Zoological Compositions
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Artefatos feitos com penas
aves e insetos
ventarolas e flores de penas
moda feminina nos oitocentos
trocas culturais
exotismo.

How to Cite

VOLPI, Maria Cristina. Zoological Compositions : Transatlantic wanderings of objects made with birds, feathers and insects until the nineteenth century. MODOS, Campinas, SP, v. 2, n. 2, p. 252–269, 2018. DOI: 10.24978/mod.v2i2.1163. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663300. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

In the material culture of the 19th century, in Europe and the Americas, the afterlife of birds and insects materialized in compositions that included pictures, decorative arrangements, jewellery, hats, hand-folding fans, and costumes. In these various typologies the classificatory frameworks of objects do not account for their multiple nature, sometimes nature, or art. This article reflects on the path and the meanings attributed to a type of non-indigenous feathered art produced in Rio de Janeiro in the 19th century under the cultural transference angle (Compagnon, 2009). The starting point is the study of a feather, bird and insect bundle in its box, an 18th century handicraft very little studied in Brazil. In this way, we find the link between the 19th century production that appealed to a taste of bourgeois character in the context of preponderant Franco-British influence, with the time of discovery, as the material production of the Brazilian Indians began to circulate in the more restricted spheres of the aristocracy and European upper bourgeoisie.

https://doi.org/10.24978/mod.v2i2.1163
PDF (Português (Brasil))

References

A ARTE DAS FAZEDEIRAS DE REDES DO NORDESTE BRASILEIRO. Oficina. Jangada Brasil, ano II, n. 15, nov. 1999. Disponível em: <http://www.jangadabrasil.com.br/novembro15/of15110a.htm>. Acesso em: 21 nov. 2015.

ALMANACK LAEMMERT, 1856. Extrato do relatório geral da Exposição Nacional de 1861. Supplemento. 1863.

BAYLE-MOUILLARD, Élisabeth-Félicie (1796-1865). Manuel du fleuriste artificiel. Paris: La Librarie Encyclopédique de Roret, 1829. Disponível em : <http://gallica.bnf.fr>. Acesso em : 22/02/2015.

BOURDE, André. Capitulo VI: História do Exotismo. In: POIRIER, Jean (dir.). História dos Costumes: o homem e o outro. 8º vol. Lisboa: Editorial Estampa, 2003, p. 235-246.

CANTINHO, Manuela. Colecções etnográficas extra-ocidentais em Portugal: passado, presente e futuro. 7º Congresso Ibérico de Estudos Africanos. Lisboa 2010. p.1-10. Disponível em: <http://www.portaldoconhecimento.gov.cv>. Acesso em: 30 ago.2015.

CARVALHO, Rómulo de. A História Natural em Portugal no século XVIII. 1ª ed. Lisboa: Instituto de Cultura e Língua Portuguesa/Ministério da Educação, 1987. Coleção Biblioteca Breve, vol. 112.

CASCUDO, Luiz da Camara. Pesquisas e notas da etnografia brasileira: a rede de dormir. Diário de Minas, Belo Horizonte, 27 set. 1953.

CEARD, Jean; MARGOLIN, Jean-Claude. Voyager à la Renaissance. Actes du Colloque de Tours. 30 juin–13 juillet 1983. Paris : Maisonneuve et Larose, 1987.

COLOMER, José Luis; DESCALZO, Amalia. Vestir a la española - en las cortes europeas (siglos XVI y XVII). V. 1. Madrid: Centro de Estudios Europa Hispánica, 2014.

CORREIO MERCANTIL, vol. 2, n. 86, 23 abr. 1831, p. 4; n. 459, 03 ago.1832, p. 3.

DENIS, Ferdinand. Arte plumaria – Les plumes leur valeur et leur emploi dans les arts au Mexique, au Pérou, au Brésil, dans les Indes et dans l’ Océanie. Paris: Ernest Leroux, 1875.

DIARIO DO RIO DE JANEIRO, 02 jan.1832, p. 1; n. 7 de 10 jan. 1837, p. 3; Anno XVII, n. 220, 02 out.1838, p. 4; n. 124, 04 jun.1839, p. 3; Anno XVII, n. 289, 21 dez.1839, p. 4; n. 8, 11 jan.1840, p. 3; Anno XIX, n. 270, 30 nov.1840, p. 3; Anno XIX, n. 271, 01 dez.1840, p. 3; Anno XX, n. 97, 03 maio1841, p. 3; Anno XX, n. 228, 11 out.1841, p. 3; Anno XXI, n. 89, 23 abr.1842, p. 3; Anno XXI, n. 197, 07 set.1842, p. 3; ed. 150, 02 jun.1863, p. 2; Anno 55, n. 104, 17 abr.1872, p. 3.

DICKINSON, J.A. Taxidermy. In: KITE, Marion and THOMSON, Roy. Conservation of leader and related materials. London: Elsevier, 2006, p. 130-140.

EXPOSITION UNIVERSELLE DE 1855. Rapports Du Jury Mixte International. Publié sous la direction de S. A. I. Le Prince Napoléon, President de La Commission Impériale. Paris: Imprimerie Impériale, 1856. Disponível em: <http://gallica.bnf.fr>. Acesso em: 22 fev. 2015.

GAZETA DO RIO DE JANEIRO, 05/02/1817; 08/07/1818.

GERE, Charlotte, RUDOE, Judy. Jewellery in the age of Queen Victoria; a mirror to the world. London: The British Museum Press, 2010.

GERRITSEN, Anne; RIELLO, Giorgio. The global lives of things; the material culture of connections in the early modern world. London/New York: Routledge, 2016.

