Intertwined histories
PDF (Português (Brasil))

Keywords

African art
History of exhibitions
African collections
MASP
Yoruba

How to Cite

RIBEIRO DA SILVA BEVILACQUA, Juliana. Intertwined histories: An overview of the African art exhibitions at MASP. MODOS, Campinas, SP, v. 6, n. 1, p. 122–148, 2022. DOI: 10.20396/modos.v6i1.8667204. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8667204. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

The article aims to present a historical overview of the exhibitions of African art at MASP as well as some considerations on its African collections. Although the Museu de Arte de São Paulo is known for its European art collections, this institution has hosted and organized African art exhibitions since the 1950s. These exhibitions held at MASP can be understood basically, but not exclusively, from three different perspectives: those that responded to private interests, like the show Arte Negra (Black Art) in 1953 and that one which exhibited the Bank Boston African collection in 1976; those related to diplomatic rapprochement efforts between Brazil and Africa during the military dictatorship in the country, such as Arte Tradicional da Costa do Marfim (Traditional Art of Ivory Coast) in 1974 and Arte Contemporânea do Senegal (Contemporary Art of Senegal) in 1981; and finally those exhibitions that explored the African heritage in Brazil, like África Negra (Black Africa) held at MASP in 1988, that were based on Pierre Verger’s theory regarding the exchanges between Bahia and Benin during the slave trade.

https://doi.org/10.20396/modos.v6i1.8667204
PDF (Português (Brasil))

References

AMADO, J. “Exposição Bahia”. In: BARDI, L.B. Tempos de Grossura: O Design no Impasse. São Paulo: Instituto Lina Bo e P. M. Bardi, 1994.

Arte tradicional da Costa do Marfim. N. p.: MASP, 1974.

BARDI, P. M. “Mão dupla para a África”. Isto é Senhor, São Paulo, n. 339, p. 84, 15 set. 1987.

BARDI, P,.M. Pequena História da Arte. São Paulo: Melhoramentos, 1958.

CUNHA, M. C. da. Da senzala ao sobrado: arquitetura brasileira na Nigéria e na República Popular do Benim. São Paulo: Nobel, 1985.

CLIFFORD, J. The Predicament of Culture: Twentieth-Century Ethnography, Literature, and Art. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1998.

Do coração da África: arte iorubá: coleção Robilotta MASP. Curadoria Teixeira Coelho, Manoel Robilotta. São Paulo: Comunique Editorial, 2014.

EBONG, I. “Negritude: between Mask and Flag”. In: VOGEL, S. (ed.) Africa Explores. NY: Center for African Art, 1991. pp.198-209.

LATORRACA, G. (org.). Maneiras de expor: arquitetura expositiva de Lina Bo Bardi. São Paulo: Museu da Casa Brasileira, 2014.

LIMA, Z. R. M. de A. “Valores à mostra: o legado de Lina Bo Bardi”. RISCO. Revista de pesquisa em arquitetura e urbanismo. Instituto de Arquitetura e Urbanismo IAU – USP, n. 20 (2- 2014).

MOURA, S. “Rossini Perez’ Workshops and Other Artistic Pedagogies At The École de Dakar (1970s): A Methodological Approach To An Uncharted Archive, Critical Interventions, 13:2-3, 213-227, 2019. DOI: 10.1080/19301944.2019.1855043.

RIBEIRO, L. dos S. Reflexões e considerações a respeito da formação e perfil da coleção africana da Fundação Cultural Ema Gordon Klabin. São Paulo: Fundação Cultural Ema Gordon Klabin; Unifesp, 2014.

SCALDAFERRI, S. Os primórdios da Arte Moderna na Bahia. Salvador: Fundação Casa de Jorge Amado; FCEBA- Museu de Arte Moderna da Bahia, 1997.

SECKE, A. Arte contemporânea do Senegal. Brasília: Teatro Nacional, 1981.

SEGY, L. Esculturas Tradicionais da África Ocidental. Bank Boston, 1976.

SOARES, A. (org.). África negra. Salvador: Ed. Corrupio; Prefeitura Municipal de Salvador; Fundação Gregório de Mattos; Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand, 1988.

THOMPSON, R. F. Black gods and kings: yoruba art at UCLA. Los Angeles: Museum and Laboratories of Ethnic Arts and Technology, 1971.

VERGER, P. Fluxo e refluxo do tráfico de escravos entre o Golfo do Benin e a Bahia de Todos os Santos do século XVII a XIX. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.

VERGER, P. 50 anos de fotografia. Salvador: Fundação Pierre Verger, 2011.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Juliana Ribeiro da Silva Bevilacqua

Downloads

Download data is not yet available.