Os homens veem um boi
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Ox
Livestock
Agency
Contemporary indigenous art
Decolonial.
Decolonial

How to Cite

LIMA, Nerian Teixeira de Macedo de. Os homens veem um boi: a brief reflection on the representation of the bovine species in the Brazilian context. MODOS, Campinas, SP, v. 7, n. 1, p. 370–397, 2023. DOI: 10.20396/modos.v7i1.8670579. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8670579. Acesso em: 17 jul. 2024.

Funding data

Abstract

The present article aims to discuss the representation of bovines from the following questions: the agency of animals, their role in the construction of a colonial project and decolonial strategies through the representation of the species. To this end, the discussion is based on the propositions of Walker (2013), Despret (2014), Latour (2014), Ferdinand (2019), among others and briefly examines the following set of works:  Carro de bois, 1638 (Frans Post), Independência ou morte, 1888 (Pedro Americo), a votive painting from the Church of Bom Jesus de Matosinho, 1862, in Minas Gerais, A gare, 1925 (Tarsila do Amaral), Malditas e desejadas, 2012 (Jaider Esbell) and Uma vaca para um Índio, 2013 (Bartô).

https://doi.org/10.20396/modos.v7i1.8670579
PDF (Português (Brasil))

References

BARLÉU, G. História dos feitos recentemente praticados durante oito anos Brasil e noutras partes sob o governo do ilustríssimo João Maurício de Nassau etc., ora Governador de Wesel, Tenente-General de Cavalaria das Províncias-Unidas sob o Príncipe de Orange. Rio de Janeiro: Serviço Gráfico do Ministério da educação, 1940. Disponível em: https://digital.bbm.usp.br/bitstream/bbm/4496/1/039738_COMPLETO.pdf. Acesso em: 19 jul. 2022.

BRIENNER, R. P. Visions of Sacage Paradise: Albert Eckhout, Court Painter in Colonial Dutch Brazil. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2006.

CAVALCANTE, R. M. Projeto do gado - "Uma vaca para um índio": Processo histórico, organização e luta pelo território. Roraima 1980-2000. TEXTOS&DEBATES, Boa Vista, n. 18, p. 251-268, 2010. Disponível em: https://ufrr.br/ppgsof/index.php/component/phocadownload/category/4-anais-comunicacao.html?download=148:049. Acesso em: 19 jul. 2022.

CAVALCANTE, R. M. Projeto "Uma vaca para um índio": perspectiva social na prática pastoral diocesana (Roraima, 1970-1996). 2015. Dissertação (Mestrado) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2015. Disponível em: http://tede2.unicap.br:8080/bitstream/tede/385/1/ronalson_moura_cavalcante.pdf. Acesso em: 19 jul. 2022.

CORRÊA da S. M.; MARIA BOAVENTURA, V.; SOARES FIORAVANTI, M. C. História do povoamento bovino no Brasil Central. Revista UFG, [S. l.], v. 13, n. 13, 2017. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/48451. Acesso em: 07 dez. 2021.

DESPRET, V. Que diraient les animaux, si... on leur posait les bonnes questions? Paris: La Découverte Poche, 2014.

FERDINAND, M. Une écologie décoloniale: penser l'écologie depuis le monde caribéen. Paris: Éditions du Seuil, 2019.

FRANÇOZO, M. de C. De Olinda a Olanda: Johan Maurits van Nassau e a circulação de objetos e saberes no Atlântico holandês (século XVII). 2009. Tese (Doutorado em História) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.

FROTA, L. C. Ex-votos em Congonhas: o resgate de duas coleções. Brasília: IPHAN, 2012. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/publicacao/ex_votos_em_congonhas.pdf. Acesso em: 22 jul. 2022.

FURTADO, C. A formação econômica do Brasil. 32. ed. São Paulo: Companhia Editorial Nacional, 2005.

GÓMEZ, P. P. Decolonialidade estética: geopolíticas do sentir, do pensar e do fazer. Revista GEARTE, Porto Alegre, RS, v. 6, n. 2, p.369-389, maio/ago. 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/gearte/article/view/92910/53219. Acesso em: 22 jul. 2022.

GREET, M. Para francês ver: as paisagens brasileiras de Tarsila do Amaral. In: PEDROSA, A.; OLIVA, F. (Orgs.). Tarsila Popular. São Paulo: MASP, 2019. p. 116-131.

LATOUR, B. Agency at the Time of the Anthropocene. New Literary History, v. 45, n. 1, p. 1-18, 2014. Disponível em: doi:10.1353/nlh.2014.0003. Acesso em: 07 dez. 2021.

LATOUR, B. Diante de Gaia: oito conferências sobre a natureza no antropoceno. São Paulo: Ubu, 2020.

LINHARES, M. Y. L. Pecuária, Alimentos e Sistemas Agrários no Brasil séculos XVII e XVIII. Tempo: Revista do Departamento de História da UFF. Rio de Janeiro: UFF, v. 1, n. 2, 1996. p. 132-150.

PATRIZIO, A. The ecological eye: assembling an ecocritical art history. Manchester: Manchester University Press, 2018.

SOARES, M. de C. Engenho sim, de açúcar não o engenho de farinha de Frans Post. Varia História, Belo Horizonte, v. 25, n. 41, p. 61-83, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/vh/a/5Dfd85fjzRyxqxWJFdWr8Kk/?lang=pt. Acesso em: 07 dez. 2021.

VIEIRA, J. G. Missionários, fazendeiros e índios em Roraima: a disputa pela terra 1777-1980. 2003. Tese (Doutorado em história) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2003. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/7322/1/arquivo7679_1.pdf. Acesso em: 19 jul. 2022.

VIEIRA, D. de S. L. Topografias imaginárias: a paisagem política do Brasil Holandês em Frans Post, 1637-1669. 2010. Tese (Doutorado em humanidades) - Leiden, 2010. Disponível em: https://scholarlypublications.universiteitleiden.nl/access/item%3A2933193/download. Acesso em: 10 jul. 2022.

WALKER, B. L. Animals and the Intimacy oh History. History and Theory, v. 52, n. 4, p.45–67, 2013. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/24542958. Acesso em: 07 dez. 2021.

ZACARIAS, G. F. Cultura Visual e política. In: SCHIAVINATTO, I. L.; MENESES, P. D. (Orgs.). A imagem como experimento: debates contemporâneos sobre o olhar. Vitória: Editora Milfontes, 2020. p. 113-124.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Nerian Teixeira de Macedo de Lima

Downloads

Download data is not yet available.