The artist's shepherd and the friends of the museum
PDF (Português (Brasil))

Keywords

São Paulo Museum of Modern Art
Diná Lopes Coelho
Biennale
Social networks

How to Cite

NUNEZ, German Alfonso. The artist’s shepherd and the friends of the museum: The São Paulo Museum of Modern Art, its social circles, and the reconstruction of its collection (1968-1982). MODOS, Campinas, SP, v. 7, n. 3, p. 470–503, 2023. DOI: 10.20396/modos.v7i3.8673291. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8673291. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

The article examines the formation of the São Paulo Museum of Modern Art collection during its third phase (1968-1982). It analyses how different types of capital were converted among artists, commission members, directors, and collectors. MAM-SP used the Panorama of Current Brazilian Art as its main strategy for acquiring new works. The museum is studied based on this event. The focus is on the networks of relationships and conflicts typical of cultural enterprises. The study specifically looks into the actions of key figures, including Diná Lopes Coelho, the "Iron Lady" of MAM-SP, and the board and art commission members. The hypothesis suggests that MAM-SP operated in a state of uncertainty, acting as a platform for exchanging different types of capital. The collection was formed through this exchange game, with the central circle of sociability responsible for the decision-making processes that led to the creation of this new collection.

https://doi.org/10.20396/modos.v7i3.8673291
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, P. M. de. De Anita ao Museu. São Paulo: Editora Perspectiva, 1976.

AMARAL, A. A. Meio artístico e mercado de arte. In:___. Arte e meio artístico: Entre a feijoada e o x-burguer (1961-1981). 2a edição. São Paulo: Editora 34, 2013, pp. 250-254.

AYALA, W. A Bienal, como vai. Jornal do Brasil, 5 ago. 1969, p. 2.

BECKER, H. Art worlds. Berkeley: University of California Press, 2008

BERTONI, E. Italo Cencini (1924-2011)—Um desenhista paulistano esquecido pelo público. Folha de São Paulo, 11 jan. 2011. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/cotidiano/857741-italo-cencini-1924-2011---um-desenhista-paulistano-esquecido-pelo-publico.shtml.

BOURDIEU, P. As Regras da arte. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

BOURDIEU, P.; HAACKE, H. Livre-Troca: Diálogos entre Ciência e Arte. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1995.

CHARTUNI, M. H. Carta À Diretoria do Museu de Arte Moderna de São Paulo, 22 jan. 1969a. Biblioteca Paulo Mendes de Almeida (CHARTUNI_MARIA HELENA_209).

CHARTUNI, M. H. Carta À D. Diná, 18 fev. 1969b. Biblioteca Paulo Mendes de Almeida (CHARTUNI_MARIA HELENA_209).

CHIARELLI, , T. O novo Museu de Arte Moderna de São Paulo. In: MAM-SP: Museu de Arte Moderna de São Paulo. São Paulo: Grupo Safra, 2001, pp. 7-30.

CINTRÃO, R. Do Panorama de Arte Atual Brasileira ao Panorama de Arte Brasileira, 1969-1997. In: Panorama de Arte Brasileira 1997. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 1997, pp. 8-15.

COELHO, D. L. Algumas falhas do livro de Vera D’Horta "Museu de Arte Moderna de são Paulo’’, dez. 1995. Biblioteca Paulo Mendes de Almeida, MAM-SP (Pasta Diretoria Técnica Diná Lopes Coelho).

COSME VELHO. O Estado de São Paulo, 16 jan. 1977, p. 8.

COUTO, M. de F. M. Museus de arte e crítica institucional. In: OLIVEIRA, E. D. G. de; COUTO, M. de F. M. (orgs.), Instituicoes da arte, Porto Alegre: Zouk Editora, 2012, pp. 11-26.

CPDOC. Oscar Pedroso Horta. In: CPDOC - Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil. FGV e Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil, 2009. https://www18.fgv.br/CPDOC/acervo/dicionarios/verbete-biografico/oscar-pedroso-horta

DIAS, J. C.; CAVALCANTI FILHO, J. P.; KEHL, M. R.; PINHEIRO, P. S.; DALLARI, P. B. de A.; DA CUNHA, R. M. C. (orgs.). Relatório da Comissão Nacional da Verdade: Textos temáticos. Comissão Nacional da Verdade, 2014.

DREIFUSS, R. A. 1964: A conquista do Estado. 3ª ed.. Petropólis/RJ: Vozes, 1981.

DURAND, J. C. G. Arte, privilégio e distinção: Artes plásticas, arquitetura e classe dirigente no Brasil, 1855/1985. São Paulo: Editora Perspectiva / EDUSP, 1989.

ERNESTO, L. Diná Coelho, pastôra fiel dos artistas do Brasil. A Tribuna, 4 jul. 1971, p. 16.

FERRAZ, G. MAM antigo ganha casa nova. O Estado de São Paulo, 9 mai. 1969 p. 10.

