Nordestes, curatorship and identity
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Northeasternness
Curatorship
Moacir dos Anjos
Identity
Exhibition

How to Cite

LIMA, Pedro Ernesto Freitas. Nordestes, curatorship and identity: Moacir dos Anjos and the strategic use of “nordestinidade” (“northeasternness”). MODOS, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 33–52, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i1.8663904. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663904. Acesso em: 6 jul. 2024.

Abstract

This article, a synthesis of my doctoral thesis, focuses on how works by contemporary artists from the Brazilian Northeast have been addressed though identity narratives in a series of curatorships by Moacir dos Anjos dedicated to the discussion of his proposition about the "Northeastern artist” (artista nordestino), comprising events held between 1998 and 2006 in the cities Fortaleza, Recife and São Paulo. We question how these works reverberate and deal with this identity challenge, crossed by others issues such as the "invention" of the Northeast and Gilberto Freyre’s "regionalism". For that, we discuss the trajectories of some recurring works in these exhibitions and the way they were challenged by other narratives proposed by different curators. We seek to demonstrate how works and curators benefit from strategic and temporary associations to identities, complexing notions such as “label” and representation.

https://doi.org/10.20396/modos.v5i1.8663904
PDF (Português (Brasil))

References

ª BIENAL DE SÃO PAULO: Como viver junto. [Eds. Lisette Lagnado, Adriano Pedrosa]. São Paulo: Fundação Bienal, 2006.

ALBUQUERQUE JUNIOR, D. M. de. A invenção do Nordeste e outras artes. Recife: FUNDAJ, Editora Massangana; São Paulo: Cortez, 1999.

ALBUQUERQUE JUNIOR, D. M. de. Nordestino: invenção do “falo” – uma história do gênero masculino (1920-1940). São Paulo: Intermeios, 2013.

ALVES, C. A curadoria como historicidade viva. In: RAMOS, Alexandre Dias (Org.). Sobre o ofício do curador. Porto Alegre: Zouk, 2010, p. 43-57.

ANJOS, M. Quinze notas sobre identidade cultural no Nordeste do Brasil globalizado. Cadernos de Estudos Sociais, Recife: v. 14, n. 1, jan./jun. 1998, p.5-16.

ANJOS, M. Arte em trânsito. In: ANJOS, Moacir dos et al. Nordestes [catálogo de exposição]. São Paulo: Sesc Pompeia, Fundação Joaquim Nabuco, 1999.

ANJOS, M. Desmanche de bordas: notas sobre identidade cultural no Nordeste do Brasil. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque; RESENDE, Beatriz (Orgs.). Artelatina: cultura, globalização e identidades. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000, p. 45-59.

ANJOS, M. Martinho Patrício [folheto de exposição]. Recife: Museu de Arte Moderna Aloisio Magalhães, 2002.

ANJOS, M. (Org.). Armazém de tudo. Marcelo Silveira. Recife: Prefeitura do Recife, Museu de Arte Moderna Aloisio Magalhães (MAMAM), 2005a.

ANJOS, M. Delson Uchôa [catálogo de exposição]. Recife: Museu de Arte Moderna Aloisio Magalhães, 2005b.

ANJOS, M. Local/global: arte em trânsito. Rio de Janeiro: Zahar, 2005c.

ANJOS, M. Panorama da Arte Brasileira: Contraditório. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2007.

ANJOS, M. Do que no corpo é falta, pedaço ou desaparecimento. In: ANJOS, Moacir dos. Crítica, Moacir dos Anjos. Rio de Janeiro: Automatica, 2010a, p.105-113.

ANJOS, M. Longe ou perto demais para saber do que se trata. In: Crítica, Moacir dos Anjos. Rio de Janeiro: Automatica, 2010b, p.183-197.

ANJOS, M. ANJOS, Moacir dos. Arte menor e sotaque. In: FIALHO, Ana Letícia et al. Depois do muro. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010c, p. 111-128.

ANJOS, M. Contraditório: arte, globalização e pertencimento. Rio de Janeiro: Cobogó, 2017.

APPIAH, K. A. Identidade como problema. In: SALLUM J. R., et al. (Orgs.). Identidades. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2016, p. 17-32.

BARRIENDOS, J. O sistema internacional da arte contemporânea: universalismo, ‘colonialidade’ e transculturalidade”. Arte & ensaios, Rio de Janeiro, n. 25, p.176-183, maio 2013.

BARRIENDOS, J. Confluência esférica: curadoria global após ‘Magiciens de la Terre’. Art Research Journal, v. 2, n. 2, p. 1-14, jul. / dez. 2015.

