Abstract
This article continues research that began more than two decades ago, which resulted in the idea of art as a place and exhibition as a medium. His approach responds both to the process of social spectacle and/or to cultural policies that promote an acceleration between seeing and exhibiting, stimulating expographic mise-en-scène; as and, above all, to artistic experiments related to spatio-temporal poetics that, by investing in the concrete space of life, take the exhibition medium as a sceno-visual structure. While traditional expository concepts and practices are based on the spatiotemporal pair in perception/reading flow; procedural and/or improvisational poetics are structured in the pair in perception/sensation flow, suggesting instability to the exhibition space. If the poetics of space broke with conventional expographic models, the performances made them nomadic structures. We perceive a potent sceno-visual structure, in the corpographic field: given its moving transversality, as architectural as political, implied in convivial relations not only intrinsic to the issues of art that stimulate us to reflect.
References
BARTHES, R. Câmara clara: nota sobre fotografia. Trad.Júlio Castañon Guimarães - Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 1984.
BENJAMIN, W. Rua de mão única - infância berlinense: 1900. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
CASTILLO, S. S. del. Arte de expor – curadoria como expoesis. Rio de Janeiro: Nau Editora, 2014.
CASTILLO, S. S. Cenário da arquitetura da arte – montagens e espaços de exposições. Coleção Todas as Artes. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
CASTILLO, S. S. (org). Da visualidade à cena – dimensões expositivas da arte. Rio de Janeiro: Nau Editora, 2021.
CRIMP, D. Pictures. October, 8, spring, 1979.
DIDI-HUBERMAN, G. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 1998.
FABIÃO, E.; OSÓRIO, L. C. Instituto Pipa, ano 13. Entrevista em 16/03/2018. Disponível em: https://www.premiopipa.com/2018/03/conversa-com-eleonora-fabiao-por-luiz-camillo-osorio/
FOSTER, H. The return of the real. Londres: Cambridge, October/MIT, 1996.
FRIED, M. “Arte e objetividade”, Arte & Ensaios nº 9. Rio de Janeiro: Programa de Pós-graduação em Artes Visuais EBA/UFRJ, 2002.
GÓMEZ-PEÑA, G. “En defensa del arte del performance”, Horizontes antropológicos, ano 11, nº 24, pp.199-226. Porto Alegre: Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social da UFRGS, jul./dez. 2005.
GROZA, M. Metamorfoses do visível e do invisível: visualidade e emulsão na cena do club noir e da Societas Raffaello Sanzio. Doutorado em Artes Cênicas sob orientação da profa. dra. Zalinda Elisa Carneiro Cartaxo. Rio de Janeiro: UFRJ (2014-2018).
HEATHFIELD, A. “Alive”, Live: art and performance. London: Tate Publishing, 2004, pp. 6-13. (Em português: http://performatus.net/alive_aovivo/, p:14.)
HEATHFIELD, A. “History and precariousness: in search of a performative historiography”. In: JONES, A.; HEATHFIELD, A. (eds.). Perform, repeat, record: live art in history. London and New York: Thames and Hudson, 2012.
HUCHET, S. “A instalação em situação”, Arte & Ensaio, nº 12. Rio de Janeiro: Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais / Escola de Belas Artes, UFRJ, p.3, 2005.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Sonia Salcedo del Castillo