"Joana Angélica or the martyr of independence"
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Joana Angélica
Firmino Monteiro
History painting
Independence of Brazil
Civic martyrdom

How to Cite

GOMES, Nathan. "Joana Angélica or the martyr of independence": history of lost painting by Firmino Monteiro. MODOS, Campinas, SP, v. 6, n. 3, p. 245–272, 2022. DOI: 10.20396/modos.v6i3.8668832. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8668832. Acesso em: 16 jul. 2024.

Funding data

Abstract

Between 1885 and 1887, Antônio Firmino Monteiro painted in Paris "Joana Angélica or the martyr of independence", which was presented as soon as he returned to Brazil in exhibitions that took place in Rio de Janeiro and Salvador. The article examines aspects related to the contexts of production, circulation, critical reception and acquisition of the canvas in question. The work also analyzes the choice of the theme of civic martyrdom, aiming to understand how Firmino Monteiro articulated an iconographic program linked to historical themes while handling key codes of Christian visual culture. The research also seeks to understand how the representation of the death of the Independence of Brazil heroine in Bahia was inserted in the project of affirmation of Firmino Monteiro as a history painter at the end of the 19th century. Finally, it makes some notes about the reception of this image of Joana Angélica in the context of the civic-religious cult dedicated to her in Bahia.

https://doi.org/10.20396/modos.v6i3.8668832
PDF (Português (Brasil))

References

A SEMANA, Rio de Janeiro, n. 12, v. I, ano I, 21 de março de 1885, p. 6.

A SEMANA, Rio de Janeiro, n. 125, v. III, ano III, 21 de maio de 1887, p. 166.

A SEMANA, Rio de Janeiro, n. 137, v. III, ano III, 13 de agosto de 1887, p. 260.

A SEMANA, Rio de Janeiro, n. 138, v. III, ano III, 20 de agosto de 1887, p. 270.

BAHIA ILLUSTRADA, Rio de Janeiro, ano 3, n. 20-21, julho-agosto de 1919, s.p.

BERBARA, M. Entre el heroísmo y el martirio: consideraciones sobre la representación del héroe latino- americano en el siglo XIX. 19&20, Rio de Janeiro, v. X, n. 2, jul./dez. 2015. Disponível em: http://www.dezenovevinte.net/uah2/mb.htm. Acesso em: 31 jul. 2022.

CARRASCO, C. V. Usos de la memoria de Policarpa Salavarrieta. Passés/Futurs, Paris, n. 2, dez. 2017 [online]. Disponível em: https://www.politika.io/en/notice/usos-memoria-policarpa-salavarrieta-colombia. Acesso em: 31 jul. 2022.

CARVALHO, J. M. A formação das almas: o imaginário da República no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

CHIACCHIO, C. Perfil da monja. Ensaio sobre o heroísmo e a santidade de Sóror Joana Angélica. Revista do Instituto Geográfico e Histórico da Bahia, Salvador, n. 47, p. 582-606, 1922.

CHRISTO, M. de C. V. Pintura, história e heróis no século XIX: Pedro Américo e "Tiradentes Esquartejado". 2005. Tese (Doutorado em História) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.

CHRISTO, M. de C. V. A pintura de história no Brasil do século XIX: panorama introdutório. Arbor, v. 185, n. 740, p. 1147-1168, 2009.

DIARIO DA BAHIA, Salvador, n. 247, ano XXXV, 5 de novembro de 1889, p.1.

ENDERS, A. O “Plutarco Brasileiro”: a produção dos vultos nacionais no Segundo Reinado. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, n. 25, pp. 41-62, 2000.

FERNANDES, B. F. Representações da Princesa Isabel por Victor Meirelles: análise e comparação. Encontro de História da Arte, [S. l.], n. 14, 2019. DOI: 10.20396/eha.vi14.3346.

FERREIRA, F. Belas Artes: estudos e apreciações. Introdução e notas de Tadeu Chiarelli. Porto Alegre: Zouk, 2012.

GAZETA DE NOTICIAS, Rio de Janeiro, n. 282, ano XII, 9 de outubro de 1886, p.1.

