Chico da Silva, the pioneer of indigenous art?
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Chico da Silva
Indigenous art
Naïve art
Artistic rehabilitation

How to Cite

OLIVEIRA, Gerciane Maria da Costa. Chico da Silva, the pioneer of indigenous art? the dynamics of reclassification of the artist from Acre in recent exhibitions. MODOS, Campinas, SP, v. 8, n. 2, p. 706–726, 2024. DOI: 10.20396/modos.v8i2.8675001. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8675001. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

Considered one of the main naïve artists in the country, Chico da Silva has gained particular interest in the arts system and market (national and international) in recent years. As of 2021, more than six exhibitions were held in the cities of São Paulo, Fortaleza and New York, including individual and collective exhibitions. In this context, a new aspect draws attention, the recognition of Chico da Silva as an indigenous artist. Based in Fortaleza in the 1920s, the painter from Acre, son of a Ceará native and a Peruvian Kampa Indian, has his work revisited from a different perspective of criticism, market and curation. There is, so to speak, a kind of rehabilitation not necessarily of the painter, but of his condition as an indigenous artist, placing him as the inaugural milestone of this position in the field of arts. It is, therefore, of interest in this reflection to understand how, above all, in the recent exhibitions held around the painter this shift from naïve to indigenous poetics took place and what criteria were considered for such conversion.

https://doi.org/10.20396/modos.v8i2.8675001
PDF (Português (Brasil))

References

AQUINO, F. Aspectos da pintura primitiva brasileira. Rio de Janeiro: SPALA, 1978.

BRANDÃO, L. de L.; GUIMARÃES, S. C. S. Desconstruindo o Naïf: a pintura de Alcides Pereira dos Santos. Contrapontos, v..12, n.03, p. 308-316, dez. 2012.

CHABLOZ, P. Pintura "antiga" - Pintura "moderna". O Estado, Fortaleza, p. 6-6, 16 abr. 1944.

CHABLOZ. Revelação do Ceará. Fortaleza: Editora Secult, 1993.

Paulo: Editora UNESP/ Imprensa Oficial do Estado, 1999.

ESBELL, J. Arte indígena contemporânea e o grande mundo. In: JAIDER ESBELL, 14 jun. 2018. Disponível em: http://www.jaideresbell.com.br/site/2018/06/14/territorios/; acesso em: set. 2023.

ESTRIGAS. A saga do pintor Francisco Domingos da Silva. Prefácio Francisco Auto Filho. Fortaleza: Tukano, 1988.

FONSECA, R. O exercício contínuo da imaginação. In: CHICO DA SILVA. São Paulo: Gomide & Co, 2022. Disponível em: http://gomide.co/exhibitions/23-chico-da-silva/overview/; acesso em: set. 2023.

FREITAS, T.; CASSUNDÉ, B. et al. Chico da Silva e o ateliê do Pirambu. São Paulo: Pinacoteca de São Paulo, 2023.

GALVÃO, R. Chico da Silva. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha, 2000.

GALVÃO, R. Chico da Silva e a escola do Pirambu. Fortaleza: Secretaria de Cultura e Desporto, 1986.

GALVÃO, R. Uma visão de arte no Ceará. Fortaleza: GRAFISA, 1987.

GOLDSTEIN, I. S. Autoria, autenticidade e apropriação: reflexões a partir da pintura aborígine australiana. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v 27, n. 79, p. 81-106, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/XfWgPL4rQ5pjSBkVf9jdmNR/?format=pdf&lang=pt.; acesso em: 01 jun. 2024.

GOLDSTEIN, I. S. Da “representação das sobras” à “reantropofagia”: Povos indígenas e arte contemporânea no Brasil. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 3, n. 3, p. 68–96, 2019. DOI: 10.24978/mod. v3i3.4304. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663183.; acesso em: 18 set. 2023.

GOLDSTEIN, I. S. “Reflexões sobre a arte “primitiva”: o caso do MuséeBranly”. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 14. n. 29, jna./jun. 2008.

KLINTOWITZ, J. Arte ingênua brasileira. São Paulo: Ed. Banco da Cidade, 1985.

OLIVEIRA, G. M. da C. É ou não é um quadro Chico da Silva? Estratégias de autenticação e singularização no mercado de pintura em Fortaleza. Tese (Doutorado em Sociologia) – Departamento de Ciências Sociais, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/11186/1/2015_tese_gmcoliveira.pdf.; acesso em: 15 set. 2023.

SHEETS, H. M., “A Pioneer of Indigenous Art,” The New York Times, October 22, 2023, p. F14.

SILBERSTEIN, D. A. Colonialismo e cultura popular: o caso Chico da Silva. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. VIII, n.1 e 2, p.219-232, 1°e 2º semestre 1977.

VIVEIROS DE CASTRO. E. No Brasil, todo mundo é índio, exceto quem não é. In: RICARDO, B.; RICARDO, F. (eds.). Povos Indígenas no Brasil: 2001- 2005. São Paulo: Instituto Socioambiental, 2006, p. 41-49.

WATSON, S. Chico da Silva. Museu de Arte Sacra de São Paulo. Dasartes, São Paulo, Agenda, Abertura Exposição, 10 nov. 2022. Disponível em: https://dasartes.com.br/agenda/chico-da-silva-museu-de-arte-sacra-de-sao-paulo-2/; acesso em: set. 2023.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Gerciane Maria da Costa Oliveira

Downloads

Download data is not yet available.