinnitas, v. 1, n. 30, dez. 2017.

PITTA, F.; CAVALCANTI, Ana. Trabalho de artista: imagem e autoimagem (1826-1929) [Catálogo de exposição]. São Paulo: Pinacoteca de São Paulo, 2018.

SAINT-HILAIRE, Auguste de. Voyage dans le district des diamants et sur le littoral du Brésil. Tome Premier. Paris: Librairie Gide, 1833. p. 203-204.

VACCANI, Celita. Trabalho referente aos comentários sobre o ‘Aleijadinho’ escritos por Henrique Bernardelli. 19&20, Rio de Janeiro, v. II, n. 1, jan. 2007.

VALLE, Arthur; DAZZI, Camila (orgs.). Oitocentos: o ateliê do artista. Tomo IV. Rio de Janeiro: CEFET/RJ, 2017.

________. Retratos de Atelier entre Europa y América. In: VALLE, Arthur; DAZZI, Camila (orgs.). Oitocentos: o ateliê do artista. Tomo IV. Rio de Janeiro: CEFET/RJ, 2017

VERDI, Richard. Poussin’s life in nineteenth-century pictures. The Burlington Magazine, vol. 111, n. 801, 1969, p. 741–750.

VERBRAEKEN, Paul. Après & d’après Van Dyck: la récupération romantique au XIXe siècle. Antwerpen: Hessenhuis, 1999.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.