Between one world and the Other’s
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Musealização. Descolonização. Magia. Performance museal.

How to Cite

BRULON, Bruno. Between one world and the Other’s: Magic and decolonization in the museum performance. MODOS, Campinas, SP, v. 3, n. 3, p. 243–264, 2019. DOI: 10.24978/mod.v3i3.4302. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663185. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The article presents some possibilities for the decolonization of the museum processes using the theory of magic by Marcel Mauss as an instrument to conceive the rituals in the technical work of preservation and transmission of cultural heritage. The theoretical concepts proposed by Mauss are applied to museum performances in two different institutions: the Musée du quai Branly, in Paris, and the Ilê Obá OguntéSítio de Pai Adão, in Recife, Pernambuco. From the ethnographic observation of religious and non-religious rituals in the two cultural realities, it draws some general considerations on the processes of profanation in museums and in terreiros, which characterizes the western rite of musealization. 

https://doi.org/10.24978/mod.v3i3.4302
PDF (Português (Brasil))

References

AGAMBEN, G. Elogio da profanação. In: ____. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2018. pp.65-79.

ALPERS, S. A way of seeing. In: KARP, Ivan & LAVINE, Steven D. (ed.). Exhibiting cultures. The poetics and politics of museum display. Washington / London: Smithsonian Institution Press, 1991, p.25-32.

ALVES, M. Povo Xambá resiste: 80 anos da repressão aos terreiros em Pernambuco. Recife: Cepe, 2018.

BAZIN, J. Le roi sans visage. In:____. Des clous dans la Joconde. L’anthropologie autrement. Toulouse: Anacharsis, 2008. pp.251-269.

CHAGAS, M. A imaginação museal: museu, memória e poder em Gustavo Barroso, Gilberto Freyre e Darcy Ribeiro. Rio de Janeiro, 2003. Tese (Doutorado em Ciências Sociais), Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2003.

CIARCIA, G. Notes autour de la memoire dans les lieux ethnographiques. Ethnologies comparées, n. 4, printemps 2002. Centre d’etudes et de recherches comparatives en ethnologie. Disponível em: <http://www.lahic.cnrs.fr/spip.php?article5. Acesso em: 20 out. 2009.

CLIFFORD, J. Sobre o surrealismo etnográfico. In: GONÇALVES, José Reginaldo S. (org.). A experiência etnográfica. Antropologia e literatura no século XX. Rio de Janeiro: UFRJ, 2008, p.121-162.

COSTA, Manoel do Nascimento. Entrevista concedida a Bruno Brulon em 8 mai. 2019. Ilê Obá Ogunté Sítio de Pai Adão, Recife, 2019.

DELPUECH, André. Entrevista concedida a Bruno Brulon em 13 dez. 2011. Musée du quai Branly, Paris.

DIAS, N. Musées. In: BONTE, Pierre & IZARD, Michel (dir.). Dictionnaire de l’ethnologie et de l’anthropologie. Paris: Quadrige/PUF, 1991.

DOSSE, F. Le moment ethnologique dans la culture française. Le débat - histoire, politique, société. n. 147, nov.-déc., p.100-111. Gallimard, 2007.

FREYRE, G. Guia prático, histórico e sentimental da cidade do Recife. São Paulo: Global, 2007.

GODELIER, M. L’énigme du don. Paris : Flammarion, 2008.

_____. Au fondement des sociétés humaines. Ce que nous apprend l’anthropologie. Paris: Albin Michel. Idées, 2007.

HALLEY, B. M. Nas verdades e lugares de um catimbolado: geomemórias de Pai Adão no Recife, em Salvador e na África (1878-1936). In: Anais do XIX Encontro Nacional de Geógrafos, 2018. Disponível em: ˂http://www.eng2018.agb. org.br/site/anaiscomplementares˃. Acesso em: 8 ago. 2019.

HEINICH, N. La fabrique du patrimoine. De la cathédrale à la petite cuillère. Paris: Éditions de la Maison des Sciences de l’Homme, 2009.

L’ESTOILE, B. de. Le goût des Autres. De l’exposition coloniale aux arts premiers. Paris: Flammarion, 2007.

LÉVI-STRAUSS, C. Mythologiques. L’homme nu. v. 4. Paris: PLON, 2009 [1971].

MAUSS, M. Esboço de uma teoria geral da magia. In:____. Sociologia e Antropologia. São Paulo: CosacNaify, 2005, p.49-178.

MUSÉE DU QUAI BRANLY – Jacques Chirac (site do museu). Expositions et évènements. Les maîtres du désordre. 2019. Disponível em: ˂http://www.quaibranly.fr/fr/expositions-evenements/au-musee/expositions/details-de-levenement/e/les-maitres-du-desordre-34617/˃. Acesso em: 10 ago. 2019.

PRANDI, R. Mitologia dos Orixás. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

RELAÇÃO dos manequins. Documento assinado por Manoel do Nascimento Costa contendo a descrição e o orçamento dos objetos a serem confeccionados para a seção de “Cultura Afro-Brasileira”. Instituto Joaquim Nabuco de Pesquisas Sociais. Serviço Externo. Arquivo documental do Museu do Homem do Nordeste. Fundação Joaquim Nabuco – FUNDAJ, Recife.

SCHECHNER, R. Between theater and anthropology. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1985.

SEGALEN, V. Essai sur l’exotisme. Paris: Fata Morgana, 1986.

SIMAS, L. A.; RUFINO, L. Fogo no mato: a ciência encantada das macumbas. Rio de Janeiro: Mórula, 2018.

STRÁNSKÝ, Z. Z. Museology as a Science (a Thesis), Museologia, n. 15, XI, 1980, p. 33-39.

TURNER, V. Images and reflections: ritual, drama, carnival, film, and spectacle in cultural performance. In: _____. The Anthropology of Performance. New York: PAJ Publications, 1988.

VAN GENNEP, A. The rites of passage. London: Routledge, 2004 [1960].

VIATTE, G. In: QUAI BRANLY. L’Autre Musée. Escrito e produzido por Augustin Viatte. 1DVD (52 minutos), color, 2006.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.