There is no neutrality
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Montagem
Fragmento
Exposição
História da arte
Autoria.

How to Cite

SIMÕES, Igor Moraes. There is no neutrality : Film montage and exhibition for writings of art histories. MODOS, Campinas, SP, v. 2, n. 3, p. 67–83, 2018. DOI: 10.24978/mod.v2i3.1051. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663231. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

This article places the film montage and its analogy with art exhibitions as a trigger for writings of art histories. These writings take the artworks as fragments that are articulated in the exhibitions, just as happens with the process of assembly in the cinema field. Their continually negotiated senses are considered triggers for ever-moving art histories, assuming their artificial character, which is based in choises, frames and associations which are never neutral or fixed.

https://doi.org/10.24978/mod.v2i3.1051
PDF (Português (Brasil))

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o Contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó. Argos: 2009.

______. Sobre o que podemos não fazer. In: AGAMBEN, G. Nudez. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

ALBERA, François. Eisenstein e o construtivismo russo. São Paulo: CosacNaify, 2002.

AMIEL, Vincent. Estética da montagem. Lisboa: Texto e Grafia, 2011.

ANTELO, Raúl. Um atlas contra o vento. In: Alea. vol. XIII, n. 1, jan/jun, 2011.

AUMONT, Jacques. A estética do filme. São Paulo: Papirus, 2013.

BELTING, Hans. O fim da história da arte. São Paulo: CosacNaify, 2006.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2006.

BISHOP, Claire. Radical Museology: or What´s “Contemporary”. In: Museums of Contemporary Art. London: Koenig Books, 2014.

CANCLINI, Néstor García. A sociedade sem relato: antropologia e estética da eminência. São Paulo: Ed. Edusp, 2012.

CARVALHO, Ana Maria Albani de. A exposição como dispositivo na arte contemporânea: conexões entre o técnico e o simbólico. In: Museologia e Interdisciplinaridade, vol II, n. 2, jul/dez, 2012.

CIPRYANO, F.; OLIVEIRA, M. (orgs.). História das exposições: casos exemplares. São Paulo: Ed. Educ, 2016.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: História da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Ed. Contraponto, 2013.

______. Diante da imagem. Belo Horizonte: Humanitas, 2015.

______. Diante do tempo. São Paulo: Ed. 34, 2013.

EISENSTEIN, Sergei. A forma do filme. Rio de Janeiro: Zahar, 2002.

FOCAULT, Michel. Polêmica, política e problematizações. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos V: ética, sexualidade, política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.

GROYS, Boris. Arte poder. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2015.

MARTIN, Marcel. A linguagem cinematográfica. São Paulo: Brasiliense, 2013.

MENEZES, Hélio. O lado negro da arte: sobre “Territórios artistas afrodescendentes na no acervo da Pinacoteca”. Disponível em: https://www.cartamaior.com.br/?%2FEditoria%2FCultura%2FO-lado-negro-da-arte-sobre-Territorios-artistas-afrodescendentes-no-acervo-da-Pinacoteca-%2F39%2F35408; acesso: jan. 2018.

POINSOT, Jean-Marc. A Exposição como máquina interpretativa. In: CAVALCANTI, A.; OLIVEIRA, E.; COUTO, M.; MALTA, M. (orgs). História da arte em exposições: modos de ver e exibir no Brasil. Rio de Janeiro: Ed. Riobooks, 2016.

RAUNIG, G.; GENE, R. (org.). Art and Contemporary Critical Practice: Reinventing Institutional Critique. Londres: Mayfly Books, 2009.

RIGHT-MAGNI, I. Os museus do futuro: mais que uma nota de rodapé. Disponível em https://www.goethe.de/ins/br/pt/kul/mag/21129224.html; acesso: jan. 2018.

WARBURG, Aby. A renovação da antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do renascimento europeu. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

WINCKELMANN. History of the Art of Antiquity. Los Angeles: Texts and Documents, 2006.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.