Formless experience - a revisited link between the modern and the postmodern in the visual arts
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Experience
Art
Modernity
Post-modernity
Affection

How to Cite

ARAUJO, Mariany Silva Gomes de. Formless experience - a revisited link between the modern and the postmodern in the visual arts. MODOS, Campinas, SP, v. 7, n. 1, p. 65–83, 2023. DOI: 10.20396/modos.v7i1.8671163. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8671163. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Based on Walter Benjamin’s experience of “shock” as a synthetic structure of modern European sensibility, one which draws from contextual transformations and its modes of representation, we seek to examine how this specific contact with reality is later linked to affections, observed in the second half of the 20th century, connected to the aporetic and ambiguous experience identified here as a “formless”. For this, besides the Benjaminian “shock”, the theory of “traumatic realism” by Hal Foster, as well as the notions of batailean formlessness and Foucauldian desubjectivation, are all mobilized as ways of disturbing an organized subjectivity sustained, at the time, mainly by phenomenology. To think of such link between between works of art produced in the late 19th century, on the one hand, and in the mid-1960s, on the other, aims, in addition to contributing to their morphogenetic investigation, to articulate their repositioning in relation to the exaltation or suppression of the experience they seek to promote.

https://doi.org/10.20396/modos.v7i1.8671163
PDF (Português (Brasil))

References

AGAMBEN, G. Bataille e o paradoxo da soberania. Outra travessia 5, 2005, 91-94.

ARCHER, M. Arte contemporânea: uma história concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BATAILLE, G. Visions of excess: Selected writings 1927-1939, vol. 14. Manchester University Press, 1985.

BATAILLE, G.Manet. Genéve: Skira, 1955.

BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. São Paulo: L&PM Editores, 2018.

BENJAMIN, W. Obras escolhidas III. Charles Baudelaire: um lírico no auge do capitalismo. São Paulo: Brasiliense,1989.

BENJAMIN, W. Paris, capital do século XIX. Exposé de 1939. Passagens. Belo Horizonte: UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2006.

BENJAMIN, W. Sobre alguns motivos em Baudelaire. Modernidade. Trad. João Barrento. Lisboa: Assírio & Alvim, 2004.

BOIS, Y. et al. Formless: A user's guide. Nova York: Zone Books, 1997.

BOURRIAUD, N. Estética Relacional. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

BUCK-MORSS, S. et al. Estética e anestética: uma reconsideração de A obra de arte de Walter Benjamin. In: Benjamin e a obra de arte: técnica, imagem, percepção. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

CLARK, T. J. Modernismo, pós-modernismo e vapor. ARS. São Paulo, 2006, 128-144.

CLARK, T. J. A pintura da vida moderna: Paris na arte de Manet e de seus seguidores. São Paulo:Companhia das Letras, 2004.

CRARY, J. Técnicas do observador: visão e modernidade no século XIX. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

DAMISCH, H. Noah's Ark: Essays on Architecture. Massachusetts: MIT Press, 2016.

DELEUZE, Gilles. O esgotado. Sobre o teatro: Um manifesto de menos. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

DERRIDA, J. A estrutura, o signo e o jogo no discurso das ciências humanas. A escritura e a diferença, São Paulo: Perspectiva, 1971.

DEUTSCHE, R. A arte de ser testemunha na esfera pública dos tempos de guerra. Revista Concinnitas, ano 11, 2009, 174-183.

ELIADE, M. O sagrado e o profano: a essência das religiões. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2018.

FONTES FILHO, O. Escrever o desaparecimento de si (em torno de Le Coupable de Georges Bataille), Artefilosofia 4 , 2017, 148-165.

FOSTER, H. O retorno do Real. São Paulo: Ubu, 2014.

FOSTER, H. Bad new days: Art, criticism, emergency. Nova York: Verso Books, 2015.

FOUCAULT, M. Ditos & Escritos III. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001.

FOUCAULT, M. Dits et écrits. 1954-1988. Édition de Daniel Defert, François Ewald e Jacques Lagrange. Paris: Gallimard, 1994.

GOLDSMITH, K. I'll be your mirror: the selected Andy Warhol Interviews. Massachusetts: Da Capo Press, 2009.

HELGUERA, P. Socially engaged art. New York: Jorge Pinto Book, 2011.

KRAUSS, R. Sculpture in the expanded field. In: October 8, New York, 1979, 31-44.

LEVINE, P. O Despertar do Tigre. São Paulo: Summus, 1999.

SERRA, R. Writings – Interviews. Chicago: The University of Chicago Press, 1994.

SMITHSON, R. Incidents of mirror-travel in the Yucatan. Artforum VIII 1, 1969.

SMITHSON, R. Um passeio pelos monumentos de Passaic. Revista Espaço e debates, n. 43-44, p. 120-128, 2003.

WISNIK, G. Dentro do Nevoeiro: arquitetura, arte, tecnologia contemporâneas. São Paulo: Ubu Editora, 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Mariany Silva Gomes de Araujo

Downloads

Download data is not yet available.