The wandering art piece is journey and road
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Trajetória
Cópia
David de Michelangelo
História da Arte
Instituto RB.

How to Cite

PAIVA, Diego Souza de. The wandering art piece is journey and road: A trajectory of a copy of Michelangelo’s David and other possible art histories. MODOS, Campinas, SP, v. 2, n. 2, p. 311–327, 2018. DOI: 10.24978/mod.v2i2.1066. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663311. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The article discusses the trajectory of a copy of Michelangelo's David, who joined the collection of Ricardo Brennand Institute (Recife/PE) at the end of 2010. Commissioned in 2000 to decorate the garden of a restaurant in Curitiba, the piece was considered an "object of bad taste" and pivot of a series of questions, until it was auctioned and acquired by the Institute, undergoing a true metamorphosis and building other meanings for itself. Examined in his biography and from the questions he mobilized, the copy proved to be a privileged "restless object" to discuss other possible histories of art, in considering the meanings of works of art not fixed in a given space-time, but unstable and built into their trajectories.

https://doi.org/10.24978/mod.v2i2.1066
PDF (Português (Brasil))

References

CARVALHO, Paula. David na era da reprodutibilidade. Folha de Pernambuco. 19 jan. 2011 – Caderno Programa.

CAUQUELIN, Anne. Teorias da arte. Tradução Rejane Janowitzer. São Paulo: Martins Fontes, 2005, p. 21..

COLI, Jorge. A semelhança e a aura: sobre Proust e Walter Benjamin. In: O corpo da liberdade: reflexões sobre a pintura do século XIX. São Paulo: Cosac Naify, 2010, p. 267-284.

CRISTO, Maraliz de Castro Vieira. Percursos de “Tiradentes esquartejado”, entre o museu e o pesadelo. Anais do VIII Seminário do Museu D. João VI/ IV Colóquio internacional coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX. Arte e seus lugares: coleções em espaços reais. Rio de Janeiro: UFRJ, Museu Nacional de Belas Artes, 2017, p. 301-311.

ELIAS, Norbert. A peregrinação de Watteau à ilha do amor: seguida de seleção de textos sobre Watteau. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

FERNANDES, Eder. [O David e o projeto do Caffe Maria]. Curitiba, 2016. Entrevista realizada no Restaurante Sale Pepe, 15 jul. 2016.

FERNANDES, José Carlos. O rejeitado do Champagnat. Gazeta do Povo. Curitiba, 25 jul. 2009.

FRALETTI, Zilda. [Para aonde iria o David do Caffe Maria?]. Curitiba, 2016. Entrevista realizada na Zilda Fraletti Galeria de Arte, 21 jul. 2016.

GRAÇA, Rosemeire Odahara. [Para aonde iria o David do Caffe Maria?]. Curitiba, 2016. Entrevista realizada Faculdade de Artes do Paraná (FAP), 20 jul. 2016.

IRB adquire réplica de David de Michelangelo. Revista Perto de Casa. Recife. 17 jan. 2011 – Matérias Online – Acessível em: Com p. ¼ - (SL Comunicações & Marketing)

MALTA, Marize. Sobre sentidos dos objetos conforme lugares que ocupam: um olhar sobre a coleção Jerônimo Ferreira das Neves. In: OLIVEIRA, Emerson Dionísio Gomes de; COUTO, Maria de Fátima Morethy (orgs). Instituições da arte. Porto Alegre/RS: Zouk, 2012.

______. Jarra Beethoven e a incrível história de uma imagem-problema. ArtCultura, Uberlândia, v. 12, n. 20, p. 135-150, jan-jun, 2010.

NAVOLAR, Jeferson Dantas. A arquitetura resultante da preservação do patrimônio edificado em Curitiba. Curitiba: Factum Pesquisas Históricas, 2011.

PAIVA, Diego Souza de. Quando a pedra caminha: notas sobre a errância de um gigante. In: Anais do XXIII Encontro Nacional da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas. Belo Horizonte: ANPAP; Programa de Pós-graduação em Artes – UFMG, 2014, p. 1648-1664.

_______. “É só uma cópia”: notas sobre História da Arte e o valor crítico das reproduções. Revista VIS, v.14, 2015, p. 252-268.

______. A originalidade de um copista nato: a coleção do Instituto Ricardo Brennand como prática de reprodução. In: Anais do 24º Encontro Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas. Redes e Conexões. Santa Maria/RS: ANPAP/PPGART/CAL/UFSM, 2015. p. 1988-2002.

______. No reino das cópias: A coleção do Instituto Ricardo Brennand ou sobre outra história da arte. In: CAVALCANTI, Ana; OLIVEIRA, Emerson Dionisio de; COUTO, Maria de Fátima Morethy; MALTA, Marize. (Orgs.). Anais Eletrônicos do II Encontro do Grupo MODOS Histórias da Arte em Coleções – comunicações. Rio de Janeiro: EBA-UFRJ, 2016, v. p. 32-46;

______. O David de Michelangelo através de suas cópias no século XIX: ou sobre o protagonismo dos coadjuvantes. In: KNAUSS, Paulo; MALTA, Marize. (Org.). Outros objetos do olhar: história e arte. Niterói/RJ: LABHOI/UFF, 2016, p. 11-19.

______. Das masmorras do Castelo de São João: o Instituto Ricardo Brennand e uma proposta de sentido para uma coleção. In: Anais do VIII Seminário do Museu D. João VI/ IV Colóquio internacional coleções de arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX. Arte e seus lugares: coleções em espaços reais. Rio de Janeiro: UFRJ, Museu Nacional de Belas Artes, 2017, p. 243-254.

PICCININI, Patricia. In Another Life. Catalogue. Wellington City Gallery. Wellington, NZ, 2006. Disponível também em: <http://www.patriciapiccinini.net/writing/28/116/72>

PIRES, Ângela Ceccato. BOLETIM INFORMATIVO DA CASA ROMÁRIO MARTINS. Erbo Stenzel. Curitiba: FCC, v.15, n. 82, ag. 1988,

SASSOON, Donald. Mona Lisa: a história da pintura mais famosa do mundo. Tradução Luiz Antônio Aguiar. Rio de Janeiro: Record, 2004.

SILVA, Leonardo Dantas da. O David do Instituto Ricardo Brennand. A Relíquia. São Paulo, mar. 2010.

VAN HENSBERGEN, Gijs. Guernica: a história de um ícone do século XX. Tradução Beatriz Horta. Rio de Janeiro: José Olympio, 2009.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.