What can a one-note samba do?
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Museum de Sant’Ana
Saint Anne
Iconology
Museology
Collections

How to Cite

ANDRADE, Letícia Martins de. What can a one-note samba do? : reflections on art history and museology from the Sant’Ana Museum, Tiradentes, Minas Gerais. MODOS, Campinas, SP, v. 7, n. 3, p. 739–775, 2023. DOI: 10.20396/modos.v7i3.8673302. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8673302. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

This article presents a broad analysis of the Museu de Sant’Ana, in Tiradentes, Minas Gerais, covering its architectural, museological and museographical features, seeking to relate them to the vast and monothematic collection of sculptures that represent a Catholic devotion. Starting from the experience of previous iconographic research on the same collection, which clarified its artistic, social and historical meaning, we compared its results with the reading of this museumgoers’ reception, aiming to question the communication competence and educational potential of a public institution committed to the society in which it operates.

https://doi.org/10.20396/modos.v7i3.8673302
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, L. P. de. A presença da Grande Mãe no imaginário brasileiro (formas e motivos barrocos). Organon, Porto Alegre, v. 16, n. 16, p. 172-181, 1989. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/organon/article/view/39500>. Acesso em: 02 mar. 2023. doi: <https://doi.org/10.22456/2238-8915.39500>.

ANDRADE, L. M. O grupo das Santanas bolo de noiva paulistas: apresentação e interpretação. Figura. Studies on the Classical Tradition, Campinas, v.8, n.1, p.255-298, 2020. doi: <https://doi.org/10.20396/figura.v8i1.13585>.

ANDRADE, L. M. de. O Trinubium Annae: uma santa, três casamentos, muitas polêmicas. Roda da Fortuna, Ribeirão Preto, v.11, n. 1, p. 10-52, 2022. Disponível em: <https://www.revistarodadafortuna.com/_files/ugd/3fdd18_e179318bbb8c4eccb16492ad3fb3eb58.pdf>. Acesso em: 01 dez. 2022.

ANDRADE, L. M. de. Uma “engraçada e redonda Anna”: a devoção as Santana e o modelo de feminilidade virtuosa nas minas coloniais (1720-1820). Revista de História, São Paulo, n. 182, p. 1-39, 2023. DOI: 10.11606/issn.2316-9141.rh.2023.200151. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/200151. Acesso em: 26 abr. 2023.

BASTIDE, R. As religiões africanas no Brasil: contribuição a uma sociologia das interpenetrações de civilizações, v. 2. São Paulo: Pioneira, 1971 [1960].

BOESPFLUG, F. La Sainte Anne des Peintres et des Sculpteurs. Poitiers: Institut Géopolitique et Culturel Jacques Cartier. Janeiro de 2013. Disponível em: <https://www.institut-jacquescartier.fr/2013/01/la-sainte-anne-des-peintres-et-des-sculpteurs/>. Acesso: em 20 jul. 2018.

BOURDIEU, P.; DARBEL, A. O amor pela arte. Os museus de arte na Europa e seu público. São Paulo: EDUSP; Porto Alegre: Zouk, 2007 [1969].

CRUZ, L. A. da. A antiga cadeia da cidade de Tiradentes. In: GUTIERREZ, A. (Coord.). Museu de Sant’Ana (catálogo). Belo Horizonte: Conceito Comunicação, 2015, p. 27-33.

ESPÍRITO SANTO, M. Origens orientais da religião popular portuguesa seguido por ensaio sobre toponímia antiga. Lisboa: Assírio e Alvim, 1988.

ETZEL, E. Imagem sacra brasileira. São Paulo: Melhoramentos: Edusp, 1979.

ETZEL, E. As imagens religiosas de São Paulo. Apreciação histórica. São Paulo: Melhoramentos, 1971.

FONTANAROSSA, R. Collezionisti e musei. Una storia culturale. Turim: Einaudi, 2022.

GEORGEL, C. Les rôles des collections privées dans l’histoire des institutions muséales en France. In: CAVALCANTI, A. M. T.; OLIVEIRA, E. D. G., COUTO, M. F. M.; MALTA, M. (Orgs.). COLÓQUIO DO COMITÊ BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA ARTE. Arte e suas instituições. 32., 2013. Anais... Campinas: Comitê Brasileiro de História da Arte, 2014, p. 19-38.

GUTIERREZ, A. (Coord.). Museu de Sant’Ana. Belo Horizonte: Conceito Comunicação, 2015.

GUTIERREZ, A. (Coord.). O Livro de Sant’Ana. Belo Horizonte: Instituto Cultural Flávio Gutierrez, 2001.

HOORNAERT, E. História da Igreja no Brasil: primeira época: período colonial, v. 2. Petrópolis: Vozes, 2008.

LEMOS, C. A. C. A imaginária paulista. São Paulo: Edições Pinacoteca, 1999.

NIXON, V. Mary’s mother: Saint Anne in late medieval Europe. Pennsylvania: Pennsylvania State University Press, 2004.

PANOFSKY, E. Estudos de iconologia: temas humanísticos na arte do Renascimento. Lisboa: Estampa, 1986 [1939].

POMIAN, K. A. A Coleção. In: ENCICLOPEDIA EINAUDI. v. 1. Brasília: Imprensa Nacional; Casa da Moeda, 1997.

QUITES, M. R. E. Esculturas devocionais. Reflexões sobre critérios de conservação-restauração. Belo Horizonte: São Jerônimo, 2019.

SANTOS FILHO, O. R. Tiradentes. Monumentos preservados. Tiradentes: Instituto Histórico e Geográfico de Tiradentes, 2015.

SHEINGORN, P. “The Wise Mother”: the image of St. Anne teaching the Virgin Mary. Gesta, Chicago, v. 32, n. 1, p. 69-80, 1993. Disponível em: <https://www.journals.uchicago.edu/doi/10.2307/767018>. Acesso em: 02 mar. 2023. doi: <https://doi.org/10.2307/767018>.

SOUZA, L. de M. e. O diabo e a terra de Santa Cruz. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.

SOUZA, M. B. de M. e. Iconografia das imagens de Sant’Ana. In: O LIVRO DE SANT’ANA. Belo Horizonte: Instituto Cultural Flávio Gutierrez, 2001, p. 20-31.

SOUZA, M. B. de M. e. Mãe, mestra e guia: uma análise da iconografia de Sant’Anna. Topoi, Rio de Janeiro, v.3, n.5, dez. 2002, p. 323-250. Doi: https://doi.org/10.1590/2237-101X003005010.

VALENTE, W. Sincretismo religioso afro-brasileiro. São Paulo: Companhia Nacional, 1955.

VARAZZE, J. Legenda Aurea. Vida de santos. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

VERGO, Peter (Ed.). The New Museology. Londres: Reaktion Books, 2006 [1989].

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Letícia Martins de Andrade

Downloads

Download data is not yet available.