BASUALDO, C. (Org.) Tropicália: uma revolução na cultura brasileira (1967-1972). São Paulo: Cosac Naify, 2007.

BELTING, H. O fim da história da arte – uma revisão dez anos depois. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

BHABHA, H. K. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

BONFIM, L. A. S. O signo votivo católico no Nordeste oriental do Brasil: mapeamento e atualidade. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2007.

CASSUNDÉ, B.; DINIZ, C.; CAMPOS, M. À Nordeste [catálogo de exposição]. São Paulo: SESC 24 de Maio, 2019. Disponível em: https://viewer.aemmobile.adobe.com/index.html#project/a74a5c10-e5ec-4958-9f98-62ababda2de3/view/anordeste_tablet/article/anordeste_tablet_rosto. Acessado em: out. 2019.

CASTILLO, S. S. del. Arte de expor: curadoria como expoesis. Rio de Janeiro: Nau Editora, 2014.

CESAR, M. F. Curadoria: deslocamentos, impasses, possibilidades. Poiésis, Niterói, n. 26, p. 41-50, dez. 2015.

DIMITROV, E. Regional como opção, regional como prisão: trajetórias artísticas no modernismo pernambucano. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

DINIZ, C. Pernambuco experimental. In: DINIZ, C. (Org.). Pernambuco experimental [catálogo de exposição]. Rio de Janeiro: Instituto Odeon, 2014, p. 14-121.

FARIAS, A. Tempos sensíveis: mostra do acervo Museu de Arte Contemporânea do Paraná [folheto de exposição]. Curitiba: Museu de Arte Contemporânea do Paraná; Museu Oscar Niemeyer, 2018.

HALL, S.; SOVIK, L. (Org.). Da diáspora: Identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

HEINICH, N. As reconfigurações do estatuto de artista na época moderna e contemporânea. Revista Porto Arte, Porto Alegre, v. 13, n. 22, p. 137-147, maio 2005.

KWON, M. Um lugar após o outro: anotações sobre site-specificity. Arte & Ensaios, Rio de Janeiro, n. 17, p. 166-187, dez. 2008.

LAGNADO, L. Marepe [catálogo de exposição]. São Paulo: Galeria Luisa Strina, 2002.

LIMA, J. D. Cartografias das artes plásticas no Recife dos anos 1980: deslocamentos poéticos entre as tradições e o novo. Tese (Doutorado em História) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2011.

LIMA, J. D. Fora do eixo? Eixo, eixo, eixo... Situações, experiências e movimentos nas artes plásticas no Recife dos anos 80. In: TEJO, Cristiana et al. Uma história da arte? Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2012. p. 43-65.

LONTRA, M. O luar do sertão [catálogo de exposição]. São Paulo, Recife: Galeria Nara Roesler, Amparo 60, 1999.

MIGNOLO, W. Histórias locais / projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

MORAIS, F. Cinco pernambucanos [catálogo de exposição]. Rio de Janeiro: Galeria de Arte IBEU Copacabana, 1986.

RAMÍREZ, M. C. Identidad o legitimación? Apuntes sobre la globalización y el arte em América Latina. In: HOLLANDA, H. B.; RESENDE, B. (orgs.). Artelatina: cultura, globalização e identidades. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000, p.11-34.

RAMOS, E. Do mercado ao museu: a legitimação artística da gravura popular. Visualidades. Goiânia, v. 8, n. 1, p. 38-57, jan./jun. 2010.

REZENDE, R.; BUENO, G. Conversas com curadores e críticos de arte. Rio de Janeiro: Editora Circuito, 2013.

SAID, E. W. Orientalismo: o Oriente como invenção do Ocidente. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

SHOHAT, E.; STAM, R. Crítica da imagem eurocêntrica. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

TEJO, C. S. Made in Pernambuco: Arte contemporânea e o sistema de consumo cultural globalizado. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2005.

TEJO, C. S. Não se nasce curador, torna-se curador. In: RAMOS, Alexandre Dias (Org.). Sobre o ofício do curador. Porto Alegre: Zouk, 2010, p. 149-163.

TEJO, C. S. Salto no escuro: curadoria de arte como experimento. Recife: Funcultura, 2011.

WAGNER, R. A invenção da cultura. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

YUN, K. The role of exoticism in international contemporary art in the era of globalization – an empirical study of international art magazines from 1971 to 2010. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Brasil, n. 69, p. 362-388, abr. 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Pedro Ernesto Freitas Lima

Downloads

Download data is not yet available.