The mail art at the XVI São Paulo biennial
PDF (Português (Brasil))

Keywords

XVI São Paulo Biennial
Artification
Legitimation
Musealization
Mail art

How to Cite

ROMANO, Camila Bôrtolo. The mail art at the XVI São Paulo biennial: 40 years after. MODOS, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 380–403, 2022. DOI: 10.20396/modos.v6i2.8667246. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8667246. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

This article discusses the participation of Mail Art in the XVI São Paulo Biennial and its repercussions in the artistic and museological field, 40 years after the event. It investigates the transformations that this artistic manifestation went through, which, from a marginal existence, in the independent circuit of the arts, started to be assimilated in the museum context. For this, we will analyze the development of mail art from the international to the Brazilian context, its presence at the Museum of Contemporary Art of the University of São Paulo (MAC USP), at the XVI São Paulo Biennial and its musealization process at the São Paulo Cultural Center (CCSP).

https://doi.org/10.20396/modos.v6i2.8667246
PDF (Português (Brasil))

References

AMARAL, A. Arte e meio artístico: entre a feijoada e o x-burguer (1961-1981). São Paulo: Nobel, 1983.

BRUSCKY, P. Arte Correio e a grande rede: Hoje, a arte é este comunicado. In: COTRIM, C.; FERREIRA, G. Escritos de artistas: anos 60/70. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

FARIAS, A. Bienal 50 anos (1951-2001). São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2001.

FREIRE, C. Poéticas do processo: Arte conceitual no museu. São Paulo: Iluminuras, 1999.

FUNDAÇÃO BIENAL DE SÃO PAULO. XVI Bienal de São Paulo: Arte Postal. São Paulo: FBSP,1981.

HELD JR., J. The Mail Art Exhibition: Personal Worlds to Cultural Strategies. In: CHANDLER, A.; NEUMARK, N. (Ed.). At a distance: precursors to art and activism on the internet. London: Massachusetts Institute of Technology, 2005.

JAREMTCHUK, D. G. Anna Bella Geiger: passagens conceituais. Belo Horizonte: C/Arte, 2007.

JAREMTCHUK, D. G. MAC do Zanini: o museu crítico do museu. In: OLIVEIRA, E. D. G. de; COUTO, M. de F. M. (Orgs.). Instituições da arte. Porto Alegre: Zouk, 2013.

MARIN, J. Uma arte que incomoda. Folha de S. Paulo, São Paulo, 01 nov. 1981.

OBRIST, H. U. Entrevistas: volume 1. Rio de Janeiro: Cobogó. 2009.

PIANOWSKI, F. Análisis Histórico del Arte Correo en América Latina. Tese (Doutorado em Historia, Teoria y Critica de las Artes)–Departament d’Historia de l’Art, Universitat de Barcelona, Barcelona, 2013.

ROMANO, C. B. Do marginal ao museal: um estudo sobre a Arte Postal da XVI Bienal de São Paulo. Dissertação (Mestrado em Museologia)–MAE-USP, MAC-USP, MP-USP, MZ-USP, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020.

SAVA, S. Ray Johnson’s New York Correspondence School: The Fine Art of Communication. In: DE SALVO, D.; GUDIS, C. Ray Johnson: Correspondences. Paris: Flammarion, 1999.

SHAPIRO, R.; HEINICH, N. Quando há artificação? Sociedade e Estado, Brasília, v. 28, n.1, p.14-28, jan./abr. 2013.

SPIEGELMAN, L. Mail-art shows. Arte postal enviada para a XVI Bienal de São Paulo. 1981. Coleção de Arte da Cidade / CCSP / SMC / PMSP.

VAZ, I. Sobre a musealidade. 2017. Dissertação (Mestrado em Museologia)–MAE-USP, MAC-USP, MP-USP, MZ-USP, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

ZANINI, W. Apresentação. In: FUNDAÇÃO BIENAL DE SÃO PAULO. XVI Bienal de São Paulo. São Paulo: FBSP, 1981. Catálogo geral.

ZANINI, W. Arte postal na 16ª Bienal. In: FREIRE, C. (Org.). Walter Zanini: escrituras críticas. São Paulo: Annablume, 2013.

ZANINI, W. Bienais internacionais em vias de congregar-se. O Estado de São Paulo, São Paulo, 8 jun. 1985.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Camila Bôrtolo Romano

Downloads

Download data is not yet available.