The new communication technologies and contemporary art institutions
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Novas tecnologias
Museus
Centros Culturais
Videobrasil
Arte Contemporânea.

How to Cite

DE ALMEIDA, Thamara Venâncio; FIGUEREDO, Henrique Grimaldi. The new communication technologies and contemporary art institutions: Videobrasil as a case study. MODOS, Campinas, SP, v. 3, n. 2, p. 55–71, 2019. DOI: 10.24978/mod.v3i2.4091. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663037. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This article briefly presents the relation of new communication technologies with museums, and more recently with the new institutions of contemporary art. Going through a brief history of great museum models that broke paradigms and created new categories in the universe of art, we will point out how the new technologies focused on these practices, which have changed a lot over the centuries. We will try to understand how the notion of a cultural center was established and in what context it was created. Futhermore, we will discuss the “Associação Cultural Videobrasil”, a Brazilian cultural center elected for analysis. Through this institution we will present some possibilities of thinking an institution in the contemporary mold, presenting its main prisms.

https://doi.org/10.24978/mod.v3i2.4091
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Thamara Venâncio de. A videoarte no Brasil: uma perspectiva histórica – O Festival Videobrasil e a trajetória de Eder Santos como estudos de caso. Dissertação (Mestrado em Artes, Cultura e Linguagens) - UFJF. Juiz de Fora, 2017.

ARANTES, Priscila. Reescrituras da arte contemporânea: história, arquivo e mídia. Porto Alegre: Sulina, 2015.

ARCHER, Michael. Arte contemporânea: uma história concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

ASSOCIAÇÃO CULTURAL VIDEOBRASIL. Site oficial. Disponível em: <http://site.videobrasil.org.br/>. Acesso em: 13 jul. 2018.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época da possibilidade de sua reprodução técnica (5ª versão). In: Estética e sociologia da arte. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

CAUQUELIN, Anne. Arte contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

CENTRE POMPIDOU. Site oficial. Disponível em: <https://www.centrepompidou.fr/en>. Acesso em: 29 jul. 2018.

DABUL, Lígia. Museus de grandes novidades: centros culturais e seu público. Revista Horizontes Antropológicos, v. 14, n. 29, jan./jun. 2008, p. 257-278.

FARKAS, Solange. O Videobrasil e o vídeo no Brasil: uma trajetória paralela. In: Made in Brasil: três décadas do vídeo brasileiro. São Paulo: Ed. Iluminuras, 2007, p. 219-223.

FARKAS, Solange. Arquivo vivo: Uma entrevista com Solange Farkas / por Fabio Cypriano. In: Memórias inapagáveis: um olhar histórico no Acervo Videobrasil / Organização de Agustín Pérez Rubio. São Paulo: Edições Sesc São Paulo: Videobrasil, 2014.

GROSSMANN, Martin. Apresentação: Isso não é uma galeria de arte. In: O’DOHERTY, Brian. No interior do cubo branco: a ideologia do espaço da arte. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

LORENTE, J. Pedro. Los museos de arte contemporâneo: noción y desarrollo histórico. Gijón: Ediciones Trea, 2008.

LOUREIRO, Maria Lucia de N. M. Webmuseus de arte: aparatos informacionais no ciberespaço. Revista Ciência da Informação, v. 33, n. 2, mai./ago. 2004. pp. 97-105.

MALRAUX, André. O museu imaginário. Lisboa: Edições 70, 2015.

MELLO, Christine. Extremidades do vídeo. São Paulo: Ed. SENAC, 2008.

MUSEUM OF MODERN ART. Site oficial. Disponível em: <https://www.moma.org/>. Acesso em: 26 jul. 2018.

PINTO, Álvaro Vieira. O conceito de tecnologia. Volume I. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005.

POULOT, Dominique. O modelo republicano de museu e sua tradição. In: BORGES, Maria Eliza Linhares (org.). Inovações, coleções, museus. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

SANTAELLA, Lucia. A ecologia pluralista da comunicação: conectividade, mobilidade, ubiqüidade. São Paulo: Paulus Editora, 2010.

SHAPIRO, Roberta. O que é artificação? Sociedade e Estado. Brasília, v. 22, n. 1, jan/jul 2007.

TACCA, Paula Cristina Dolenc Cabral. A “fotografia expandida” nos museus de arte moderna: as experiências do MoMA de Nova Iorque e do MAM de São Paulo. In: Anais do XXVIII Simpósio Nacional de História, Florianópolis, 2015.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.