Strategies for the presentation of an artistic action in public space
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Arte pública
espaço urbano
site
modos de oferecimento
apresentação

How to Cite

RAUSCHER, Beatriz Basile da Silva. Strategies for the presentation of an artistic action in public space. MODOS, Campinas, SP, v. 2, n. 1, p. 152–168, 2018. DOI: 10.24978/mod.v2i1.898. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663355. Acesso em: 27 sep. 2024.

Abstract

This article presents and discusses the action in the public/urban space, Mini oasis, from the perspective of the expository condition, in three different spatial contexts. In the first, the action itself is the producer of the exhibition space and reveals the social, historical and emotional place in the city from which it emerges; the second context – formal exhibition space – determines the Mini oasis approach through its process documents and action records. The transit and the extension of the work are still in a third opportunity with the resubmission of the work through staged photography, presented in an institutional space. The objective is to observe how the transference of meanings occurs in each of these passages, and the inflections that each context determines in the meanings of the work. The theoretical references for discussion about urban space, society and nature – that give a theme to the work – are in Milton Santos (2008, 2009) and Armando Silva (2014). The reflections on the methods of offering the work are articulated to the studies on the new paradigms of site-specificity in Miwon Kwon (2008).

https://doi.org/10.24978/mod.v2i1.898
PDF (Português (Brasil))

References

ABREU, Loyde Vieira de. Avaliação da Escala de Influência da vegetação no microclima por diferentes espécies arbóreas. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Engenharia Civil da UNICAMP. Campinas, 2008. Disponível em : http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/257749. Acesso em: agosto de 2017.

DAVID, Catherine. Accompagner la discursivité de l’art experimental. In BALLÉ, Catherine et al. (orgs.) L’art contemporain et son exposition (1). Paris: L’Harmattan, 2002.

KWON, Miwon. Um lugar após o outro: anotações sobre site-specificity. Revista Arte & Ensaios nº 17. Rio de Janeiro, p. 167-187, 2008. Disponível em: http://www.ppgav.eba.ufrj.br/wp-content/uploads/2012/01/ae17_Miwon_Kwon.pdf Acesso em: agosto de 2017.

NAKAMUTA, Adriana S.; JUSTINO, Dayane S. (orgs). Arte e Patrimônio de Uberlândia [entre] o passado e o presente. Uberlândia MG, 2009.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. São Paulo: EDUSP (Coleção Milton Santos; 1), 2009.

_______. Da totalidade ao lugar. São Paulo: EDUSP (Coleção Milton Santos; 7), 2008.

SILVA, Armando. Imaginários: estranhamentos urbanos, São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2014.

VALE, Marília M. B. T. et all. Ficus Retusa - Praça Cícero Macedo / Bens naturais. Patrimônio Cultural - Fichas de Bens de Inventários. Uberlândia: Prefeitura de Uberlândia, MG, 2003. Disponível em http://www.uberlandia.mg.gov.br/2014/secretaria-pagina/23/438/secretaria.html Acesso em: agosto de 2017.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.