The banal, the domestic and the female body
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Doris Salcedo
Absent body
Domestic objects and home
Women and gender
Memory and testimony

How to Cite

REBESCO, Vanessa Lúcia de Assis. The banal, the domestic and the female body: the presence of absence in Doris Salcedo’s La casa Viuda series. MODOS, Campinas, SP, v. 5, n. 3, p. 72–95, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i3.8666742. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8666742. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

The purpose of this article is to analyze the series La casa Viuda (1992-1995) by Colombian artist Doris Salcedo (Bogotá, 1958). This work was inspired by rural Colombian women who were forced to leave their homes in search of safety. It consists of doors, cabinets, domestic furniture displaced from their buildings and which evoke the absence of the body, the loss of the home and the lack of shelter that these families were forced to endure. We will investigate how Salcedo alters the use of domestic objects and how it breaks with the tradition that establishes an interior painting built around intimacy and the female body, since all these relationships disappear in this installation. In addition, we will try to observe how issues related to material culture and the body are linked to problems of gender, race and social class in South America, considering that La casa Viuda was elaborated based on the testimonies of women victims of political violence in Colombia.

https://doi.org/10.20396/modos.v5i3.8666742
PDF (Português (Brasil))

References

ABOIM, S. Do público e do privado: uma perspectiva de género sobre uma dicotomia moderna. In: Estudos Feministas, Florianópolis, n. 20(1), p. 95-117, jan-abr, 2012.

BENHABIB, S. El ser y el outro en la ética contemporânea: feminismo, comunitarismo y posmodernismo. Barcelona: Ed. Gedisa, 2006.

CABRERA, S. Otra forma de decir. Revista Calle: 14, Volumen 10, Número 15 / enero - abril de 2015.

CARUTH, C. Trauma: explorations in memory. Baltimore, EUA: Johns Hopkins University Press, 1995.

CARVALHO, V. C. de. Gênero e artefato: o sistema doméstico na perspectiva da cultura material – São Paulo, Editora da Universidade de São Paulo/FAPESP, 2008.

ESCOBAR, S. A. G. Curpo de mujer: modelo para amar. Medellín, Editorial La Carreta, 2010. Trecho disponível no site: http://ciudadelasmujeres.blogspot.com.br/search?updated-min=2012-01-01t00:00:00-08:00&updated-max=2013-01-01t00:00:00-08:00&max-results=11. Acesso em: 12 fev. 2016.

JELIN, E. Los trabajos de la memoria. Espanha: Editorial Siglo XXI, 2002.

GÓMEZ PRADA, J. A. Tres propuestas plásticas en el arte colombiano del siglo xx: Débora Arango, Beatriz González y Doris Salcedo. convergencias y divergencias. Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas. Doutorado em Ciências Sociais e humanas pela Universidade San Cristóbal, Chiapas. 2018.

GONZALEZ, J. Doris Salcedo: trauma y memoria. Colección de arte conteporáneo. Dirección editorial de José Roca Y Alejand ro Martin. Bogotá: Seguros Bolívar, 2015.

HUYSSEN, A. Culturas do passado-presente: modernidade, artes visuais, políticas da memória. Rio de Janeiro: Contraponto, 2014.

MALAGÓN-KURKA, M. M. Arte como presencia indéxica: la obra de tres artistas artistas colombianos en tiempos de violência: Beatriz González; Oscar Muñoz y Doris Salcedo em la década de los noventa. Bogotá: Universidad de los Andes, Facultad de Artes y Humanidades, Departamento de Artes, Ediciones Uniandes, 2010.

RICO, M.R. C. Mujer: blanco del conflicto armado en Colombia. Analecta polit. v. 4. n. 7, julho de 2014.

SANTOS, S.P.B. Poéticas de acción y reacción del género femenino en el arte colombiano desde 1980 hasta nuestros días. ENREDARS, Espanha. 2018.

VALENCIA, G.B. Doris Salcedo: creadora de memoria. Nómadas: 42. Universidad central da Colômbia. 2015.

YEPES MUÑOZ, R.D. La Política del arte: cuatro casos de arte contemporâneo em Colombia. 1. ed. Bogotá: Pontífica Universidad Javeriana, 2012.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Vanessa Lúcia de Assis Rebesco

Downloads

Download data is not yet available.