Abstract
This article investigates the abstract artworks by the artist and landscape architect Roberto Burle Marx (1909-1994), who can be seen as responsible for the setting of a cultural and natural surrounding for the modern rational form in Brazil. The basic idea is to analyze the peculiarity of his adherence to abstraction, understanding it within his broader ecological thinking, which involves the preservation of Brazilian nature and cultural traditions, seeking to investigate the processing of this ecology of abstract form.
References
ADAMS, William Howard. Roberto Burle Marx: The Unnatural Art of the Garden. New York: Museum of Modern Art in New York, 1991.
BENTO, Antonio. O Brasil na Bienal de Veneza. Diário Carioca, 29 mar. 1950a.
BENTO, Antonio. As artes. Notas diversas. Diário Carioca, 8 fev. 1950b.
BENTO, Antonio. O Brasil na Bienal. Diário Carioca, 28 maio 1950c.
BENTO, Antonio.O Brasil e a Bienal. Diário Carioca, 27 jun. 1950d.
COSTA, Lucio. Registro de uma vivência. Empresa das Artes: São Paulo, 1995.
DUARTE, Luiz Fernando Dias. Damascus in Dahlem art and nature in Burle Marx' tropical landscape design. Vibrant, Virtual Braz. Anthr., Brasília, v. 8, n. 1, p. 495-509, jun. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43412011000100021&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 27 ago. 2020.
DUARTE, Luiz Fernando Dias. Artes ambientais e sociedade: paisagem como projeto no Ocidente. In: REINHEIMER, Patrícia e SANT'ANNA, Sabrina P. (Orgs.). Manifestações artísticas e ciências sociais: reflexões sobre arte e cultura material. Rio de Janeiro: Folha Seca, 2013.
HOFFMANN Jens; NAHSON, Claudia J. Roberto Burle Marx: Brazilian Modernist. New Haven/London: Yale University Press, 2016.
LAUS, Harry. Veneza – prós e contras. Jornal do Brasil, ed. 286, 1965.
LEENHARDT, Jacques. O Jardim: jogos de artifícios. In: LEENHARDT, Jacques (Org.). Nos jardins de Burle Marx. São Paulo: Editora Perspectiva, 1996.
LERUP, Lars. Garden & Jungle. In: LERUP, Lars. The Continuous City. Zurich: Park Books, 2018.
MINDLIN, Henrique. Arquitetura moderna no Brasil. Rio de Janeiro: Aeroplano Editora/IPHAN, 2000 (1. edição: 1956).
PEDROSA, Mário. A Biennale de Veneza para 1948. O Brasil convidado a comparecer. Correio da Manhã, 6 mar.1948.
PINTO, Odorico Pires. A Antropofagia de Oswald de Andrade Filho. Correio da Manhã, 2. Seção, 19 dez. 1948.
ROBERTO BURLE MARX. São Paulo: Lemos Editorial, 1996.
SIQUEIRA, V. B. Sítio Santo Antônio da Bica: as coleções de Roberto Burle Marx. MODOS. Revista de História da Arte. Campinas, v. 1, n.1, p. 90-112, jan. 2017. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662264.
SULLIVAN, Edward; GROARKE, Joanna (Eds.). Brazilian Modern: The Living Art of Roberto Burle Marx. New York: New York Botanical Garden, 2019.
STEPAN, Nancy. Picturing Tropical Nature. London: Reaktion Books, 2001.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Vera Beatriz Siqueira