Unexpected turns
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Griselda Pollock
Feminist history of art
Unexpected turns
Mnemosyne atlas
Nachleben

How to Cite

FUCHS, Isabela Marques. Unexpected turns: Griselda Pollock and feminist temporality in art historiography. MODOS, Campinas, SP, v. 7, n. 2, p. 49–79, 2023. DOI: 10.20396/modos.v7i2.8671353. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8671353. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

This article aims to address the matter of a feminist temporality in Griselda Pollock’s “Unexpected Turns” text. For that purpose, the intellectual trajectory of the art historian is presented, along with her relations with feminist theory and practice, and how the question of the canon has been elaborated throughout her intellectual production. Furthermore, Pollock’s question is presented: how could a feminist art historiography benefit from a different way of writing, without evolutionary schemes? Following the art historian Aby Warburg and three concepts of his authorship, Nachleben, Pathosformeln and his Mnemosyne Atlas, Griselda Pollock proposes an unexpected turn. In this article, the author’s relationships with Walter Benjamin and Georges Didi-Huberman’s considerations of time in history and art are also examined. If a feminist praxis is inscribed in an endless becoming, far from being concluded, a feminist art history could turn itself to the temporality of politics, inscribed in a model of heterogeneous and dialectical time.

https://doi.org/10.20396/modos.v7i2.8671353
PDF (Português (Brasil))

References

AGAMBEN, G. A potência do pensamento. Ensaios de conferências. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

BENJAMIN, W. Sobre o conceito de História. In: BENJAMIN, W. Obras Escolhidas I. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987. pp. 222-235.

BLOCH, M. Apologia da história ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

BRAUDEL, F. O Mediterrâneo e o Mundo Mediterrâneo na época de Filipe II. São Paulo: USP, 2016.

CHADWICK, W. Mujer, arte y sociedad. Barcelona: Destino, 1992.

DIDI-HUBERMAN, G. A imagem sobrevivente: História da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

DIDI-HUBERMAN, G. Atlas ou o Gaio Saber Inquieto: O olho da história III. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.

DIDI-HUBERMAN, G. Diante do tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

DIDI-HUBERMAN, G. Quando as imagens tomam posição: O olho da história I. Belo Horizonte: UFMG, 2017.

FERNANDES, C (org.). WARBURG, A. A presença do antigo. Campinas: Editora Unicamp, 2018.

FREITAS, A. Performance radical e literalidade: a homologia arte-vida. Arte Teoria, Universidade de Lisboa, n. 21, 2018, pp.13-33.

KRISTEVA, J. Women 's time. Signs. v.7, n.1. 1979, pp.13-35.

LOWY, M. Aviso de incêndio: Uma leitura sobre as teses sobre o conceito de história. São Paulo: Boitempo, 2015.

MATTOS, C. V. de. Arquivos da memória: Aby Warburg, a história da arte e a arte contemporânea. Concinnitas, v. 2, n. 11. dez. 2007, pp.131-139.

MULVEY, L. Visual Pleasure and Narrative Cinema. Screen. v. 16, n. 3. 1975, pp.6-18.

NEAD, L. The female nude: art, obscenity and sexuality. Routledge: Londres, 2001.

NOCHLIN, L. Por que não houve grandes mulheres artistas? Edições Aurora: São Paulo, 2016.

PARKER, R; POLLOCK, G. Old Mistresses. Women, art and Ideology. Londres: Pandora, 1981.

PEDRO, J. M. Os feminismos e os muros de 1968 no Cone Sul. Clio. v.1, n. 26. 2008, pp. 59-82.

PEDRO, J. M. O feminismo de "segunda onda": corpo, prazer e trabalho. PINSKY, C. B.; PEDRO, J. M. Nova História das Mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2012. pp. 238-259.

PINTO, C. R. Uma história do feminismo no Brasil. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2003.

POLLOCK, G. Differencing the canon: feminist desire and the writing of art’s histories. Routledge: Londres, 1999.

POLLOCK, G. Unexpected Turns: The Aesthetic, the Pathetic and the Adversarial in the Long Durée of Art’s Histories. Journal of Art Historiography, n. 7., dez. 2012, pp.1-32.

POLLOCK, G. Vision and Difference: feminism, femininity and the histories of art. Routledge: Nova York, 2003.

POLLOCK, G. Visión, voz y poder: historias feministas del arte y marxismo. In. REIMAN, K. C. e SÁENZ (Orgs.). Crítica Feminista en la teoría e Historia del arte. México: Universidad Iberoamericana, 2007, pp.1-12.

RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Ed. 34. 2005.

REINALDIN, I. Cânone(s), globalização e historiografia da arte. Ars, n. 42, 2021, pp.172-210.

SIMIONI, A. P. C. As mulheres artistas e os silêncios da história: a história da arte e suas exclusões. Labrys: Estudos Feministas. jan-jun. 2007, s/p.

WARBURG, A. Atlas Mnemosyne. Madrid: Impresos Cofás S.A. 2010.

WARBURG, A. Histórias de fantasmas para gente grande. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

WINCKELMANN, J. J. Reflexões sobre a arte antiga. Porto Alegre: Editora Movimento, 1975.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Isabela Marques Fuchs

Downloads

Download data is not yet available.