The image-experience in the intersection of art and everyday life spheres
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Everyday life
Image-experience
Presentification
Videoinstallation

How to Cite

GUELLER, Viviane. The image-experience in the intersection of art and everyday life spheres . MODOS, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 595–620, 2022. DOI: 10.20396/modos.v6i2.8667376. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8667376. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

In this article I discuss the image-experience occurrence, operating concept of an artistic practice engendered in my doctoral thesis. It´s an action originated in a gesture of perceptual readiness, a work that arrises from situations of unprepared encounter, conformed as gaps in everyday life in which the image is full of experience. Its establishment at Chapel Gallery, in Lisbon, an exhibition space that maintains singular historical characteristics related to its original use, motivated a reflection of an intersection between art and everyday life dimensions, providing an understanding of presentificationas an update of image-experience.

https://doi.org/10.20396/modos.v6i2.8667376
PDF (Português (Brasil))

References

ARENDT, H. A condição humana. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BRETON, A. Les Pas Perdus. In: Ouevres Complètes - Vol. I. Paris: Éditions Gallimard, 1988.

CODINA, V. Anri Sala. Fundación Banco Santander. 2017. Disponível em: https://www.fundacionbancosantander.com/visita_virtual/punto-de-partida/es/artistas/anri-sala. Acesso em: 20 set. 2020.

DIDI-HUBERMAN, G. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 1998.

GROYS, B. Arte, poder. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

KUNDERA, M. A lentidão. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

KWON, M. One Place After Another: Notes on Site Specificity. October, v. 80, p. 85-110, Spring 1997. [Tradução Jorgge Menna Barreto]. Disponível em: http://files.cargocollective.com/556035/um-lugar-apos-o-outro.pdf. Acesso em: 20jan.2021

LEFEBVRE, H. Critique de la viequotidienne, t.II: Fondementsd´unesociologie de la quotidienneté.Paris: L´Arche, 1961.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MEYER, J. The Functional Site: or, The Transformation of Site Specificity In: SUDERBURG, E. Space, Site, Intervention: Situating Installation Art. Mineapolis: University of Minesota Press, 2000, p. 23-37.

MORRIS, R. O tempo presente do espaço. In: FERREIRA, G. (Org.). Escritos de artistas. Anos 1960/1970. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.

ONFRAY, M. Teoria da viagem: poética da geografia. Porto Alegre: L&PM, 2009.

SALA, A. Where The Moon Notes Equal The Beach Bridges. Luma Foundation, 2012. Disponível em: https://vimeo.com/71019954. Acesso em: 12 jun. 2017.

SALA, A. Albanês Anri sala vem ao Brasil verter som em obras de arte arquitetônicas. Folha de São Paulo, São Paulo, 28 ago. 2016a. Entrevista concedida a Silas Martí. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/serafina/2016/09/1807219-albanes-anri-sala-vem-ao-brasil-verter-som-em-obras-de-arte-arquitetonicas.shtml. Acesso em: 19 ago. 2020.

SALA, A. Anri Sala: entrevista. Instituto Moreira Salles, Rio de Janeiro, 2016b. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=x-t9Y6A8f0s&feature=emb_logo. Acesso em: 24 ago. 2020.

SMITHSON, R. The Collected Writings. Berkeley: University of California Press. 1996.

SOUSA, J. M. Cordeiro de. COLECTÂNEA Olisiponense. Lisboa: Publicações Culturais da Câmara Municipal de Lisboa, 1953.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Viviane Gueller

Downloads

Download data is not yet available.