FIORAVANTE, C. O marchand, o artista e o mercado. In: AGUILAR, J. R. (org.). Arco das Rosas: O marchand como curador. Casa das Rosas, 2001. https://icaa.mfah.org/s/en/item/1111315#?c=&m=&s=&cv=&xywh=-546%2C-111%2C2531%2C1416

HORTA, A. P. d’. Bienal de que? Por que? Com quem? Para quem? Argumento: Revista Mensal de Cultura, ano 1 (3), 106–117, jan. 1974.

HORTA, A. P. d’. mam: Museu de Arte Moderna de São Paulo. São Paulo: DBA Artes Gráficas, 1995.

HORTA, A. P. d’.. 1 pintor em dois lugares. In: HORTA, V. d’ (org.). O olho da consciência: Juízos críticos e obras desajuizadas: Escritos sobre arte. São Paulo: Imprensa Oficial / Edusp / Secretaria de Estado da Cultura, 2000a, pp. 108-109.

HORTA, A. P. d’. Arte para a coletividade. In: HORTA, V. d’ (org.). O olho da consciência: Juízos críticos e obras desajuizadas: Escritos sobre arte. São Paulo: Imprensa Oficial / Edusp / Secretaria de Estado da Cultura, 2000b, pp. 247–251.

HORTA, A. P. d’. Bienal sem Mam é circo de arte. In: HORTA, V. d’ (org.). O olho da consciência: Juízos críticos e obras desajuizadas: Escritos sobre arte. São Paulo: Imprensa Oficial / Edusp / Secretaria de Estado da Cultura, 2000c, pp. 138–139).

HORTA, V. d’. mam: Museu de Arte Moderna de São Paulo. São Paulo: DBA Artes Gráficas, 1995.

JAREMTCHUK, D. MAC do Zanini. In: OLIVEIRA, E. D. G. de; COUTO, M. de F. M. (orgs.). Instituições da arte. Porto Alegre: Zouk Editora, 2012, pp. 69–86.

LOURENÇO, M. C. F. Museus acolhem moderno. São Paulo: Edusp, 1999.

MAGALHÃES, A. G. Expor e colecionar: A formação de acervos de arte moderna e contemporânea entre o MAM e o MAC USP. In: Mam 70: 1948-2018. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2018, pp. 25-40.

MAM-SP. Eleita e empossada a nova diretoria do museu de arte moderna, 1963. Biblioteca Paulo Mendes de Almeida (Pasta Diretoria e Comissão de Arte).

MAM-SP. Minuta da reunião de Diretores do 11 de março de 1968, 1968. Biblioteca Paulo Mendes de Almeida (Pasta das Atas das Reuniões da Diretoria 1963-1978).

MAM-SP. Ata da Assembléia Geral Ordinária de 29 de Abril de 1970, 1970. Biblioteca Paulo Mendes de Almeida (Livro de Atas das Assembléias Gerais Ordinárias).

MAM-SP; COELHO, D. L. Registro de Prêmios outorgados pelo MAM (1970-1980), s.d. Biblioteca Paulo Mendes de Almeida.

MARTINS, L. Um bom sujeito. São Paulo: Paz e Terra, 1983.

MAURÍCIO, J. Itinerário das Artes Plásticas. Correio da Manhã, 14 jan. 1966, p. 2.

MESQUITA, R. A imprensa e a história. Lua Nova: Revista de Cultura e Política, 1, pp. 26-30, 1984. https://doi.org/10.1590/S0102-64451984000200006

MICELI, S. Mercado de Arte: Brasil 2000. In: MARQUES, R.; VILELA, L. H. (orgs.). Valores: Arte, mercado, política. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002, pp. 79-105.

MOREIRA, T. F. O Partido do Empresariado: O IPÊS-SP, os empresários paulistas e a construção de consenso na década de 1960. Rio de Janeiro, Fundação Getúlio Vargas, Tese (Doutorado em História, Política e Bens Culturais), 2019.

NAPOLITANO, M. 1964: História do regime militar brasileiro. 1a edição. São Paulo: Contexto, 2014.

O Estado de S. Paulo. A arte atual terá mostra. O Estado de S. Paulo, 20 jun. 1970, p. 7.

O Estado de S. Paulo. MAM faz panorâmica da arte atual brasileira. O Estado de S. Paulo, 4 jun. 1971, p. 7.

OLIVA, F. A dama de ferro. Folha de São Paulo, 14 jul. 1998. https://www1.folha.uol.com.br/fsp/especial/fj14079806.htm

ORTIZ, R. A moderna tradição brasileira. São Paulo: Editora Brasiliense, 1988.

PERISSNOTTO, R. M. Estado e capital cafeeiro em São Paulo, 1889-1930. São Paulo: Annablume, 2000.

PONTES, H. Destinos mistos. 1a edição. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

SIGNORELLI, P. R. A. O Panorama da Arte Brasileira do MAM SP: Da formação de acervo aos projetos curatoriais. São Paulo, Universidade de São Paulo, Dissertação (Mestrado em Estética e História da Arte), 2018.

ZANINI, W. História geral da arte no Brasil: Vol. II. Instituto Walther Moreira Salles, 1983.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 German Alfonso Nunez

Downloads

Download data is not yet available.