“Readable astonishments”
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Waltercio Caldas
Written word and visuality
Fiction in things

How to Cite

MANNARINO, Ana. “Readable astonishments” : written word and visuality in the works of Waltercio Caldas. MODOS, Campinas, SP, v. 5, n. 3, p. 43–70, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i3.8666481. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8666481. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

The text addresses the artistic production of Waltercio Caldas (Rio de Janeiro, 1946) considering the encounter between written word and visuality. It reflects on the experience that this type of combination is capable of producing, both from the viewpoint of art and from the broader viewpoint of language in general. Three works by the artist will be analyzed: the visual essay Fiction in Things (2012), the set of works entitled Solid Sentences (2002) and the installations of the Veneza Series (1997). The analyzes are based on the experience of the works, in the conjunction between vision and reading they promote, on the artist's statements about his production that explores the union between writing and visuality, as well as on critical texts about his work and references from the history of art that contribute to understand his production from the viewpoint of the junction between written word and visual arts: Mallarmé, Marcel Duchamp, the Surrealist movement and the Brazilian concrete movements. Waltercio Caldas' experiments with the written word lead us to the understanding that art, through sensitive experience, enables the reflection on language and its limits, tensioning it in a way that would not be possible through concept.

https://doi.org/10.20396/modos.v5i3.8666481
PDF (Português (Brasil))

References

BLANCHOT, M. O livro por vir. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

BRITO, R. O espelho crítico (1975). In: Experiência crítica. São Paulo: Cosac Naify, 2005.

CALDAS, W. Depoimento sobre o ensaio visual Ficção nas coisas (vídeo). Blog do IMS, 2012a. 1h10min. Son. Color. Português. Disponível em: http://www.blogdoims.com.br/videos/.

CALDAS, W. Ficção nas coisas (ensaio visual). Serrote. Rio de Janeiro: Instituto Moreira Salles, n.10, março de 2012b.

CALDAS, W. L de livro. Serrote. Rio de Janeiro: Instituto Moreira Salles, n.13, março de 2013.

CALDAS, W. Entrevista a Ligia Canongia. In: Mar nunca nome. Catálogo. Rio de Janeiro: Centro Cultural Light, 1998.

CALDAS, W. Salas e abismos. São Paulo: Cosac Naify, 2009.

CALDAS, W. Waltercio Caldas. São Paulo: Cosac Naify, 2001.

DERRIDA, J. Gramatologia. São Paulo: Perspectiva, 2011.

GULLAR, F. Tentativa de compreensão (1959). In: AMARAL, A. (Org.). Projeto construtivo brasileiro na arte. Rio de Janeiro: Museu de Arte Moderna; São Paulo: Pinacoteca do Estado, 1977.

NAVAS, A. M. À luz do olhar. In: CALDAS, W. Livros. Catálogo. Porto Alegre: Museu de Arte do Rio Grande do Sul Aldo Malagoli, São Paulo: Pinacoteca, 2002.

OSORIO, L. C. Entre o ler e o ver: a forma-livro na arte de nosso século e seu desdobramento na arte brasileira contemporânea: Waltercio Caldas e Artur Barrio. In: SÜSSEKIND, F.; DIAS, T. (Org.). A historiografia literária e as técnicas da escrita: do manuscrito ao hipertexto. Rio de Janeiro: Casa de Rui Barbosa e Vieira e Lent, 2004.

PÉREZ-BARREIRO, G. Waltercio Caldas: o ar mais próximo e outras matérias. Porto Alegre: Fundação Iberê Camargo, 2012.

POUND, E. A arte da poesia: ensaios escolhidos. São Paulo: Cultrix, Editora da Universidade de São Paulo, 1976.

RANCIÈRE, J. L’espace des mots: de Mallarmé à Broodthaers. Nantes: Musée de Beaux-Arts de Nantes, 2005.

SALZSTEIN, S. Acima e abaixo do horizonte. In: CALDAS, W. Salas e abismos. São Paulo: Cosac Naify, 2009.

SALZSTEIN, S. Waltercio Caldas. In: CALDAS, W. Ciclo de escultura: Waltercio Caldas. Catálogo. São Paulo: Funarte, 1988.

SALZSTEIN, S. Livros, superfícies rolantes. In: CALDAS, W. Livros. Catálogo. Porto Alegre: Museu de Arte do Rio Grande do Sul Aldo Malagoli, São Paulo: Pinacoteca, 2002.

VENÂNCIO FILHO, P. Espaço solúvel. In: CALDAS, W. Salas e abismos. São Paulo: Cosac Naify, 2009.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Ana Mannarino

Downloads

Download data is not yet available.