LUZ SORIANO, Simão José da. Revelações da minha vida e memorias de alguns factos e homens meus contemporaneos. Porto: A. Leite Guimarães Editor, 1891. Disponível em: <https://archive.org/>. Acesso em: 22 fev. 2015.

MARSCHNER, Joanna. A Weaving field of feathers; dressing the head for presentation at the Englisch Court, 1700-1939. In: SWAN, Jude, et. Al (orgs.). Birds of Paradise: plumes and feathers in Fashion. Antwerp: Lannoo, 2014, p. 140-147.

MERTENS, Win. Feather Fans: Renaissance and high bloom in western fashion, 1830-1930. In: SWAN, Jude, et. al. Birds of Paradise: plumes and feathers in Fashion. Antwerp: Lannoo, 2014, p. 6-29.

MITTL-RAHL, Tione. Die Geschichte der Seidenblumem. Hannover: M. & H Schaper Verlag, 1981.

MORALES, Alfredo J. Un San Jerónimo de arte plumaria em el convento de San José de Sevilla. Laboratorio de Arte 24, Espanha: Universidade de Sevilla. 2012. p. 215-223. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11441/12425>. Acesso em: 26 jan.2018.

MUSEU D. JOÃO VI – Escola de Belas Artes – Universidade Federal do Rio de Janeiro. Disponível em: <http://museu.eba.ufrj.br>. Acesso em: 10 jan. 2018.

NASCIMENTO, Fátima Regina. A formação da coleção de indústria humana no Museu Nacional, século XIX. Tese de doutorado. Programa de Pós-graduação em Antropologia Social da Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2009. Disponível em: <http://livros01.livrosgratis.com.br/cp084996.pdf>. Acesso em: 22 nov. 2015.

OFFICIAL CATALOGUE OF THE GREAT EXHIBITION OF THE WORKS OF INDUSTRY OF ALL NATIONS. London: Spice Brothers, Whole sale Stationers; W. Clowes & Sons, Printers, 1851. Disponível em: <https://archive.org/>. Acesso em: 4 mar. 2015.

PEDRO II, anno XXII, n. 274, 25 abr. 1861, p.3.

PELLERIN, Nicole. Vêtements de peau(x) et de plumes: la nudité des indiens et la diversité du monde au XVIe siècle. In: COLLOQUE DE TOURS, Voyager à la Renaissance, 1983, Tours. CEARD, J. ; MARGOLIN, J.-C. (orgs.) Actes… Paris : Maisonneuve et Larose, 1987, p. 509 – 530.

PERRONE-MOISÉS, Beatriz. L’alliance normando-tupi au XVIe siècle: la célébration de Rouen. Journal de la société des américanistes [En ligne], n. 94-1, 2008, mis enlignele 10 juin 2013. Disponível em: <http://jsa.revues.org/8773>. Acesso em 27 fev. 2015.

POMIEN, Krzysztof. Colecção. In. GIL, Fernando (coord.) Enciclopedia Einaudi – Memória – História. Vol. 1. Lisboa: Imprensa Nacional/ Casa da Moeda, 1984, p. 51-86.

PORTO ALEGRE, Manuel de Araújo (1806-1899). Relatório da Comissão que representou o Império do Brasil na Exposição Universal de Vienna d’Austria em 1873. Rio de Janeiro: Typographia Nacional, 1874.

RIBEIRO, Berta G. e VELTHEM, Lucia Hussak van. Coleções etnográficas: documentos materiais para a história indígena e a etnologia. In: CUNHA, Manuela Carneiro da (org.). Historia dos índios do Brasil. São Paulo: Cia. Das Letras, 1992, p. 103-114.

SCHINDLER, Helmut. Plumas como enfeites da moda. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, v.8, (suplemento), Casa de Oswaldo Cruz, 2001, p. 1089-1108. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0104-59702001000500016>. Acesso em: 08 out. 2012.

SCHOEPF, Daniel, MONNIER, Alain. L’art de la plume – indiens du Brèsil. Genève: Musée d´Ethnographie, 1985. Catalogue d’exposition.

TEIXEIRA LEITE, José Roberto. A China no Brasil; influências, marcas, ecos e sobrevivências chinesas na arte e na sociedade do Brasil. Mimeo. Tese de doutorado. Instituto de Artes da Universidade de Campinas/UNICAMP, São Paulo: Campinas, 1994.

TOLINI, Michelle. “Beetle abominations” and birds on bonnets: zoological fantasy in late-nineteenth-century dress. 19th Art Wordwide; a journal of ninetheenth-century visual culture, v. 1, issue 1, Spring 2002. Disponível em: <http://www.19thc-artworldwide.org/spring02/85-spring02/spring02article/206-qbeetle-abominationsq-and-birds-on-bonnets-zoological-fantasy-in-late-nineteenth-century-dress>. Acesso em: 21 nov. 2015.

VOLPI, Maria Cristina. The Exotic West: The Circuit of Carioca Featherwork in the Nineteenth Century. Fashion Theory, 20 (2), p.127-152, 2016.

______. A roupa nova do Imperador: Dom Pedro I e Dona Leopoldina em trajes de grande gala. Comunicação. Rio de Janeiro: Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro, 2014a.

______. Imagens desdobradas: os leques da Coleção Ferreira das Neves. In: MALTA, Marize; PEREIRA, Sonia Gomes; CAVALCANTI, Ana (orgs.). Ver para crer: visão, técnica e interpretação na Academia. Rio de Janeiro: Escola de Belas Artes, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2013, p. 195-206.

______ Penas para que te quero! O circuito da arte plumária não indígena brasileira no oitocentos. In: NETO, Maria João, MALTA, Marize (ed.). Coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX: perfis e trânsitos. Casal de Cambra, Portugal: Caleidoscópio, 2014b, p.183-194.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.