Contributions to the course and evolution of engraving in Portugal between the 16th and 17th centuries
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Gravura
Ensino Artístico
História da Gravura
Academia
CIEBA.

How to Cite

BATISTA, Jorge. Contributions to the course and evolution of engraving in Portugal between the 16th and 17th centuries. MODOS, Campinas, SP, v. 2, n. 2, p. 111–123, 2018. DOI: 10.24978/mod.v2i2.1045. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663316. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

The aim of this article is to analyze the evolution of engraving in Portugal between the 16th and 17th centuries. The artistic engraving in Portugal was, until the end of the seventeenth century, a timid development when compared with the other European countries. However, the engraving ended up benefiting from the contacts made abroad and particularly with the displacement of specialized foreign labor, which was established in workshops and schools, and greatly enriched the country's cultural landscape. An unfavorable political, social and economic conjuncture and a peripheral country condition did not contribute to the progress of the visual arts in general. This movement allowed that the artistic engraving in Portugal observed a consolidation and an important affirmation, which would come to have a golden moment in the 17th century.

https://doi.org/10.24978/mod.v2i2.1045
PDF (Português (Brasil))

References

ARANHA, B. A Imprensa em Portugal nos séculos XV e XVI. Lisboa: Imprensa Nacional, 1898.

ARAÚJO, A. Alguns gravadores activos na edição de música: 1765-1830. In: Os Reinos Ibéricos na Idade Média: livro de homenagem ao Professor Doutor Humberto Carlos Baquero Moreno, Volume 3. Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2003, p. 1331-1346.

BENJAMIN, W. Sobre Arte, Técnica, Linguagem e Política, introdução de T. W. Adorno. Lisboa: Relógio D’Água Editores, 1992.

CATAFAL, J.; OLIVA, C. A Gravura. Lisboa: Editorial Estampa, 2003.

CHAVES, L. Subsídios para a História da Gravura em Portugal. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 1927.

COSTA, F. Antiguidade da Arte da Pintura. MS., Yale University Library George Kubler (org.). The Antiquity of the Art of Painting by Felix da Costa. (Trad. ing. G. Kubler, G. L. Hersey, R. F. Thompson, N. G. Thompson e C. Wilkinson). New Haven e Londres: Yale University Press, 1967.

ESTATUTOS DA SOCIEDADE PROMOTORA DE BELLAS ARTES EM PORTUGAL. Lisboa Typographia de M. da Costa, 1863.

ESTATUTOS DA SOCIEDADE PROMOTORA DE BELLAS ARTES EM PORTUGAL. Lisboa, Typographia Universal, 1868.

FRANCISCO, Bispo Conde D. Lista de alguns artistas portugueses colligida de escriptos e documentos pelo Excellentissimo e Reverendíssimo Senhor Bispo Conde, D. Francisco no decurso de suas leituras em Ponte de Lima no anno de 1825, e em Lisboa no anno de 1839. Lisboa: Imprensa Nacional, 1839.

JORGE, A.; GABRIEL, M. Técnicas da Gravura Artística – Xilografia, Calcografia, Litografia. Lisboa: Livros Horizonte, 2000, 2.ª edição.

LISBOA, M.H. As Academias e as Escolas de Belas Artes e o Ensino Artístico (1836-1910). Lisboa: Edições Colibri, IHA-FCSH, UNL, 2007.

MACHADO, Cyrillo Volkmar. Conversações sobre a Pintura, Escultura e Architectura, Escriptas e dedicadas aos Professores e aos Amadores das Belas Artes. Lisboa: Officina de Simão Tadeu Ferreira, 1794.

MACHADO, Cyrillo Wolkmar. Colecção de Memórias relativas às vidas dos Pintores e Escultores, Arquitectos, e Gravadores Portugueses e dos estrangeiros que estiveram em Portugal, recolhidas e ordenadas por Cyrillo Volkmar Machado. Lisboa: Impressão Régia, 1823.

MENEZES, J. J. V. Typographia Chalcographica, Typoplastica, e Litteraria do Arco do Cego encontramos o Tratado da Gravura a Água Forte e a Buril, e em Maneira negra com o modo de Construir as prensas modernas, e de imprimir em Talhe Doce. Por Abraham Bosse Gravador Régio. Nova Edição, Traduzida do Francez, debaixo dos auspícios e ordem de Sua Alteza Real, O Príncipe Regente, Nosso Senhor, por Menezes, Presbítero Mariannense. Lisboa: Typographia Chalcographica, Typoplastica, e Litteraria do Arco do Cego, 1801.

PEDROSO, J. A Gravura de Madeira em Portugal, Estudos em todas as especialidades e diversos estylos. Lisboa: Empreza – Horas Românticas, 1872.

PEREIRA, P. Arte Portuguesa. História Essencial. Coleção Temas e Debates. Lisboa: Círculo de Leitores, 2011.

SOARES, E. História da Gravura Artística em Portugal – Os Artistas e as suas obras, Volume I, Lisboa, Livraria Samcarlos, 1971.

MOREIRA, R.; RODRIGUES, A. (coord.), Tratados de Arte em Portugal. Lisboa: Scribe, 2011.

VITERBO, S. Dicionário Histórico e Documental dos Arquitectos, Engenheiros e Construtores Portugueses, Volume I e III. Lisboa: Imprensa Nacional; Casa da Moeda, 1899.

_____. A gravura em Portugal, breves apontamentos para a sua história. Separata do Boletim da Real Associação dos Arquitectos Civis e Arqueólogos Portugueses. Lisboa: Typographia da Casa da Moeda e Papell Selado, 1909.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.