GAZETA DE NOTICIAS, Rio de Janeiro, n. 206, ano XIII, 25 de julho de 1887, p.1.

GAZETA DE NOTICIAS, Rio de Janeiro, n. 12, ano XVI, 12 de janeiro de 1888, p.2.

GAZETA DE NOTICIAS, Rio de Janeiro, n. 14, ano XVI, 14 de janeiro de 1888, p.2.

GOMES, N. Teatro da memória, teatro da guerra: Maria Quitéria de Jesus na formação do imaginário nacional (1823-1979). 2022. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – Instituto de Estudos Brasileiros, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022.

GOMES, N. A fascinação do patriotismo: cultura visual, relações de gênero e cidadania no Brasil, 1864-1873. Revista de História da Arte e da Cultura, Campinas, v. 2, n. 1, p. 66–94, 2021. DOI: 10.20396/rhac.v2i1.15261.

GONZAGA, D. A arte brasileira. Campinas: Mercado de Letras, 1995.

JORNAL DO COMMERCIO, Rio de Janeiro, n. 185, 4 de julho de 1888, p.1.

LEAL, M. das G. de A. A arte de ter um ofício: Liceu de Artes e Ofícios da Bahia (1872-1972). 1995. Dissertação (mestrado em história) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 1995.

LINS, V. Gonzaga Duque: crítica e utopia na virada do século. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 1996.

MOREIRA, G. L. A construção da história nacional pelo pintor Firmino Monteiro entre 1879 e 1884. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2016.

NEVES, L. P. das. A vida política. In: SILVA, A. da C.(coord.). Crise colonial e independência: 1808-1830, volume 1. Rio de Janeiro: Objetiva, 2011.

OLIVEIRA, C. H. S. de; MATTOS, C. V. de (Orgs.). O brado do Ipiranga. São Paulo: Edusp; Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 1999.

PALHETA, A. [Gonzaga Duque]. Exposição Firmino Monteiro. A Semana, Rio de Janeiro, n. 139, 27 ago. 1887, p. 276.

PARREIRAS, A. História de um pintor contada por ele mesmo: Brasil-França: 1881-1936. Niterói: Diário Oficial, 1943.

SILVA, J. N. de S. Brasileiras celebres. Rio de Janeiro: Livraria de B. L. Garnier, 1862.

SIMIONI, A. P. C. Les portraits de l'Impératrice. Genre et politique dans la peinture d'histoire du Brésil. Nuevo Mundo Mundos Nuevos, Paris, p. 1-13, fev. 2014, DOI: 10.4000/nuevomundo.66390.

SIMIONI, A. P. C.; LIMA JÚNIOR, C. Heroínas em batalhas: figurações femininas em museus em tempos de centenário: Museu Paulista e Museu Histórico Nacional, 1922. Museologia & Interdisciplinaridade¸ Brasília, v. 7, n. 13, p. 31-54, jan./jul. 2018.

SOUZA, B. de. Joanna Angelica: a primeira heroína da Independência do Brasil. Bahia: Imprensa Official do Estado, 1922.

TAUNAY, A. d’E. A retirada da Laguna. Rio de Janeiro: Typographia Americana, 1874.

TAVARES, L. H. D. A Independência do Brasil na Bahia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.

VEJO, T. P. Pintura de historia e imaginario nacional: el pasado en imágenes. Historia y grafia, Cidade do México, n. 16, p. 73-110, 2001.

VISONI, R. M.; CANALLE, J. B. G. Bartolomeu Lourenço de Gusmão: o primeiro cientista brasileiro. Revista Brasileiro de Ensino de Física, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 3604.1-3604.12, set. 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-11172009000300014.

WILDE, L. de. Catalogo illustrado da Exposição Artistica na Imperial Academia das Bellas Artes do Rio de Janeiro, organizado por L. de Wilde, com os desenhos originaes dos proprios artistas expositores. Rio de Janeiro: Typographia e Litographia a vapor, Lombaerts & Comp., 1884.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Nathan Gomes

Downloads

Download data is not yet available.