The Private circuit of art exhibitions in Rio de Janeiro in the 1880s
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Art system
19th Century
Private rooms
Academic system
Modern system

How to Cite

CARDOSO, Franciane Canêz; RIBEIRO, Niura Legramante. The Private circuit of art exhibitions in Rio de Janeiro in the 1880s: a transitional phase from the academic art system to the modern one. MODOS, Campinas, SP, v. 8, n. 1, p. 106–138, 2024. DOI: 10.20396/modos.v8i1.8674599. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8674599. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article is a piece of doctoral research that aims to analyze the historical course of five private exhibition halls active in the 1880s in Rio de Janeiro: Salão De Wilde, Glace Élégante, Casa Vieitas, Galeria Moncada, and The Insley Pacheco's Studio. Based on the data collected until then in texts published between 1880 and 1889, this material is available on the Digital Periodical Archive of the National Library and mentions the spaces of the private circuit. Therefore, the objective is to analyze the characteristics that constituted the artist's image, the aesthetic experience, the conception of art, and the institutional structure prevailing during the temporal and geographic scope of the investigation. Supported by Larry Shiner’s research, in which the philosopher defends a possible systemic organization of art in different historical periods, along with the author’s contribution, Bruna Fetter, who discusses the importance of institutional organization in each era; this study examines artistic activities and relationships among private circuit agents of the period and seeks to demonstrate that the decade in question constituted a transition phase from the academic system to the modern one.

https://doi.org/10.20396/modos.v8i1.8674599
PDF (Português (Brasil))

References

AZEVEDO, A. De Palanque. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, n. 317, p.1, 20 abr. 1886.

BECKER, H. Mundos da arte. Lisboa: Livros Horizonte, 2010.

BELLAS ARTES. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro, n.142, p.1, 29 ago. 1884.

BELLAS-ARTES. O Mequetrefe, Rio de Janeiro, n. 373, p.3, 30 abr. 1885.

BOURDIEU, P. As regras da arte. Trad. Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

BULHÕES, M. A. Artes plásticas, participação e distinção: Brasil anos 60/70. Tese (Doutorado em História Social) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1990. Disponível em: https://www.ufrgs.br/artereflexoes/site/publicacoes/tese/. Acesso em: 08 fev. 2022.

CABRAL, A. C. A profissionalização da mulher no campo artístico. Ícone: Revista Brasileira de História da Arte, Porto Alegre, v. 3, n. 3, p. 86-126, 2018.

CAVALCANTI, A. M. Belmiro de Almeida (1858-1935), Oscar Pereira da Silva (1867-1939) e o polêmico concurso para Prêmio de Viagem de 1887. In: COLÓQUIO DO COMITÊ BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA ARTE, 26., Anais... Belo Horizonte: C/Arte, 2007, p. 261-269. Disponível em: http://www.cbha.art.br/coloquios/2006/anaiscbha2006.html. Acesso em: 12 mar. 2022.

DAZZI, C. Crítica de arte: uma nova forma de escrever o século XIX no Brasil. In: COLÓQUIO DO COMITÊ BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA ARTE, 24., Anais... Belo Horizonte: CBHA, 2004, p.1-8. Disponível em: http://www.cbha.art.br/coloquios/2004/textos/21_camila_dazzi.pdf. Acesso em: 15 mar. 2022.

FERREIRA, F. Belas Artes: estudos e apreciações. Porto Alegre: Editora Zouk, 2012.

FETTER, B. Das reconfigurações contemporâneas do(s) sistema(s) da arte. MODOS. Revista de História da Arte, Campinas, v. 2, n.3, p.102-119, set. 2018.

FETTER, B. Crenças e critérios de valor: alterações nos princípios de legitimidade nos sistemas da arte acadêmico, moderno e contemporâneo. In: X Encontro MODOS Co/laborar: como trabalhar juntos, 2023, Porto Alegre. MARGS/UFRGS, 2023 [palestra].

FRANÇA JR., J. A propósito de artes. Ecos Fluminenses. O Paiz, Rio de Janeiro, ed. 18, p. 2, 19 jan. 1885.

FRANÇA JR., J. Echos Fluminenses. O Paiz, Rio de Janeiro, n. 932, p. 2, 25 abr. 1887.

GAZETA DA TARDE, Rio de Janeiro, n. 335, p. 2, 3 dez. 1891. Disponível em: https://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=226688&pesq=Caron&pasta=ano%20189&hf=memoria.bn.br&pagfis=12760. Acesso em: 13 set. 2023.

GONZAGA DUQUE, L. A arte brasileira. São Paulo: Mercado de Letras, 1995.

MORAIS, F. Cronologia das artes plásticas no Rio de Janeiro, 1816-1994. Rio de Janeiro: Topbooks, 1995.

MOVIMENTO ARTÍSTICO. Gazeta Litteraria, Rio de Janeiro, n. 12, p. 253-255, 31 mar. 1884.

SHINER, L. La invención del arte: una historia cultural. Barcelona: Paidós Ibérica, 2010.

SIMIONI, A. P. Profissão artista: pintoras e escultoras acadêmicas brasileiras. São Paulo: EdUSP, Fapesp, 2008.

SQUEFF, L. Um maldito na Academia: Estevão Silva - algumas notas sobre os caminhos da modernidade no Rio de Janeiro de fins do século XIX. In: BAREL, A. B. D.; PERES, W. (orgs.). Cultura e poder entre o Império e a República: estudos sobre os imaginários brasileiros (1822-1930). São Paulo: Alameda, 2018, p.201-221.

SQUEFF, L. As Exposições Gerais da Academia de Belas Artes: teatro de corte e formação de um mercado de artes no Rio de Janeiro. Arte & ensaios, Revista do PPGAV/EBA/UFRJ, Rio de Janeiro, n. 23, p. 124-133, 2011.

VIÚVA MONCADA & FILHO. Publicações a pedido. Gazeta de Notícias, Rio de Janeiro, n. 243, p. 2, 30 ago. 1884.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Franciane Canêz Cardoso, Niura Legramante Ribeiro

Downloads

Download data is not yet available.